Barselsdagpenge og praktik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

874 visninger
13 svar
0 synes godt om
7. december 2011

samantha1986

Jeg skal et halvt år i praktik til februar, men kan få praktikken godkendt efter tre måneder, da jeg til maj går af på barsel. Det er en lønnet praktik hvor jeg skal have 30 timer og månedslønnen er 9987 kr.

Er der nogen der ved hvad jeg vil ligge på af barselsdagpenge fra kommunen? Kan ikke finde nogen steder hvor jeg kan regne det ud

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2011

JacobsMoar

Hvis jeg ikke husker helt forkert, er det noget med maks. 90% af din løn, som jo så vil være 8.988,30.. Det kan også sagtens være at jeg tager fejl, men tror du skal regne med det samme eller lidt mindre..

Anmeld

7. december 2011

samantha1986

KarinaB. skriver:

Hvis jeg ikke husker helt forkert, er det noget med maks. 90% af din løn, som jo så vil være 8.988,30.. Det kan også sagtens være at jeg tager fejl, men tror du skal regne med det samme eller lidt mindre..

Det var godt nok ikke meget. Godt det kun er tre måneder jeg skal have så. Men synes nu du siger 90% at jeg godt har læst det et sted.

Anmeld

7. december 2011

JacobsMoar

samantha1986 skriver:

Det var godt nok ikke meget. Godt det kun er tre måneder jeg skal have så. Men synes nu du siger 90% at jeg godt har læst det et sted.

Du kommer jo ikke til at få mere end din nuv. løn..

D 8.900 er før skat skal du huske..

fra en der er på vej tilbage til et liv med god økonomi efter 5 måneder på barselsdagpenge

Anmeld

7. december 2011

samantha1986

KarinaB. skriver:

Du kommer jo ikke til at få mere end din nuv. løn..

D 8.900 er før skat skal du huske..

fra en der er på vej tilbage til et liv med god økonomi efter 5 måneder på barselsdagpenge

Jeg troede man ville ligge på det samme som når man er i praktik. Vi kan knap få det til at hænge sammen når jeg er i praktik, men det kniber da i hvert fald på barsel.

Heldigvis er det kun tre måneder på barselsdagpenge, for su er faktisk bedre betalt

Anmeld

7. december 2011

trunte24

samantha1986 skriver:

Jeg skal et halvt år i praktik til februar, men kan få praktikken godkendt efter tre måneder, da jeg til maj går af på barsel. Det er en lønnet praktik hvor jeg skal have 30 timer og månedslønnen er 9987 kr.

Er der nogen der ved hvad jeg vil ligge på af barselsdagpenge fra kommunen? Kan ikke finde nogen steder hvor jeg kan regne det ud

Må man spørger hvilken uddannelse du er i gang med?

Jeg spørger fordi jeg selv lige har været på barsel, hvor jeg gik fra i en lønnet praktik, og der er nogle af de ting du skriver, der ikke stemmer overens med min viden

/ Line

Anmeld

8. december 2011

samantha1986

trunte24 skriver:

Jeg spørger fordi jeg selv lige har været på barsel, hvor jeg gik fra i en lønnet praktik, og der er nogle af de ting du skriver, der ikke stemmer overens med min viden

/ Line

Jeg er i gang med at læse til pædagog.

jeg var oppe og spørge en studievejleder om jeg skulle tage resten af praktikken efter barsel. Men fik at vide at jeg bare skulle meddele praktik stedet at jeg er gravid og at de skal vurdere mig før tid, og så skal jeg sørge for ikke at have for meget fravær, samt gøre alt hvad jeg kan for at få mine mål.

Anmeld

8. december 2011

trunte24

Jeg er i gang med at læse til pædagog.

jeg var oppe og spørge en studievejleder om jeg skulle tage resten af praktikken efter barsel. Men fik at vide at jeg bare skulle meddele praktik stedet at jeg er gravid og at de skal vurdere mig før tid, og så skal jeg sørge for ikke at have for meget fravær, samt gøre alt hvad jeg kan for at få mine mål.

Ok, det er også pædagog jeg går på, så kan helt sikkert hjælpe lidt her

Som hovedregl skal man gennemføre 2/3 af sin praktik før praktiksedet har grundlag for at vurdere dig, og derved indstille dig til at bestå/ikke bestå. Men jeg ved også at man kan få lov at gå fra efter ½ tid, men ja så må man ikke have fraværed i den periode og man skal have udføret alle sine mål.

Når du går fra i en lønnet praktik ved det offentlige, som jeg går ud fra det er Så er det sådan, at de skal Betale dig løn under barsel i de måneder hvor du skulle have været i praktikken, dvs indtil August. Det er så det samme beløb som da du rent faktisk var i praktikken. Efter det har du ret til barselsdagpenge fra Kommunen i resten af din barselsperiode. Jeg mener jeg fik ca. 9500 før skat i barsels dagpenge, altså næsten det samme som i praktikløn.

Du optjener stadig dine baselsklip ved SU, og kan bruge dem på alle tidspunkter i resten af din uddannelse, hviket gør at du i et helt år kan få mix klip, altså et alm su klip og et barselsklip, forudsat at du er studieaktiv.

Jeg studsede lidt over, at du fik så meget i SU, at du går ned i indkomst ved at komme i parktik. Er du enlig forsørger? HVis ikke, er det vel SU LÅN der holder den indkomst så høj oppe?

Jeg linker lige til WW.BORGER.DK, der kan du læse mere om reglerne.

Link

Gå ind i linket, til højre på siden er en grå boks hvor du kan vælge - Barsel - pjece for studerende(nyt vindue).

I den pjece kan du under afsnittet barselsdagpenge, punkt 5 læse det omkring retten til barselsdagpenge.

Det er en god pjece og jeg kan anvefale dig at læse den, den hjalp mig meget.

Spørg endelig hvis der er noget du ikke forstår eller hvis du bare har andre spørgsmål så prøver jeg gerne at hjælpe.

/ Line

Anmeld

8. december 2011

samantha1986

trunte24 skriver:

Ok, det er også pædagog jeg går på, så kan helt sikkert hjælpe lidt her

Som hovedregl skal man gennemføre 2/3 af sin praktik før praktiksedet har grundlag for at vurdere dig, og derved indstille dig til at bestå/ikke bestå. Men jeg ved også at man kan få lov at gå fra efter ½ tid, men ja så må man ikke have fraværed i den periode og man skal have udføret alle sine mål.

Når du går fra i en lønnet praktik ved det offentlige, som jeg går ud fra det er Så er det sådan, at de skal Betale dig løn under barsel i de måneder hvor du skulle have været i praktikken, dvs indtil August. Det er så det samme beløb som da du rent faktisk var i praktikken. Efter det har du ret til barselsdagpenge fra Kommunen i resten af din barselsperiode. Jeg mener jeg fik ca. 9500 før skat i barsels dagpenge, altså næsten det samme som i praktikløn.

Du optjener stadig dine baselsklip ved SU, og kan bruge dem på alle tidspunkter i resten af din uddannelse, hviket gør at du i et helt år kan få mix klip, altså et alm su klip og et barselsklip, forudsat at du er studieaktiv.

Jeg studsede lidt over, at du fik så meget i SU, at du går ned i indkomst ved at komme i parktik. Er du enlig forsørger? HVis ikke, er det vel SU LÅN der holder den indkomst så høj oppe?

Jeg linker lige til WW.BORGER.DK, der kan du læse mere om reglerne.

Link

Gå ind i linket, til højre på siden er en grå boks hvor du kan vælge - Barsel - pjece for studerende(nyt vindue).

I den pjece kan du under afsnittet barselsdagpenge, punkt 5 læse det omkring retten til barselsdagpenge.

Det er en god pjece og jeg kan anvefale dig at læse den, den hjalp mig meget.

Spørg endelig hvis der er noget du ikke forstår eller hvis du bare har andre spørgsmål så prøver jeg gerne at hjælpe.

/ Line

Jeg fik at vide at jeg skulle så vidt muligt ikke have noget fravælr, men var jeg syg et par dage, så gik det også alligevel. Men ja jeg skulle selvfølgelig nå mine mål.

Jeg skal kun gå på barsel frem til august 2012 og så starter jeg op på uddannelse igen, hvor jeg skal have de klip. Det vil jeg nemlig helst, og da det er fjern undervisning kan det godt lade sig gøre.

Jeg er ikke enlig forsørger. Men jeg får sulån, og jeg får lige knap 8000 udbetalt nu, når jeg ryger ud på praktikløn så vil jeg miste noget idet jeg jo ikke har lånet som jeg ikke betaler skat af.

Vil lige tjekke linket ud, skal dog have ringet til kommunen i dag regner jeg med.

Tusinde tak for din hjælp

Anmeld

8. december 2011

samantha1986

trunte24 skriver:

/ Line

Men jeg skal da kontakte kommunen når jeg nu ved jeg skal have de tre måneders barsel selv om det er praktik stedet der skal betale? de hører jo under kommunen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.