Hvad er en civilingeniør?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.526 visninger
7 svar
0 synes godt om
2. december 2011

Kloster

Hej.

Vores den store dreng på snart 14 år, og vi har været til noget stort studievejledning med de forskellige skoleuddannelser: HHX, HTX, STX, HF, 10 kl, HG osv.

Han svinger imellem HHX -> Revisor og HTX, hvor han får alle sine favoritfag som matematik, fysik, kemi, teknologi og engelsk. Studievejlederen her på HTX fortæller at han så kunne blive fx Civilingeniør. Men ingen af os "turde" spørge, hvad det egentlig var. Lidt flovt, men hvad er det lige en civilingeniør er og laver??

VH Kloster - Der er såååååååååååååå stolt af sin store søn...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2011

Henriette Aaby

Hej måske kan jeg hjælpe lidt

Der findes forskellige retninger.

Min mand læser til bygningsingeniør. Inden for det område er der også forskellig retninger; vejnet, brobyggeri osv. Min mand sidder med de beregninger der fortæller om eksempelvis en bro kan holde til det den skal, eller om en bygning kan stå i mod storm osv.

Selv har jeg læst til bioprocesingeniør som arberjder med Kemi og miljø.  Der findes også elktroingienør, maskininginør osv.

Hoved forusætningen er at man er rigtig glad for matematik, fysik og kemi. Man skal kunne tænke rimelig kreativt.

Håber det giver lidt mening.

Ellers uddyber jeg gerne.

Mange hilsner

Henriette

Anmeld

2. december 2011

Kloster

Mange tak for svar. Ja det gav mening  Og ud fra det, du fortæller med matematik, fysik, kemi og kreative tankegang, tror jeg godt, det kunne være noget for den unge fyr.

Anmeld

2. december 2011

Henriette Aaby

Kloster skriver:

Mange tak for svar. Ja det gav mening  Og ud fra det, du fortæller med matematik, fysik, kemi og kreative tankegang, tror jeg godt, det kunne være noget for den unge fyr.

Det var så lidt.

Jeg tænkte også at det var noget for din søn, udfra dit indlæg.

Jeg nævnte for min mand at vejlederen blot havde nævnt civilingeniør, hvilket er meget bredt. Vi forstår godt i er gået der fra forvirret. For der er virkelig mange retninger og muligheder. Foreksempel også indenfor medicinindustrien. Så det er jo bare for din søn at undersøge hvad der passer ham bedst. Eks er studieguiden på nettet god

Tillykke med din kloge søn

Anmeld

2. december 2011

Skouboe

Der uddannes 2 slags ingeniører her i DK (indenfor 117 retninger men det er så noget andet).

Diplom ingeniører der er en 3½ års uddannelse inkl. ½ års praktik. Når man er færdig med den er man ingeniør. Det svarer til en Bachelor.

Civilingeniør tager normalt 5 år og der er ikke praktik. Når man er færdig er man Civilingeniør. Denne er sidestillet med en kandidat uddannelse.

Forskellen på de 2 retninger er basalt set længden af uddannelsen og dermed også omfanget af hvad de lærer. Du lærer selvsagt mere på en 5 årig uddannelse end på en 3½ årig. Begge uddannelser er dog gode at have.

Hvis han er glad for matematik, fysik, kemi og teknik ville jeg klart anbefale HTX. Der får han også snuset mere til en masse forskellige tekniske ting, der kan hjælpe ham med at finde ud af hvilken retning han skal gå i efterfølgende.

Anmeld

2. december 2011

Henriette Aaby

Skouboe skriver:

Der uddannes 2 slags ingeniører her i DK (indenfor 117 retninger men det er så noget andet).

Diplom ingeniører der er en 3½ års uddannelse inkl. ½ års praktik. Når man er færdig med den er man ingeniør. Det svarer til en Bachelor.

Civilingeniør tager normalt 5 år og der er ikke praktik. Når man er færdig er man Civilingeniør. Denne er sidestillet med en kandidat uddannelse.

Forskellen på de 2 retninger er basalt set længden af uddannelsen og dermed også omfanget af hvad de lærer. Du lærer selvsagt mere på en 5 årig uddannelse end på en 3½ årig. Begge uddannelser er dog gode at have.

Hvis han er glad for matematik, fysik, kemi og teknik ville jeg klart anbefale HTX. Der får han også snuset mere til en masse forskellige tekniske ting, der kan hjælpe ham med at finde ud af hvilken retning han skal gå i efterfølgende.

Og i Århus hvor der indtil få år siden kun blev tilbud bacheloruddannelsen er de nu også begyndt at tilbyde civil overbygning, så den tager i alt 5½ år pga det ½ års praktik.

Anmeld

2. december 2011

Kloster

Hvor kan han tage uddannelsen?

Der er jo nogle år til, men kan han tage den på alle HTX skoler?

Er nok ikke vild med, han skal til KBH, når vi kommer fra Nordjylland af...

Anmeld

2. december 2011

Henriette Aaby

Hvor kan han tage uddannelsen?

Der er jo nogle år til, men kan han tage den på alle HTX skoler?

Er nok ikke vild med, han skal til KBH, når vi kommer fra Nordjylland af...

Han kan tage HTX på et teknisk gymnasium den er 3 årig.Teknisk gymnasium er i de fleste store byer. Derefter kan han læse til ingeniør i Ålborg og Århus som så er enten 3½ år eller 5 år. Men sikkert mange andre sted også

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.