Min datter er en stille pige... er det et problem? (langt, ups)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

898 visninger
4 svar
0 synes godt om
20. februar 2009

Anonym trådstarter

Min datter på 1½ år har altid elsket sin dagpleje mor. Der har ingen problemer været med aflevering eller internt med de andre børn, en dreng og en pige, der begge er yngre end min datter, i de 9-10 måneder hun har gået der.

Men de sidste 14 dage har været en kamp, når vi skal aflevere. Hun begynder allerede at pive når vi går ned ad vejen til DP, og når vi går ind i gården begynder hun at græde. Når hun har fået tøjet af udvikler det sig til skrigende gråd. Det er drønhårdt at gå fra hende, og vi har prøvet både at blive der lidt med hende og gå med det samme igen. Heldigvis er vores DP rigtig god til at skrive til os, og vi ved at det er overstået få sekunder/minutter efter vi er gået. Men det gør alligevel ondt.

I dag hentede jeg så i god tid, og de sad og spiste eftermiddagsmad, da jeg kom. Jeg satte mig ved bordet, og vi snakkede lidt om afleveringsproblemerne, som vi blev enige om var en fase (åh, det håber jeg ved gud!). Hun nævner så at min datter er en stille pige, når hun er i situationer med megen larm, mange mennesker eller tumult. F.eks. går hun aldrig i puderummet i legestuen, med mindre DP går med derind. Hun vil gerne lege i opholdsrummet med de andre, men ikke ind hvor det går vildt for sig. Hun frøs nærmest i dag, da de var til fastelavn samme med de andre DP-mødre i distriktet. Hvis DP tog hende i hånden ville hun gerne gå rundt, og råbe, skrige, hygge sig og fjolle, men slap DP hendes hånd standsede hun bare op og kiggede på de andre. Hvis DP får gæstebørn står hun på sidelinien i noget tid inden hun igen deltager i legen som hun normalt gør, til trods for at hun altid kender gæstebørnene fra legestuen. Hun er generelt ikke en der tager initiativer blandt andre børn, hun holder sig meget afventende og observerende, men vil gerne lege, når hun bliver tryg.

Men samtidig er hun herhjemme en bulderbasse, der elsker at lege og mosle. Hun er meget lærenem, har allerede et godt sprog og er nysgerrig på den måde, at hun observerer ALT (egentlig ikke altid en fordel). Hun kan sagtens sige nej, hun ved hvor hendes grænser går, og stakkels barn, der prøver at nøle hendes legetøj - altså forstået på den måde, at hun ikke lader sig tromle ned af andre.

Min bekymring går på, at DP i dag snakkede om at der måske skulle gøres en ekstra indsats for at få hende gjort børnehaveklar, fordi hun ikke bare går ind i legen med det samme, og godt kan virke overvældet af larm, mange børn og tumult - som jo vil forekomme i en børnehave. Men den skulle vi bare tage om et år til 2½ års samtalen. Men så tænker jeg: hvis det er noget der potentielt ER et problem - var det så ikke klogt at gøre noget ved det inden det BLIVER et problem? og hvad kan vi gøre som forældre, uden at nedgøre den natur hun har? (måske er noget af det vores fejl som forældre, men det ligger måske også bare til hende at være en stille pige).

Jeg er selv en stille og genert pige - nørden med de høje karaktere, har altid haft venner, men måske kun 2-4 stykker ad gangen. Jeg har aldrig været en del af de larmende og ledende kliker, men har da klaret mig ganske fint. På den ene side har jeg ikke noget imod at hun ligner mig, men der har da været situationer, hvor jeg ville ønske jeg havde haft mere frembrusenhed, og dem ville jeg selvfølgelig gerne skåne hende for.

Men er det virkelig et problem, at hun er en stille pige? Hun er jo velfungerende rent socialt med de børn hun kender, de skal bare ind på livet af hende, hun leger gerne i (små) grupper eller alene. Vi har kig på en mellemstor børnehave, for på den ene side ikke at kaste hende fra DP´s små rammer til en kæmpe institution, men samtidig heller ikke dyrke hendes tryghedsbehov og generthed alt for meget.

Måske bekymrer jeg mig bare alt for meget, når jeg bruger så lang tid på dette, men det er første gang vi hører noget om dette. Førhen er hun blevet rost til skyerne af alle, SP, DP-pædagog (som slet ikke er inde over her - det ville så først blive til 2½ års samtalen) og DP selv. Dt skal for god ordens skyld siges at vi er meget tilfredse med vores DP, vi er trygge ved hendes observationer, og derfor tager vi dem også alvorligt.

Puha, undskyld længden. Hvis I kommer igennem, så er I noget helt særligt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2009

Githa Nielsen

Hejsa...

Alt det du skriver her, er en tro kopi (lidt skræmmende faktisk) af hvad jeg tænkte da min datter var 2 år og gik i DP.

Der var min datter også meget meget stille og som du slev beskriver det, så frøs hun nærmest i nogle situationer, og især i store forsamlinger. Jeg var som du er, meget bekymret, men min Dp sagde min datter nok skulle komme efter det, og det har hun så sandelig gjort da. Hun har udhviklet sig så meget.

Nu kan hun finde på at snakke med folk hun møder i supermarkedet eller på gaden, det har jeg aldrig aldrig set før....

JEg er meget som du er, ang, det at børn godt må være tilbage trukket, istedet for bare at smide alt hvad de har i hænderne når de ser fremmede, og bare udvise stor tillid, så jeg er glad for min datter har været tilbagetrukket, især nu hvor jeg ser tilbage, men tro mig synes det var svært dengang...

JEg er overbevist om hun nok skal komme efter det, og måske altid som du og jeg være generte, og det er måske også en god egenskab at have???

Skriv endelig til mig hvis du har behov for det...
Jeg har her for dig....

Knus.

Anmeld

21. februar 2009

Miamaja

umiddelbart synes jeg ikke det er et problem. maaske er din bare en dejlig stille og rolig pige som er tryg ved de voksne og bare skal have lov at vokse sig lidt storre
min soster var ligesom du beskriver og det var forst da hun startede i skole at hun var parat til de andre born og fik flest venner og fungerede perfekt. der tog hun fusen paa min mor som var sikker paa at hun ville have problemer naar hun startede i skole, saa det er svaert at sige

Anmeld

21. februar 2009

Anonym trådstarter

Jeg har heller ikke selv set det som et problem, førend DP nævnte at det måske kunne blive det. Vi har besluttet at hun får lov at være præcis som hun er nu, for når vi er sammen med familie og venner hun kender godt, er hun en værre bulderbasse med krudt i bagdelen osv og masser af gåpåmod. der er først når hun står i nye situationer eller situationer, der er lidt anderledes end normalt - f.eks. gæstebørn. Er dog lidt spændt på næste uge, hvor hun skal i gæsteDP en enkel dag. Hun elsker normalt sin gæsteDP - og omvendt - men det er lang tid siden hun var der sidst, og hun har jo ændret sig lidt siden, på den måde at hendes personlighed er blevet væsentlig tydeligere.

Vil høre DP om vi skal tage et møde med DP-pædagogen, selvom jeg ikke kan snuppe den heks (altså pædagogen). Har kun mødt hende i legestuen til diverse arrangementer, men hun tror hun er noget helt særligt, og går og retter på DP´erne selvom vi forældre står ved siden af. Og vi ææælsker vores DP, så det er ikke et godt indtryk hun har givet.

Men igen, tak mange gange for jeres tid og svar. Det giver noget ro i sindet igen.

Githa: det er meget muligt at jeg kontakter dig igen, hvis mine bekymringer fortsætter. Det er rart at have en, som har været rumlen igennem, så tusind tak for dit tilbud

Anmeld

21. februar 2009

Githa Nielsen

Du skal endelig bare kontakte mig hvis du får behov for det...

Hvis du ikke lige kan finde mig herinde kan du kontakte mig på min mail : githabn@mail.dk

Er ret nysgerrig for hvor du bor, for synes vi har rigtig mange ens punkter....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.