Sjove ord...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.369 visninger
2 svar
0 synes godt om
24. december 2011

Kloster

Hej hej...

Lå her til morgen og hyggede max sammen med mand og den yngste på 7 år i vores seng med masser af dyner, puder og tv'et tændt. Vi grinede og legede rundt. Så siger Mads (sønnen) at han var sulen, hvortil min mand så siger, du kan få en en melma... Grinede total, for det er et gammelt diaket ord fra nordjylland. Har ikke hørt det i mange år, men vi brugte det i flæng da jeg var barn.

Melma... Hvad er det... Jo det er en mellemmad: 1 skive rugbrød ell franskbrød.

Pølede (ordet skal strækkes som pøøølede) Det betyder at lege, rode rundt med hinanden.

Gråben (ordet her skal også strækkes som gråååben: Kanalen.

Stakken bovser ell stakken trøje: Korte bukser ell kortærmet trøje.

Hvad kan I andre....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. december 2011

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Kloster skriver:

Hej hej...

Lå her til morgen og hyggede max sammen med mand og den yngste på 7 år i vores seng med masser af dyner, puder og tv'et tændt. Vi grinede og legede rundt. Så siger Mads (sønnen) at han var sulen, hvortil min mand så siger, du kan få en en melma... Grinede total, for det er et gammelt diaket ord fra nordjylland. Har ikke hørt det i mange år, men vi brugte det i flæng da jeg var barn.

Melma... Hvad er det... Jo det er en mellemmad: 1 skive rugbrød ell franskbrød.

Pølede (ordet skal strækkes som pøøølede) Det betyder at lege, rode rundt med hinanden.

Gråben (ordet her skal også strækkes som gråååben: Kanalen.

Stakken bovser ell stakken trøje: Korte bukser ell kortærmet trøje.

Hvad kan I andre....

Det er nogle sjove ting....

Herhjemme har manden det meget sjov med når jeg f.eks. siger "du må da ikke trø mig over tærene!" i stedet for at sige "du må da ikke træde mig over tærerne!"

jeg kan også huske da jeg var yngre og, sammen med mine forældre, besøgte min søster og niecer for første gang på Fyn. Der spurgte min niece om min mor ville med ud og se deres hus. Det var om vinteren og min mor svarede "Kun hvis jeg må bro jer" hvilket er når man kommer sne i ansigtet på en anden....

Jeg bruger også udtrykket " det grummer til når det trækker op til uvejr.

Det er bornholmske udtryk og der er garanteret flere udtryk som jeg ikke tænker over i dagligdagen...

Anmeld

25. december 2011

GønskE

Jeg synes en SULER ( snevasker) er et skægt udtryk.. Nu jeg fra sjælland, og her siger vi snevasker, og man vasker hinanden, på fyn (ved ikke med jylland) siger man suler, og at man kan sule hinanden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.