Tandbørstning - 4 dmr.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

698 visninger
6 svar
0 synes godt om
2. januar 2012

Frk.S

Ja, så ser det ud til at Freja har fået sin første tand.

Vi har snakket om et stykke tid at den måske var på vej fordi hun savler ekstremt meget. Men vi ved jo godt, at det også kan være tilfældet alligevel og det ER jo tidligt (hun bliver 4 mdr. på torsdag), men så igen - hendes far fik sin første tand da han var 3,5 måned.

Nå men så til mine spørgmål:

- Den titter jo kun lige frem nu (bare en lille hvid prik), men jeg skal vel allerede begynde at børste tanden nu, ikke?

- Hvor lang tid går der ca. fra den titter frem til hun rent faktisk har en hel tand fremme?

- Og så det helt store spørgsmål, som der tilsyneladende er uenighed om når man søger på nettet: skal jeg bruge tandpasta? Jeg tror ikke man skal endnu, men nogen steder skriver de man skal (måske de ikke tager højde for at nogle børn får tænder meget tidligt).

UH altså, synes der sker så meget med min lille baby for tiden - hun har også lige opdaget sine fødder!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2012

Janni.

De kloge siger at man skal børste så snart man kan se noget af en tand.

Personligt, - og det vi har gjort her i huset.. er at vi gav tænderne 2 dages ro til at bryde ordentlig igennem, også fordi han havde ondt. 

Tror det er forskelligt fra barn til barn, hvor hurtigt der er en hel tand fremme. Silas's første tand tittede frem d. 1/12-11, og er endnu ikke vokset helt frem, men den er godt på vej. På 17 dage brød 4 tænder frem, det var altså lidt for vildt synes jeg 

Ang tandpasta har vi brugt det fra starten, det er jo kun en mikro klat i skal bruge.

Håber det gav dig lidt svar, ellers er der nok nogen piger som hjælper til 

Anmeld

2. januar 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

vi børster tænder hver dag på vores søn eller vi prøver på at huske det, vi bruger ikke tandpasta endnu, da vi har fået at vide af sundhedsplejersken at det endnu ikke er nødvending, han har to små tænder i undermunden.

når du så beslutter dig for at bruge børne tandpasta synes jeg du skal læse den her anbefaling på tænk's side ( link)

Anmeld

3. januar 2012

Tona

Frk.S skriver:

Ja, så ser det ud til at Freja har fået sin første tand.

Vi har snakket om et stykke tid at den måske var på vej fordi hun savler ekstremt meget. Men vi ved jo godt, at det også kan være tilfældet alligevel og det ER jo tidligt (hun bliver 4 mdr. på torsdag), men så igen - hendes far fik sin første tand da han var 3,5 måned.

Nå men så til mine spørgmål:

- Den titter jo kun lige frem nu (bare en lille hvid prik), men jeg skal vel allerede begynde at børste tanden nu, ikke?

- Hvor lang tid går der ca. fra den titter frem til hun rent faktisk har en hel tand fremme?

- Og så det helt store spørgsmål, som der tilsyneladende er uenighed om når man søger på nettet: skal jeg bruge tandpasta? Jeg tror ikke man skal endnu, men nogen steder skriver de man skal (måske de ikke tager højde for at nogle børn får tænder meget tidligt).

UH altså, synes der sker så meget med min lille baby for tiden - hun har også lige opdaget sine fødder!

Vi har også, som en anden skriver, gjort det at vi lige gav tanden et par dages ro når den var allermest øm og ellers har vi børstet konsekvent hvor lidt tand der så end var

Vi børster i alm. tandpasta (det er min overbevisning at børnetandpasta ikke altid har nok flour i sig og enda kan være tilsat sukker!!). Børnetandplejen i vores kommune anbefaler alm. tandpasta fra starten af. Vi er så meget opmærksomme på at hun får skyllet munden efter tandbørstning så det ikke bliver siddende i munden eller på tænderne.

Det er forskelligt hvor lang tid der går fra tanden titter op til den er helt fremme, men der kan godt gå noget tid og den kan godt vokse lidt i ryk hvor det står stille i noget tid og barnet så får en ny omgang med ondt for tænder og den så bryder helt frem.

Prøv at se ad om dit barn får en tand mere en af de nærmeste dage. Nogle børn, inkl. min datter, får altid to tænder i rap

Anmeld

3. januar 2012

Maja88

du skal børste dem fra frembrud med tandpasta.. du skal bare lige dyppe den på spidsen af tandpastaen

Anmeld

3. januar 2012

Pige2009

Jeg børstede Lauras tand med tandpasta fra dag 1. Faktisk fik lov til at ligge med tandbørsten og vænne sig til den inden tanden var helt fremme. 

Anmeld

3. januar 2012

Frk.S

Amandas-mor skriver:

Vi har også, som en anden skriver, gjort det at vi lige gav tanden et par dages ro når den var allermest øm og ellers har vi børstet konsekvent hvor lidt tand der så end var

Vi børster i alm. tandpasta (det er min overbevisning at børnetandpasta ikke altid har nok flour i sig og enda kan være tilsat sukker!!). Børnetandplejen i vores kommune anbefaler alm. tandpasta fra starten af. Vi er så meget opmærksomme på at hun får skyllet munden efter tandbørstning så det ikke bliver siddende i munden eller på tænderne.

Det er forskelligt hvor lang tid der går fra tanden titter op til den er helt fremme, men der kan godt gå noget tid og den kan godt vokse lidt i ryk hvor det står stille i noget tid og barnet så får en ny omgang med ondt for tænder og den så bryder helt frem.

Prøv at se ad om dit barn får en tand mere en af de nærmeste dage. Nogle børn, inkl. min datter, får altid to tænder i rap

Det ser faktisk ud til, at den ved siden af også er ved at komme frem.

Måske ikke så underligt, at hun har været lidt pylret her de sidste par dage.

Mange tak for jeres svar.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.