Min familie er sådan en, som alle altid har beundret for vores sammenhold på tværs og på trods af biologi, men nu føler jeg, det hele er ved at falde fra hinanden, og det gør mig så trist.
Vi er 4 sammenbragte børn - min far døde, da min bror og jeg var små, og min mor giftede sig så igen, da jeg var 7, med en noget ældre, fraskilt mand, som havde to døtre. De er noget ældre end mig - hhv. 14 og 8 år ældre - og der er således kun 10 år imellem min mor og min ældste stedsøster. De har intet med deres mor at gøre, da hun for længst har kappet al kontakt med dem, og min mor har været sådan en slags reservemor/veninde for dem og, ikke mindst, 100 % mormor for deres børn. Mit forhold til min mors mand blev aldrig særlig godt, men han var absolut mine børns morfar - han døde for et år siden. Mine søstre (det har jeg altid kaldt dem og opfattet dem som) havde heller ikke jordens bedste forhold til deres far, og min mor har altid været den samlende person i familien - hende, der fik redt trådene ud, når min stedfar jokkede sine døtre over tæerne osv.
Som nævnt døde min stedfar for et år siden og min mor blev enke - for anden gang - i en alder af 65. Vi fik alle taget en pæn afsked med min stedfar, og der blev i den forbindelse også sagt mange smukke ord om, hvor meget, vi fortsat ville holde sammen - og "passe på" min mor. Da min bror bor i USA, er jeg det eneste af hendes biologiske børn, der er i nærheden, men jeg havde aldrig troet, jeg skulle føle mig alene om at støtte hende og være der for hende. Desværre er det ved at blive sådan.
Mine søstre - og de er altså hhv. 55 og 49 år gamle - ringer ALDRIG til hende. De besøger hende ikke, med mindre hun inviterer til noget, hvilket hun så har gjort en del gange. Deres børn - hvoraf de tre er voksne og flyttet hjemmefra - gør heller ingenting. De har altid sagt så meget pænt om og til hende - nogle gange nærmest ophøjet hende til en engel, der har holdt sammen på alting - men nu er det som om, det hele løber ud i sandet - og jeg tror slet ikke, de tænker over det. Det er, som om de tager hende som en selvfølge og ikke føler, de behøver at gøre noget for hende. Og min mor ER sej og stærk og har et godt netværk - men hun savner dem og er såret over, at de ikke tager kontakt.
Og så kommer det her med biologi og ikke-biologi alligevel ind i billedet, for hvis det havde været min bror, der forsømte hende, ville jeg sige noget til ham, men jeg er mere forsigtig over for dem, fordi det trods alt ER min mor og ikke deres - og jeg er bange for at rage uklar med dem og gøre tingene endnu værre.
Hvis de nu havde været meget unge, kunne jeg bedre forstå deres tankeløshed - men altså, de er jo absolut voksne mennesker, og SÅ travlt kan de da ikke have - de har ikke små børn eller krævende karrierejobs. Efterhånden er min mors nære familie altså skrumpet ind til i praksis kun at være mine børn og min mand og mig samt min bror og hans kone, der bor så langt væk - og min mor har altså været fuldt ud mormor for mine søstres seks børn og ALTID været der for dem allesammen.
Ville I tage det op - og risikere en vred reaktion - eller skal jeg bare leve med, at min mor føler sig "vraget" af dem? Det er sgu let at lovprise hende med ord, men jeg savner handling fra deres side.