Hjælp mig please.. Min mor! (langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

557 visninger
3 svar
0 synes godt om
19. november 2011

Anonym trådstarter

Jeg har virkelig brug for hjælp til hvordan jeg skal forklare min mor, hvad problemet er.

Min mor har fået en tendens til at handle før hun tænker.

Jeg bor mange timer væk fra hende (7 timer+), men ønsker hun kommer med til min fødsel. Hende, min kæreste og min bedste veninde.

I går fik jeg så en sms fra hende hvor hun skriver:

"Har sendt den til moster..

Søster.. Hvis jeg nu giver flybillet over ud og hjem, vil du så med mig over til (*X*) der i februar når hun skal føde baby Vi kan jo være der nogle dage og ja (*X*) tror jo baby kommer til verden den (....).. Hvad siger du.. Kunne din mand undvære dig nogle dage ? Knus fra din Søster"

Det er ikke første gang hun tager "beslutninger" på mine vegne uden at spørge mig først - laaaaangt fra ! Så sent som i onsdags sendte hun mine svar (til nogle spørgsmål omkring den måde jeg er opvokset, som jeg havde svaret på til en pige i et gymnasie og videresendt til min mor,fordi jeg ved, hun meget gerne vil vide hvad jeg synes om min opvækst) videre til min far og moster - UDEN at høre om det var ok med mig først.. Og der er MANGE episoder.

Jeg ringede til hende, og forklarede i et lidt for højt og lettere tudende  tonefald, at jeg virkelig ikke synes hun kunne være bekendt at spørge min moster om hun ville med herover når jeg skulle føde uden at spørge mig ad først.... At jeg synes det er urimeligt hun stiller mig i en situation, hvor jeg er nødt til at skrive til min moster, at jeg desværre ikke vil have hun er her når jeg skal føde, fordi jeg mener jeg kommer til at have nok at se til (skrev en pæn besked til min moster bagefter hvor jeg netop forklarede det, på trods af min moster med al sandsynlighed ikke ville være kommet herover alligevel), og min mor kunne slet slet ikke se problemet.

Jeg har før forklaret hende på en pæn, stille og rolig måde, med et sundt og roligt toneleje, at jeg ikke synes hun skal traffe beslutninger for mig, det har jeg gjort MANGE gange, og sidste gang var mht. de spørgsmål. Men jeg blev simpelthen så frustreret og ked af det, at jeg ikke kunne holde mit toneleje nede i går. Og jeg græd og skældte hende ud i telefonen i går  

Da jeg så havde fået sagt alt jeg ville sige, forstod hun det stadig ikke, og skiftede straks emne, og spurgte om min hun kom med til jul, og om jeg egenltig havde snakket med min far ?!

Jeg blev endnu mere frustreret over det, og lagde simpelthen på.

Hun prøvede flere gange at ringe bagefter, hvor jeg ikke tog telefonen fordi jeg bare trængte til trøst, og min kæreste kom ind og holdte om mig mens jeg bare græd.

Derefter skrev hendes kæreste til mig:

"Hej gider du da godt lige behandle din mor ordentligt du har jo hele tiden sagt at ingen jul var den samme uden samværet hos din moster og onkel og hvordan fanden skal hun så vide at du pludselig ikke gider have din moster tæt på når du skal føde. Du skal da vidst lige tænke dig lidt om når du vil have en svigermor med, der tænker mere på svineriet end alt muligt andet. Synes godt nok du skal tænke dig lidt om for din mor kan du aldrig erstatte. Tanker fra I"

Jeg vil gerne føde hjemme, og lige nu bor vi ved min svigermor, der ikke ønsker at jeg føder her. Det er accepteret, og hvis ikk vi finder et andet sted at bo, så føder jeg nok på hospitalet. Uanset hvad, så skal min svigermor IKKE med til fødslen, det har aldrig nogensinde været mit ønske  Blev det i hendes hjem, jamen så er det klart at så kan jeg ikke smide hende ud, men når det ikke er, jamen så skal hun sgu da ikke med. 

Det er min kæreste, min mor og min bedste veninde der skal med, det har været planen hele tiden.

At mit ønske i forhold til jul skal sammenlignes med mit ønske til min fødsel fatter jeg SLET ikke

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Har skrevet med min mor her i dag, og spurgte hende om hun vidste hvorfor jeg blev sur i går ? Samtalen derfra forløber sådan her:

Hendes svar: "Ja du ringede pga. jeg havde spurgt moster om at tage med til (*sted*)... uden at spørge dig først... men Moster kunne jo sagtens bo et andet sted på (*sted*)... derfor så jeg ingen grund til at spørge dig først..."

Mit svar: "Kan du ikke se problemet i, at hvis moster kom herover når jeg skal koncentrere mig om at føde, så vil jeg skulle tage mig at jer som en vært tager sig af sine gæster ?

Selvom I ikke ville bo på gården, så ville I stadig være her FORDI I gerne vil se mig og baby, min kæreste, hans familie mv.
Det vil lægge et pres på mig, fordi der ville være endnu flere ting jeg så skal koncentrere mig om. Og det har jeg ikke lyst til.
Jeg ved godt du nu vil komme med argumentet, at det skal jeg jo ikke tænke på, men du ved Ligeså vel som jeg, at jeg ikke ville kunne lade være med at tænke på at jeg da skal se dig og min moster NÅR NU I alligevel er herovre. For det er jo ikke noget der sker hver dag.
Desuden, ja, jeg er glad for moster, og nej, JULEN er ikke det samme uden hende, men det er ikke ensbetydende med, at jeg ønsker at se hende når jeg skal koncentrere mig om en fødsel"

"Det kunne være det vil hjælpe på (*hund*) hvis I fik en hund mere... så du havde selskab af hinanden... så tror jeg det vil hjælpe så hun ikke lavede ulykker..."

"Hvis vi får en hund mere udelukker vi 95% af mulige bosteder - at jeg har en hund udelukker i forvejen 50% af mulige bosteder.
Men jeg synes ikke vi skal snakke om (*hund*) lige nu.

"Ja ok ogdet var jo ikke lige meningen du skulle tage det sådan... vi kunne nu sagtens klare os selv... ingen skal da opvarde os... men ja når du ser sådan på det kan jeg da godt forstå du blev sur..."

"Det kan godt ske, ingen skal opvarte jer, og at I kan klare jer selv, men jeg vil stadig føle mig forpligtet til at se jer begge, og ønske at se jer, men det vil med alt sandsynlighed tage mit overskud væk, for jeg tror ikke jeg kommer til at have meget overskud til februar."

"Forstår dig... og nej du får ikke meget overskud...derfor var det så ikke bedst at føde på sygehus så er der jo nogen til at tage sig af baby når du trenger til lidt søvn og hvil... det var jeg meget glad for da jeg havde født dig... man har virkelig brug for at få sovet igennem... og ja de tager sig jo af baby ... ved ikke hvor mange dage man må blive der nu om dage... og ja det du siger baby bliver stresset... du havde det da så fint så fint heldigvis :-) <3"

"Der skal saftsume ikke være andre end mig og min kæreste der passer baby den første tid, og så er jeg lige glad med hvor lidt søvn jeg får !
Lad for pokker være med at blande mit ønske om hjemmefødsel ind i det, og LAD VÆRE MED AT PRØVE AT TALE MIG FRA DET !!!!!!!!!!!!!
Det er MIN FØDSEL, MIG DER SKAL FØDE, og så vil jeg gudhjælpemig også selv have lov til at bestemme hvordan den skal foregå !

Forstår du hvorfor jeg blev sur i går ? Forstår du hvad problemet i, du spørger min moster før du spørger mig er ? Og kan du lade være med at gøre det igen ?

Jeg logger af facebook, bliver simpelthen så sur og det er sgu hverken sundt for mig eller baby.

MEN jeg håber VIRKELIG du vil tænke over hvad jeg har sagt, og ÆNDRE din måde at være på, bare EN SMULE !"

Jeg logger af facebook og min mor skriver til min mobil:

"Det er ikke sundt for hverken Baby eller dig nej at du sådan hidser dig op.. Lad være med det! Du bestemmer selvfølgelig selv hvordan og hvor du vil føde det ved jeg da godt. Jeg er da heller ikke i tvivl om du kan klare det for det ved jeg du kan og ja jeg ved også (*kæreste*) er der for både Baby og dig. Jeg slutter nu og du kan give lyd når du igen engang synes vi to kan tale sammen. Hej herfra din mor"

Jeg er så ked af det nu og sidder bare og græder igen.. Jeg ved den sidste bedsked fra mig ikke var helt god, men jeg er bare så trist og træt af hun ikke kan forstå det.

Og selvom hun nu skriver at hun selvfølgelig kan forstå det, så VED jeg bare jeg kommer til at skulle kæmpe med det samme igen mange gange endnu, og jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ??

Jeg er begyndt at lade være med at læse hendes beskeder før min kæreste har læst dem, for jeg bliver så ophidset hvis det er noget omkring hendes mening om hjemmefødsler, eller hvis det er noget om hun (igen) har valgt at fortælle nogen noget, som det egentlig er mig der bør fortælle (hvis jeg ønsker det)..

Er jeg fuldstændig urimelig?

Er der nogen, der har nogle ideer til hvad jeg kan gøre?

Tror I det nogensinde vil ændre sig?

Har mest af alt bare brug for et par opmuntrende ord..

- Forresten, jeg er anonym fordi jeg helst ikke vil hakkes ned på personligt. Vil heller ikke "udstille" min mor, jeg elsker hende virkelig højt. Og så er jeg 21, hvis nogen mener det er relevant.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2011

Julemusen

Har læst dit indlæg og kan genkende nogle ting fra mit forhold til mine egne forældre. Og vil lige sige at jeg tror at det et ganske normalt at ens mor ikke kan se tingene fra vires vinkel og mener at deres holdning til tingene er vigtigere end støtte vores. Jeg ville skrive en mail eller et brev til min mor hvis der var så meget der gik mig på. Har jeg selv gjort engang da min barndom indeholder nogle ubehalige mindet som jeg var nødt til at få ud. Jeg fødte selv for 3 uger siden. Min mor har en ny kæreste og de har været sammen i et hAlvt år. Hun var så grov at spørge om han måtte blive kaldt bedstefar! Jeg blev meget sur da hun aldrig taget hensyn til min far også er en del af mit liv, selvom de ble. Skilt inden jeg var 1 år gammel. Så svarede nej og hun blev mega fornærmet. Og her i sidste uge skulle vi så til familie komsammen med min mors familie og hendes kærestes familie, som jeg skulle møde for 1. Gang. Og så fortæller min halvsøster at min mor havde sagt til hendes nye svigermor at hun jo faktisk er pap oldemor! Blev såååå skuffet over at hun ikke havde forstået at hendes kæreste og hans familie ikke skulle have titler. Så du er ikke ene om at have en mor sin går sin egne veje. Håber du finder en måde at få kommunikeret dine følelser til din mor

Anmeld

19. november 2011

Anonym trådstarter

Kitty-Katten skriver:

Har læst dit indlæg og kan genkende nogle ting fra mit forhold til mine egne forældre. Og vil lige sige at jeg tror at det et ganske normalt at ens mor ikke kan se tingene fra vires vinkel og mener at deres holdning til tingene er vigtigere end støtte vores. Jeg ville skrive en mail eller et brev til min mor hvis der var så meget der gik mig på. Har jeg selv gjort engang da min barndom indeholder nogle ubehalige mindet som jeg var nødt til at få ud. Jeg fødte selv for 3 uger siden. Min mor har en ny kæreste og de har været sammen i et hAlvt år. Hun var så grov at spørge om han måtte blive kaldt bedstefar! Jeg blev meget sur da hun aldrig taget hensyn til min far også er en del af mit liv, selvom de ble. Skilt inden jeg var 1 år gammel. Så svarede nej og hun blev mega fornærmet. Og her i sidste uge skulle vi så til familie komsammen med min mors familie og hendes kærestes familie, som jeg skulle møde for 1. Gang. Og så fortæller min halvsøster at min mor havde sagt til hendes nye svigermor at hun jo faktisk er pap oldemor! Blev såååå skuffet over at hun ikke havde forstået at hendes kæreste og hans familie ikke skulle have titler. Så du er ikke ene om at have en mor sin går sin egne veje. Håber du finder en måde at få kommunikeret dine følelser til din mor

Puuh, hvor er det irriterende når en forældre ikke kan respekterer hvordan man har det.

Tak for du skrev, det er faktisk en overraskende lettelse at vide man ikke er ene om det.

Kan godt forstå du ikke vil have din mors nye kærestes familie ikke skal have titler, når nu de ikke har været sammen længere tid :/

Jeg vil prøve at skrive et brev til hende - er simpelthen desperat efterhånden.. Jeg tror ikke det hjælper, men det er forsøget værd

Tak 

Håber du får rodet det ud med din mor, så hun forstår dit ønske i forhold til titler..

Og tillykke med din søn 

Anmeld

19. november 2011

SussieThyssen

Ak ja..din mor er en typisk "Fru Emsig", den type, der liiige skal arrangere noget i sidste sekund, fordi hun liiige får en indskydelse, som da "liiige kunne være så hyggelig, praktisk eller smart" og så handler hun før hun tænker.

Den type kender jeg kun alt for godt.
I virkeligheden mener hun jo intet ondt med det, men for dælen da, hvor kan det bare irritere en.
Min første svigermor er/var af den type, og hun kunne drive mig nuts med det.
Men jeg lærte bare at vurdere om det var noget, der kunne vælte noget ellers lod jeg det passere. Hvis jeg ikke ville have det, meldte jeg det ud, at det desværre ikke passede, og så måtte hun jo blive sur, den tid det nu tog.

Det kan ikke nytte at du lader dig gå på af din mors emsighed.
Når hun laver den slags stunts, så sig stille og roligt til hende, at det passer ikke ind i dine planer, og så må hun lave tingene om igen...bum færdig.
Jeg ved godt det er svært, men du må lære at være bestemt. Diplomatisk, men bestemt.
Kvajer hun sig, så må hun selv rage kastanierne ud af ilden..det skal du ikke klare for hende.

Jeg tror ikke at hun ikke hører dig, men hun ser måske bare anderledes på livet end du..som du beskriver hende, så er hun også af den type, der skøjter let hen over livet uden at spekulere over de dybere følelser hos folk, og derfor dvæler hun ikke ret længe ved det hun hører, hun er allerede langt forbi, selvom du endnu ikke er færdig med at forklare.
Jeg tror ikke det er noget hun nogen sinde lærer, du må bare tage hende som hun er, og så tælle til 10 en ekstra gang.

Det er en god ide lige at lade kæresten læse beskeder for dig, især nu hvor du er gravid og lidt hormonella, men ellers så tror jeg at en god ide frem over i forholdet til din mor, at du ganske enkelt laver en liste til hende over hvad du vil have hun skal gøre eller ikke gøre, hvis I skal lave noget sammen.

Og når nu du er kølet lidt ned, så skriv til hende med listen hvor der står hvordan du vil have din fødsel skal foregå.
(Og så kan du jo meget passende fortælle hende at kvinder i dag IKKE ligger på sygehuset, som man gjorde for få år siden, men bliver udskrevet allerede efter få timer og sendt hjem 

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.