Kommer desværre nok for sent med mit svar
, men er i nogenlunde i den situation du beskriver.
Jeg har termin 1. februar 2012 og er færdiguddannet sygeplejerske d. 18 januar (altså 2 uger inden termin). Da jeg meldte mig ind i DSA, skrævede det, at man havde haft en times studierelevant arbejde senest 14 dage inden man meldte sig ind og at det skulle gøres 1 år inden endt uddannelse. Men mener ikke, at det var et krav, at man efterfølgende skulle have arbejde. Er dog ikke helt sikker, da jeg stadig arbejdede.
Da jeg har termin så tæt på at jeg er færdig, har jeg i princippet en "særlig ret" til barselsdagpenge, hvilket betyder, at jeg ifølge DSA, kan få udbetalt barselsdagpenge 4 uger inden termin, altså samtidig med at jeg får SU. Dette er min kommune dog ikke helt med på
, så det ender jeg nok ikke med at få.
Hvis du bliver berettiget til barselsdagpenge, skal du huske, at det månedlige beløb er "bagudbetalt" i modsat til SU, som er "forudbetalt". Så har du en måneds karentæne, er det reelt 2 måneder, hvor der ikke kommer penge på kontoen
. Så selvom jeg ikke har karantæne, får jeg alligevel ikke udbetalt barselsdagpenge før til marts, så altså ingen penge i februar hvor baby kommer..
Puha, håber det gav mening.. og held og lykke med det hele 
Anmeld