navngivning og "dåbskjole"???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.872 visninger
9 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. december 2011

Kay

sagen er den at i min familie er der en dåbskjole min mormor syede for mange år siden... den er mig og min bror, og alle vores fætre og kusiner, også et par granfætre blevet døbt i... en fin tradition... en fin kjole der er lang og med blonder....

jeg kommer af en forholdsvis kristen familie... som dog har slugt kamelen om at jeg ikke skal giftes i kirke og at mine børn ikke skal døbes men navngives... der kommer dog stadig kommentare... men det er også ok.

min mor kom med en henkastet bemærkning her den anden dag, om at så skulle den lille blypper inde i min mave vel heller ikke havde dåbskjolen på!? og jeg svarede at det havde vi ikke tænkt på....

men hvad gør i andre og hvad har i gjort, jer der også vælger at jeres børn ikke skal døbes???

kan ikke rigtig finde ud af min holdning til det... da jeg var yngre og så min mormor brodere navne og dåbsdatoer i underkjolen i samme farve som båndene, glædede jeg mig til at det var mine børns navne der skulle stå der i....

er splittet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2011

mkb123

Kay skriver:

sagen er den at i min familie er der en dåbskjole min mormor syede for mange år siden... den er mig og min bror, og alle vores fætre og kusiner, også et par granfætre blevet døbt i... en fin tradition... en fin kjole der er lang og med blonder....

jeg kommer af en forholdsvis kristen familie... som dog har slugt kamelen om at jeg ikke skal giftes i kirke og at mine børn ikke skal døbes men navngives... der kommer dog stadig kommentare... men det er også ok.

min mor kom med en henkastet bemærkning her den anden dag, om at så skulle den lille blypper inde i min mave vel heller ikke havde dåbskjolen på!? og jeg svarede at det havde vi ikke tænkt på....

men hvad gør i andre og hvad har i gjort, jer der også vælger at jeres børn ikke skal døbes???

kan ikke rigtig finde ud af min holdning til det... da jeg var yngre og så min mormor brodere navne og dåbsdatoer i underkjolen i samme farve som båndene, glædede jeg mig til at det var mine børns navne der skulle stå der i....

er splittet

Min niece blev navngivet, og til festen havde hun en fin lyserød kjole på, for at indikere dagens særlighed, men ikke en dåbskjole.. Da hun havde haft den på og alle havde set hende/fået taget billeder, skiftede de til noget mere komfortabelt for den bette

Synes du skal gøre hvad der føles rigtigt for dig/jer

Anmeld

28. december 2011

Nemesis

mine er også navngivet og har haft nyt tøj på. En dåbskjole er i mine øjne forbeholdt dåben.
jeg ville i hvertfald synes det ville være underligt at komme til en navngivning hvor barnet var iført en dåbskjole.

Det er i mine øjne en del af dåbshandlingen og også en del af det jeg har fravalgt.

Sisse

Anmeld

28. december 2011

Kay

Nemesis skriver:

mine er også navngivet og har haft nyt tøj på. En dåbskjole er i mine øjne forbeholdt dåben.
jeg ville i hvertfald synes det ville være underligt at komme til en navngivning hvor barnet var iført en dåbskjole.

Det er i mine øjne en del af dåbshandlingen og også en del af det jeg har fravalgt.

Sisse

det er også den tanke jeg står med...

Anmeld

28. december 2011

merethe

Profilbillede for merethe

Man kan ikke have dåbskjole på når man ikke skal døbes. Du køber et fint sæt tøj og give hende/ham det på. 

Anmeld

28. december 2011

Ciss

Kay skriver:

er splittet

Jeg har været med til nogen navngivningsceremonier og fester efterhånden. Og det varierer lidt. De fleste har "almindeligt" festtøj på de små, men der er også nogen som vælger at præsentere barnet i familiens dåbskjole.

Dåbskjolen er jo egentlig ladet med kristen symbolik, men samtidig har den også en dobbeltfunktion for mange, fordi den er gået i arv i generationer i familien og er med til at binde familien sammen og noget man er stolt af.

Jeg tror, I skal gå efter mavefølelsen i denne sag. Der kan argumenteres både for og imod det, uanset hvilken afgørelse I tager.

Anmeld

28. december 2011

twinboys

merethe skriver:

Man kan ikke have dåbskjole på når man ikke skal døbes. Du køber et fint sæt tøj og give hende/ham det på. 

Anmeld

13. januar 2012

vivi3

Jeg har to børn i forvejen, de er begge døbt i kirken i dåbskjoler.

Nu har jeg så fundet en ny mand, som ikke bruger kirken, vi giver vores lille finde datter en fin kjole på, om den bliver lyserød eller hvid eller en helt tredje farve ved jeg ikke endnu, men det er sådan vi gør.

Jeg kan jo sætte et billede ind når vi får hende officielt navngivet, så kan du se hvad det endte med, men det bliver ikke før engang til maj eller juni.

Jeg er ikke ked af at hun ikke skal døbes i kirken, da jeg selv altid har brugt kirken, men det bliver da meget anderleds, end med de første to, så jeg glæder mig faktisk til at skulle prøve noget nyt.

(til fremtidig info, så husk at hvis dit barn gerne SELV vil konfirmeres kan det jo altid blive officielt døbt, -den "klausul" / aftale har jeg lavet med min nye mand, så du fratager sådan set ikke dit barn muligheder)

Mvh Vivi

Anmeld

13. januar 2012

Ellie79

Vi har også en æld gammel dåbs kjole i min familie, men mine børn er ikke døbt så den hænger i skabet. Jeg synes dåbskjolen hører den kristne dåb til og den vælger vi jo fra. Til den store købte vi en fin kjole - det var over 30 grader den dag så hun havde en ble og tynd undertrøje på hele dagen hehe.. så hun er mega smart på hendes fest billeder, men skidt. Til sønnen som vi holder fest for i slutningen af april køber vi et fint sæt tøj :O)

Anmeld

13. januar 2012

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn
merethe skriver:

Vel kan man da det, det bestemmer man selv!

Selvom jeg også syntes det hører en dåb til, så syntes jeg omvendt også at en dåbskjole, som mormor har syet, godt kan bruges til en navngivningsfest. Jeg ville aldrig købe en ny, men et arvestykke ville jeg godt bruge.

Der er ikke noget rigtigt og forkert her - blot en masse holdninger om tingene.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.