3 år til juni og har ikke meget sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.618 visninger
4 svar
0 synes godt om
19. februar 2009

Gitte81

Jeg har en dreng som bliver 3 år til juni. Hans sprog er meget begrænset. Han siger ord som det der, hov, av, hund og traktor (på hans måde) og det er stort set det. Han siger hverken mor eller far. Han er ørebarn og født en lille måned for tidelig, da jeg blev sat i gang pga. svangerskabsforgiftning.
Vi har haft/har kommunen ind over med talelære og vejleder mv. Og så har vi fået taget diverse blodprøver. Lige pt venter vi på svar fra de sidste blodprøver, men det tager 2 mdr. Vi føler virkelig vores offentlig system er som at snakke til en dør og det er dybt frusterende. Vi ved snart ikke hvad vi skal gøre, da det fylder enorm meget og vores lille dreng skal begynde i børnehave 1. april. Men er han klar til det.
Håber der er nogen som har haft lign. oplevelser.

Hilsen den frustrerede mor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
uha, jg kan godt forstå du er frustreret!
Ville ønske jeg havde et godt råd til dig, men jeg har ikke selv børn endnu.
Hvad jeg har hørt fra andre, kan det dog sagtens være hans sprog pludselig forbedrer sig betydeligt! bl.a ved at han starter i børnehave hvor man må gå ud fra de fleste andre taler.
Men jeg ved det desværre ikke!
Jeg håber for Jer at alle prøver er normale og at han bare er lidt længere tid om at tale!

store kram fra Caroline

Anmeld

19. februar 2009

QueDee

Vi har prøvet noget lignende. Vores søn blev også født en måned for tidligt - og bagefter har vi fundet ud af at jeg sandsynligvis også havde svangerskabsforgiftning i den graviditet......
Thor blev allerede i dp sat i kontakt med talepædagog mv, netop fordi han heller ikke talte, men kun sagde forskellige ord. Jeg må indrømme at vi ikke var synderligt bekymrede. Vi tænkte det kommer, når han kommer i børnehave. Men i det daglige lagde vi heller ikke meget mærke til det. Han er vores første barn - og vi kunne jo godt forstå ham, så vi var som sagt ikke bekymrede.
Da han så startede i bh blev ppr og talepædagog og hele møllen sat i værk. Thor er en glad og åben dreng, der aldrig har været ked af at komme afsted, men han havde det selvfølgelig svært med det sociale. Han blev testet - og hans ordforråd var for lille - og udtalen svært forkert....
Det korte af det lange er at han nu går i en tale-læse-klasse. Han er startet i børnehaveklasse i år. De er kun 6 elever i klassen og 2 lærer, så det er rigtigt fint. Han er testet igen i efteråret - og ordforråd er nu alderssvarende og udtalen er svært forbedret, men stadig ikke helt god.
Undervejs har der været bekymringer om aspergers mv, men det er vi heldigvis gået bort fra - for han er bare en helt almindelig knægt, der bare er lidt langsom med sproget - og vi er ret sikre på at han nok skal blive alderssvarende på det område også!

Så jeg kan sagtens forstå du er frusteret, for det er en belastning at gå til møder med alle mulige instanser, der har alverdens mulige diagnoser til ens barn - og man er selv i tvivl hele tiden.
Men hold ud og se tiden an. Og fortæl hele tiden hvad du laver til din søn, så hans ordforråd øges. Læs højt og tal med ham.

Knus Heidi

Anmeld

19. februar 2009

pipsen

Har ikke det store råd at give, men vi sidder i en lignende situation med en dreng på 3, som heller ikke taler så flydende, som sine jævnaldrende. Han har dog også haft et år i udlandet, så jeg håber, det "bare" er det, som har forvirret. Men han er også født en måned for tidligt netop pga. svangerskabsforgiftning. Vi håber sådan, at han retter sig i løbet af et par måneder, for vi bekymrer os en del også...
pøj pøj med jeres dreng
Kh Lena

Anmeld

27. februar 2009

frukold

Hej
Ved ikke om dette hjælper Jeg har en dreng der lige er fyldt fire, og en pige på 2½, da Lucas startede i børnehave som 2 år og ti mdr havde han et meget begrænset sprog, nok nærmest som du fortæller små ord og ikke andet - og jeg var meget nervøs for hvordan det ville gå - og om han var klar. Et par mdr efter børnehavestart væltede ordene frem og nu taler han fuldstændig som et vandfald - ikke alle ordene kommer ud rent - men ih guder hvor han taler - og med alle!!! Børnehaven tog hurtig kontakt til en talepædagog, som ikke ville gøre noget da som han sagde mange børn udvikler først deres sprog mellem 3 og 4 - så jeres dreng skal også nok komme. Talepædagogen ser ham hver 3 mdr - men så længe Lucas har udvikling i sproget vil han ikke øve med ham - og det er jo dejligt.
Lige pludselig vil du blive forundret over hvor hurtigt sproget kommer til ham. Held og lykke med børnehavestart.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.