Anonym skriver:
Min datter på 5 år er her den sidste uges tid blevet , ja rent ud sagt til en møgunge
Hun laver vrølv vær gang hun skal sove : kommer ind i stuen til mig hele tiden og skal sige ting til mig, spørger om ting, skal ha kram, har en nelg eller er tørsigt. Ber jeg hende om og bliver i sengen ligger hun derinde og kalder på mig , skriger, råber, kaster med ting , sparker osv . Jeg hader sengetid :,). Hun hører ikke efter når jeg ber hende om noget og heller ikke hvis min kæreste eller søster gør. Kalder os for dum eller lorte mor eller lorte og så deres navn. Siger bla bla bla efter man har skældt hende ud. Aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre er Tom for ideer :,(
Ohhh så nåede du næste trin for trodsalder, og nok den hårdeste af dem alle 
Jepp..jeg kan sagtens huske hvordan den er.
Der er kun en ting at gøre..timeout!
Hvergang ungen overtræder reglerne for opførsel, så er det op på værelset eller ud i gangen, eller hvor nu du har timeoutområde.
Hun prøver grænser af, og du må så trække grænserne for hende.
Ja..det er en møgperiode, men du må stå fast, I kommer begge igennem den, men det er dig der skal være den voksne og stå fast.
Du vinder ikke meget ved at skælde ud, for så belønner du hende faktisk ved at opføre sig dårligt:
For børn er opmærksomhed lige positivt..også negativ opmærksomhed, så du må sætte focus på hende når hun opfører sig godt, og bortvise hende, når hun opfører sig skidt.
Tale med hende om, at det da ikke er spor hyggeligt, når I skal være uvenner, men det er dejligt, når hun er sød.
Det er også i den alder hvor de ikke er til at have med nogen steder, og så må du ganske enkelt undlade at tage hende med.
Hun skal vide, at så længe hun opfører sig så rædselsfuldt, så kan du ikke have hende med, for folk gider ikke have besøg af hende.
Du kan så forsøgsvis prøve at tage hende med, og men første skridt ved siden af, så er det ud af døren med hende og hjem pr omgående, så der er konsekvens for hendes handlinger.
HUn er 5 år gammel og forstår glimrende, hvornår man opfører sig pænt og hvornår ikke.
Du skal også tale med hende om trolden i hende, som får hende til at opføre sig så grimt.
Sæt dig ned med hende og snak om den trold, og spørg hende hvorfor den er så styg.
Prøv at tegne den og snak med hende om hvad hun kan gøre for at smide den dumme trold væk 
Men husk også at få hende til at fortælle om, hvornår og hvorfor den dukker op 
Og så lav en eller anden aftale om, at når trolden dukker op, så skal enten du eller hun kunne sige: "Hov, nu er trolden der..hvorfor er den nu tilstede og vil være dum og sur".

Kærligst
Sussie