Nyuddannet sygeplejerske på barsel.. hvad gør jeg økonomisk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.731 visninger
9 svar
0 synes godt om
5. december 2011

nusenjo88

Hej alle

Jeg læser til sygeplejerske og er færdig sommeren 2013. Min mand og jeg vil gerne have barn nr. 2 lige når jeg har afsluttet min uddannelse for at der ikke bliver for mange år mellem nr.1 og nr.2.

Er der nogen der kender reglerne i sådan et tilfælde og det økonomiske aspekt i det? Det ville virkelig hjælpe mig!!

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2011

Jonas1989

Dav.

mig og min kæreste har lige fået en søn for 12 dage siden, hun arbejer som ambulancefører, det hende gjorde var at få hendes kollega til at få en anden partner i mens hun er på barsel også får hun stadig det samme antal lån i mens hun er på barelse, og skal så bare tage et par extra vagter hen af tiden inden for et år da hun har fået 1 måned mere fri.

Ved ikke hvor meget det hjælpede dig  men du kan altid svare her, også kan min kæreste fortælle det bedre hvis det er.

god jul!

Anmeld

5. december 2011

Kageelsker

nusenjo88 skriver:

Hej alle

Jeg læser til sygeplejerske og er færdig sommeren 2013. Min mand og jeg vil gerne have barn nr. 2 lige når jeg har afsluttet min uddannelse for at der ikke bliver for mange år mellem nr.1 og nr.2.

Er der nogen der kender reglerne i sådan et tilfælde og det økonomiske aspekt i det? Det ville virkelig hjælpe mig!!

Knus

Hvis du er berettiget til dagpenge gennem en a-kasse når du skal på barsel (det vil i dit tilfælde være på dimmitendsats, som pt ligger på 646 pr dag), hvilket kræver at du er meldt ind i a-kassen senest den dag du bliver færdig som sygeplejerske, så er du berrettiget til barselsdagpenge, som svarer til det du kan få fra a-kassen.

Hvis du sørger for at melde dig ind i DSA minimum et år før du bliver færdig (er gratis så længe man er studerende og under 30 år), har du ikke dagpenge-karantæne den første måned! Den regel var helt ny da jeg blev færdig, så jeg havde ikke den mulighed, og det er dælme surt at stå uden indkomst i en måned fordi arbejdsmarked er som det er lige nu

Hvis du ikke er medlem af en a-kasse kender jeg desværre ikke dine rettigheder, men håber det hjalp lidt

Anmeld

5. december 2011

Ellie79

Godt nok som pædagog men vel samme regler.

Jeg blev færdig som pædagog d. 20 juni 2011 og havde termin 18 juli. Den da jeg blev færdig ringede jeg til a-kassen og meldte mig ind (meldte mig også ind i fagforeningen, men ved ikke om det er nødvendigt), fordi jeg var så tæt på termin gik jeg på barsel d. 21 juni. A-kassen sente en blanket jeg skulle aflevere på mit ydelsescenter også er jeg ellers på barsel på dimitentsats frem til 13 juni 2012. Men du skal bare melde dig ind i fagforening og a kasse senest 14 dage eftter du er færdig.

Håber du det er til at forstå sidder med baby på armen

Anmeld

5. december 2011

nusenjo88

Okay.

Jeg kan bare stadig ikke helt finde ud af det for på dsa's hjemmeside står der at man ikke kan blive medlem, hvis ikke man har haft min. 1 times arbejde indenfor de sidste 14 dage inden man søger medlemsskab og et andet sted på deres hjemmeside står der at bare man søger medlemsskab indenfor 14 dage efter endt uddannelse så kan man godt få dagpenge. Men nu har jeg fået en fra DSA til at ringe til mig i morgen så vi kan få det afklaret og forhåbentlig så småt smide p-pillerne (de tog for mit vedkommende 1 år om at komme ud af kroppen ved barn nr. 1 så derfor smider jeg dem så tidligt)

Tusind tak for svarerne

Anmeld

5. december 2011

Kageelsker

nusenjo88 skriver:

Okay.

Jeg kan bare stadig ikke helt finde ud af det for på dsa's hjemmeside står der at man ikke kan blive medlem, hvis ikke man har haft min. 1 times arbejde indenfor de sidste 14 dage inden man søger medlemsskab og et andet sted på deres hjemmeside står der at bare man søger medlemsskab indenfor 14 dage efter endt uddannelse så kan man godt få dagpenge. Men nu har jeg fået en fra DSA til at ringe til mig i morgen så vi kan få det afklaret og forhåbentlig så småt smide p-pillerne (de tog for mit vedkommende 1 år om at komme ud af kroppen ved barn nr. 1 så derfor smider jeg dem så tidligt)

Tusind tak for svarerne

Så håber jeg du får styr på det  Bare sørg for at snakke med en sagsbehandler, det er dem der har bedst styr på reglerne!

Anmeld

5. december 2011

nusenjo88

Det er en socialrådgiver, der ringer til mig

Anmeld

14. december 2011

Vidunderligeunger

nusenjo88 skriver:

Det er en socialrådgiver, der ringer til mig

så længe du er igang med en videregående uddannelse, kan du godt være medlem.. uden den ene times arbejde.. RIng til dem, så ordner de det på under 5 min

Anmeld

14. december 2011

nusenjo88

Nu har jeg snakket med en fra DSA og hun sagde at jeg ikke kunne blive medlem med mindre jeg har 1 times arbejde pr.14. dag  Men så mpå vi jo bare spare op til den måned jeg så kommer i karantæne

Anmeld

14. december 2011

lljj

Kommer desværre nok for sent med mit svar , men er i nogenlunde i den situation du beskriver.

Jeg har termin 1. februar 2012 og er færdiguddannet sygeplejerske d. 18 januar (altså 2 uger inden termin). Da jeg meldte mig ind i DSA, skrævede det, at man havde haft en times studierelevant arbejde senest 14 dage inden man meldte sig ind og at det skulle gøres 1 år inden endt uddannelse. Men mener ikke, at det var et krav, at man efterfølgende skulle have arbejde. Er dog ikke helt sikker, da jeg stadig arbejdede.

Da jeg har termin så tæt på at jeg er færdig, har jeg i princippet en "særlig ret" til barselsdagpenge, hvilket betyder, at jeg ifølge DSA, kan få udbetalt barselsdagpenge 4 uger inden termin, altså samtidig med at jeg får SU. Dette er min kommune dog ikke helt med på , så det ender jeg nok ikke med at få.

Hvis du bliver berettiget til barselsdagpenge, skal du huske, at det månedlige beløb er "bagudbetalt" i modsat til SU, som er "forudbetalt". Så har du en måneds karentæne, er det reelt 2 måneder, hvor der ikke kommer penge på kontoen . Så selvom jeg ikke har karantæne, får jeg alligevel ikke udbetalt barselsdagpenge før til marts, så altså ingen penge i februar hvor baby kommer..

Puha, håber det gav mening.. og held og lykke med det hele

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.