Ja sjovt er det ikke...men han har liiige "den" alder, hvor de bare ikke kan opføre sig ordentligt når man har dem med.
Hvis det kan trøste dig, så går det over.
Han er nu så stor at han seriøst igen, prøver grænser af for adfærd udadtil, Og da mine gik igennem den fase som 4-6 årige, der meldte jeg ganske enkelt ud til dem, at når de ikke kunne opføre sig ordentligt, så kunne de ikke komme med.
Som regel var det kun nødvendigt at tage ungen og køre hjem med hende/ham, hvis grænsen blev overskredet, men det virkede.
Det er desværre nødvendigt at melde ud til banditten, at på lørdag skal vi det og det, men da du ikke kan opføre pænt, jamen, så kan du ikke komme med og må blive hjemme.
Så bliver der en hel masse med: Jamen det skal jeg nok, og jeg lover...
Så siger du til ham, at jamen så kommer du med, men hvis du bare Een gang....
Og så er det du skal være barsk...overskrider han een gang, så rejser du dig op og siger: Så kører vi..du har ikke holdt hvad du har lovet mig, du opfører dig grimt, og det ved du godt.
Bum færdig.
Og uanset hvor meget han så hyler og skriger, så er det ud i bilen og hjem.
Det kræver jo selvfølgelig at du på forhånd har planlagt et besøg, hvor de opgældende er informeret om at det kan blive resultatet, men som regel er det kun nødvendigt at statuere eksemplet een gang.
Det handler om at han lærer, at der er konsekvenser for ens handlinger....frihed under ansvar.
Det kan en 4 årig sagtens forstå, fordi det er så enkelt.

Kærligst
Sussie
Anmeld