Thalia skriver:
Jeg fik i går aftes en rigtig grim påmindelse om hvorfor det er så forbandet vigtigt at tænke sig godt om før man poster billeder af sine børn rundt omkring - og at overveje hvordan man gør det.
Jeg har i flere år haft en blog, hvor jeg skriver om løst og fast fra min og min families hverdag. På bloggen poster jeg også billeder af blandt andet mine børn.
Eftersom bloggen har eksisteret siden 2005 eller noget i den stil, er der jo billeder fra lang tid tilbage, inklusiv billeder af min ældste søn som døde af kræft i 2007.
I går opdager min storesøster så ved et tilfælde at en eller anden galning inde på min-mave, har stjålet en hel stribe billeder af min ældste søn Tobias, og lillebror Sebastian, og udgivet dem for at være hendes egne børn. Der er sågar stjålet billede af mig på fødestuen med begge mine drenge, som hun så udgiver for at være sig selv. Hun påstår at det er billeder som er taget nu i november da hun fødte, og hun serverer endda en historie om at min store dreng er hendes kræftsyge papsøn.
Det er SÅ klamt og så uhyggeligt, for når hun digter sådan en historie om bonussønnen må hun jo helt tydeligt have læst på min blog at Tobias netop havde kræft da han blev storebror, og alligevel har hun altså fuldt bevidst valgt at stjæle billeder af mit afdøde barn og udgive dem for at være hendes egne.
Moderatorerne og administratorerne på min-mave har heldigvis været enormt søde og hjælpsomme, og de har lynhurtigt fjernet så mange billeder som muligt, og beklaget at det overhovedet er sket (og det er jo slet ikke deres skyld).
Men for pokker hvor er jeg altså i dag glad for at jeg alle dage har været meget omhyggelig med udelukkende at poste billeder på min egen server, og så linke derfra hvis der er noget jeg gerne vil vise andre på eksempelvis foraer.
Det er for mig at se den eneste måde jeg reelt kan sikre at jeg bevarer retighederne over mine billeder, og selvom det ikke forhindrer folk i at stjæle dem, er det virkeligt rart at kunne påvise at de altså er mine.
Sikken en frygtelig oplevelse. Tænk der nogen der kan finde på at misbruge andres billeder på den måde. Godt I fandt ud af det trods alt