Vi har prøvet noget lignende. Vores søn blev også født en måned for tidligt - og bagefter har vi fundet ud af at jeg sandsynligvis også havde svangerskabsforgiftning i den graviditet......
Thor blev allerede i dp sat i kontakt med talepædagog mv, netop fordi han heller ikke talte, men kun sagde forskellige ord. Jeg må indrømme at vi ikke var synderligt bekymrede. Vi tænkte det kommer, når han kommer i børnehave. Men i det daglige lagde vi heller ikke meget mærke til det. Han er vores første barn - og vi kunne jo godt forstå ham, så vi var som sagt ikke bekymrede.
Da han så startede i bh blev ppr og talepædagog og hele møllen sat i værk. Thor er en glad og åben dreng, der aldrig har været ked af at komme afsted, men han havde det selvfølgelig svært med det sociale. Han blev testet - og hans ordforråd var for lille - og udtalen svært forkert....
Det korte af det lange er at han nu går i en tale-læse-klasse. Han er startet i børnehaveklasse i år. De er kun 6 elever i klassen og 2 lærer, så det er rigtigt fint. Han er testet igen i efteråret - og ordforråd er nu alderssvarende og udtalen er svært forbedret, men stadig ikke helt god.
Undervejs har der været bekymringer om aspergers mv, men det er vi heldigvis gået bort fra - for han er bare en helt almindelig knægt, der bare er lidt langsom med sproget - og vi er ret sikre på at han nok skal blive alderssvarende på det område også!
Så jeg kan sagtens forstå du er frusteret, for det er en belastning at gå til møder med alle mulige instanser, der har alverdens mulige diagnoser til ens barn - og man er selv i tvivl hele tiden.
Men hold ud og se tiden an. Og fortæl hele tiden hvad du laver til din søn, så hans ordforråd øges. Læs højt og tal med ham.
Knus Heidi
Anmeld