farvning af tøj

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.110 visninger
3 svar
0 synes godt om
18. november 2011

hmg86

ja.. som overskriften lyder, så har jeg en hvid jakke, jeg meget gerne vil farve sort.. men..

Jeg bor i lejlighed, så jeg deler vaskemaskine med en masse andre. Hvis jeg farver i vaskemaskinen, vil der så være spor efter farven i maskinen efter jeg er færdig?? Og hvordan bliver resultatet?? Nogen der har erfaring med sådan noget??

Er der evt. nogen, der kender til et firma eller noget, hvor man kunne få farvet tøj??

Er bare helt på bar bund.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2011

Rockertand

ja.. som overskriften lyder, så har jeg en hvid jakke, jeg meget gerne vil farve sort.. men..

Jeg bor i lejlighed, så jeg deler vaskemaskine med en masse andre. Hvis jeg farver i vaskemaskinen, vil der så være spor efter farven i maskinen efter jeg er færdig?? Og hvordan bliver resultatet?? Nogen der har erfaring med sådan noget??

Er der evt. nogen, der kender til et firma eller noget, hvor man kunne få farvet tøj??

Er bare helt på bar bund.. 

Hvilket stof er jakken lavet af?

Der er altid spor efter farven i maskinen - og du skal være grundig med at tørre lister af. Jeg kører altid 1-2 vaske bagefter, hvor tøjet er sort eller meget mørkt, men ellers skal du køre minimum 1 tom vask, hvis du ikke lige har noget sort/mørkt tøj at vaske.

Jeg har lige farvet noget tøj sort (det var enten at forsøge at farve det eller smide det ud, men da den ene del var helt ny, var det nok synd), og resultatet blev som (næsten) altid godt.

Det er vigtigt, at materialet er fornuftigt til formålet - bomuld er det bedste, men andre stoffer kan også gå, syntetiske stoffer, der jo i bund og grund er plastiktråde, kan ikke farves. Hvis det er blandingsstoffer kan det godt farves, men du kan ikke regne med, at det bliver den ønskede farve, jeg har dog i nogle tilfælde fået gode og overraskende resultater ud af det, men også nogle til skraldespanden.

Farverne køber du f.eks. hos Matas, det er ret dyrt, og du kan kun have lidt i maskinen, så du skal overveje, om det er det værd.

Anmeld

18. november 2011

babyone

Når du farver tøj er der en vigtig detalje hvilket gør at resultatet desværre nok ikke altid bliver som forventet. Bomuld optager nemmeste farve, da bomulds fibre ikke kræver så meget varme for at åbne sig, som feks. syntestiske kvaliteter.

Trådet som jakken er syet med er med garanti polyester tråd, hvilket er syntetisk. Resultatet kan/vil derfor blive. Sort jakke, men lyse stikninger, hvilket nok ikke er det resultat du ønsker?

man kan købe nogle tabs, som skal opkoges i en stor gryde, derved er temparaturen højere. Dog syntes jeg ikke at have fået et tilfredstillende resultat.

Held med jakken 

Anmeld

19. november 2011

hmg86

Rockertand skriver:

Hvilket stof er jakken lavet af?

Der er altid spor efter farven i maskinen - og du skal være grundig med at tørre lister af. Jeg kører altid 1-2 vaske bagefter, hvor tøjet er sort eller meget mørkt, men ellers skal du køre minimum 1 tom vask, hvis du ikke lige har noget sort/mørkt tøj at vaske.

Jeg har lige farvet noget tøj sort (det var enten at forsøge at farve det eller smide det ud, men da den ene del var helt ny, var det nok synd), og resultatet blev som (næsten) altid godt.

Det er vigtigt, at materialet er fornuftigt til formålet - bomuld er det bedste, men andre stoffer kan også gå, syntetiske stoffer, der jo i bund og grund er plastiktråde, kan ikke farves. Hvis det er blandingsstoffer kan det godt farves, men du kan ikke regne med, at det bliver den ønskede farve, jeg har dog i nogle tilfælde fået gode og overraskende resultater ud af det, men også nogle til skraldespanden.

Farverne køber du f.eks. hos Matas, det er ret dyrt, og du kan kun have lidt i maskinen, så du skal overveje, om det er det værd.

Jakken er lavet af 100 % bomuld, og foret er polyester.. der står ikke det store om trådene, men det ligner ganske almindelig sytråd..

kan høre det skal planlægges nøje så, så jeg er klar til at vaske igen efter endt farvning..

Mange tak for svaret, altid rart at høre lidt personlige erfaringer fra folk.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.