Chokolade Ganache

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.488 visninger
6 svar
0 synes godt om
4. december 2011

grøn · ært

Nogen der vil fortælle mig, hvordan man laver en god og lækker Chokoladeganache?
Jeg har fundet lidt på google, men de siger forskellige ting.  Har lavet det én gang før efter en opskrift jeg fandt på google, og den kiksede fuldstændig.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2011

grøn · ært

I need somebody - HELP! 

Anmeld

4. december 2011

mariamiss6

Hejsa, hvad skal du bruge den til?

ALtaå skal den være fast, eller er det til opsmøring?

Til opsmøring bruger jeg disse forhold

Hvid chokolade 1:3 (altså en del fløde, og tre dele hvid chokolade)

Lys chokolade er 1:2,5

Mørk chokolade 1:2

Det fungerer fint til opsmøring, uden at man pisker det... Det skal bare smeltes sammen, og så køle af til en brugbar temeratur.

Hvis det bliver helt koldt, bliver det jo rimelig fast igen, men så giver du det bare 10-30 sekunder i microovnen, og rører lidt rundt i det

Jeg tror også man kan lave noget sprøjtearbejde med den konsistens

Er det til fyld ville jeg nok bruge 1,5 - 2 dele fløde i stedet for 1

Anmeld

4. december 2011

mariamiss6

Og et godt råd, er at varme fløden for sig selv, og så hælde den over chokoladen, og lade chokoladen smelte på den måde.

olade brænder meget nemt og pludseligt på nemlig.

Hvis den fremgangsmåde ikke e rhelt god nok, kan du altid give det 10-20 sekunder ekstra ad gangen i microovnen, eller røre i det mens det står på komfuret EFTER du har afprøvet første fremgangsmåde...

I øvrigt, er det til opsmøring, så passer 600 g hvid chokolade (for eksempel) til een kage både som "spærre-ring" inde i kagen, når du skal putte fyld i, og til opsmøring

Anmeld

4. december 2011

grøn · ært

mariamiss6 skriver:

Og et godt råd, er at varme fløden for sig selv, og så hælde den over chokoladen, og lade chokoladen smelte på den måde.

Chokolade brænder meget nemt og pludseligt på nemlig.

Hvis den fremgangsmåde ikke e rhelt god nok, kan du altid give det 10-20 sekunder ekstra ad gangen i microovnen, eller røre i det mens det står på komfuret EFTER du har afprøvet første fremgangsmåde...

I øvrigt, er det til opsmøring, så passer 600 g hvid chokolade (for eksempel) til een kage både som "spærre-ring" inde i kagen, når du skal putte fyld i, og til opsmøring

Naaaij, tuuusinde tak :-D
Det er til opsmørring af kage - og skal helst være mørk chokolade. Så lidt mindre end 600g går jeg ud fra er nok?

Okay, jeg vil prøve at opvarme fløden for sig selv (den skal vel ikke koge?). I den opskrift fra sidst stod der, at chokolade og smør skulle varmes op, hældes i en skål hvor så fløden skulle hældes i. Det blev noget værre møg ><

Anmeld

4. december 2011

mariamiss6

grøn · ært skriver:

Naaaij, tuuusinde tak :-D
Det er til opsmørring af kage - og skal helst være mørk chokolade. Så lidt mindre end 600g går jeg ud fra er nok?

Okay, jeg vil prøve at opvarme fløden for sig selv (den skal vel ikke koge?). I den opskrift fra sidst stod der, at chokolade og smør skulle varmes op, hældes i en skål hvor så fløden skulle hældes i. Det blev noget værre møg ><

Altså jeg har brugt hvid chokoladeganache idag, og der nåede fløden lige op på kogepunktet, før jeg tog den af. Det skete der altså ikke noget ved, overhovedet...

Jeg måtte også, efter at have rørt godt i massen, alligevel sætte den tilbage på komfuret et minuts tid, mens jeg rørte, for at få det sidste smeltet ordentligt....

Tjooo men ikke meget mindre... De 600 g hvid chokolade og 200 ml fløde jeg brugte rakte kun lige til een kage.

Så måske bliver det lidt svært med mindre? 

Anmeld

4. december 2011

grøn · ært

mariamiss6 skriver:

Altså jeg har brugt hvid chokoladeganache idag, og der nåede fløden lige op på kogepunktet, før jeg tog den af. Det skete der altså ikke noget ved, overhovedet...

Jeg måtte også, efter at have rørt godt i massen, alligevel sætte den tilbage på komfuret et minuts tid, mens jeg rørte, for at få det sidste smeltet ordentligt....

Tjooo men ikke meget mindre... De 600 g hvid chokolade og 200 ml fløde jeg brugte rakte kun lige til een kage.

Så måske bliver det lidt svært med mindre? 

Fantastisk - tusinde tak! Jeg laver bare rigeligt så ;-) Hellere for meget, end for lidt, ik? :-)

Glæder mig til at få lavet en ordentlig ganache!! Igen, tusinde tak for hjælp og råd og vejledning! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.