skal man oplyse faren

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.055 visninger
7 svar
0 synes godt om
17. november 2011

Anonym trådstarter

hej

jeg har et spørgelsmål som jeg håber nogle herind kan besvar for mig.. men hvis man nu er gravid, og ikke ønkser at faren skal have noget med barnet at gøre, og at han helelr ikke selv ønsker det, kan man så lade være med at oplyse faren navn osv. hvis det nu var et engang fornøjelse??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2011

-Sigrid-

Det er lovpligtigt at du oplyser det, men hvis han ikke vil have noget med barnet at gøre kan I jo bare enes om at du får den fulde forældremyndighed? 

Anmeld

18. november 2011

dorthemus

Anonym skriver:

hej

jeg har et spørgelsmål som jeg håber nogle herind kan besvar for mig.. men hvis man nu er gravid, og ikke ønkser at faren skal have noget med barnet at gøre, og at han helelr ikke selv ønsker det, kan man så lade være med at oplyse faren navn osv. hvis det nu var et engang fornøjelse??

Det er lovpligtigt! Hvis du ikke oplyser navnet på ham, så er det samfundet der skal udbetale børnepengene, dvs de penge faren ellers skal betale hver måned....og det synes jeg ikke er retfærdigt.

Anmeld

18. november 2011

merethe

Profilbillede for merethe

Du skal oplyse navnet på evt far. Men han kan udfylde et papir hvori han afstår fra forældremyndigheden.

Anmeld

18. november 2011

A&F

Hej

Du har ifølge retsplejeloven pligt til at oplyse, hvem der er far til barnet. Det kan du læse her:

§ 456 i. Moderen har pligt til at møde i retten og afgive forklaring om, hvem der er eller kan være barnets far, jf. børnelovens § 16. Reglerne i § 171, stk. 2, nr. 1, og §§ 177-180 finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 2. Den eller de mænd, der er parter i sagen, har pligt til at møde i retten og dér afgive forklaring om, hvorvidt de har haft seksuelt forhold til moderen i den periode, hvor hun blev gravid. Reglerne i § 171, stk. 2, nr. 1, og §§ 177-180 finder tilsvarende anvendelse.

Anmeld

18. november 2011

*Louise*

Ja du skal oplyse hvem faren er/kan være.... Uanset om du og ham ønsker noget andet! Sådan er det juridisk....

Men hvis man også tænker på barnet, så syntes jeg også at du som mor har en vis pligt overfor dit barn. Hvis nu det står om 20 år og gerne vil have papir på hvem h*n´s far er?? Det syntes jeg barnet har krav på. det vælger ikke selv at blive sat til verden......

Min ældste søns far ønskede heller ikke kontakt og forsøgte at få mig til at skrive faren som ukendt. Men jeg skrev ham på og gik rettens vej for at få ham til at anerkende faderskabet... Jeg syntes det var min pligt som mor at kunne give min søn de oplysninger som var muligt når han engang gerne vil vide noget om hans far.... Min søn er idag 4½ år gammel og han har stadig intet kontakt til hans biologiske far. Men han har en far, nemlig min mand og mine to andre børns biologiske far....

Mvh Louise

Anmeld

18. november 2011

Muhmi

*Louise* skriver:

Ja du skal oplyse hvem faren er/kan være.... Uanset om du og ham ønsker noget andet! Sådan er det juridisk....

Men hvis man også tænker på barnet, så syntes jeg også at du som mor har en vis pligt overfor dit barn. Hvis nu det står om 20 år og gerne vil have papir på hvem h*n´s far er?? Det syntes jeg barnet har krav på. det vælger ikke selv at blive sat til verden......

Min ældste søns far ønskede heller ikke kontakt og forsøgte at få mig til at skrive faren som ukendt. Men jeg skrev ham på og gik rettens vej for at få ham til at anerkende faderskabet... Jeg syntes det var min pligt som mor at kunne give min søn de oplysninger som var muligt når han engang gerne vil vide noget om hans far.... Min søn er idag 4½ år gammel og han har stadig intet kontakt til hans biologiske far. Men han har en far, nemlig min mand og mine to andre børns biologiske far....

Mvh Louise

Anmeld

18. november 2011

Bshizzle

Rent ud sagt her fra.. så syntes jeg det er noget svineri og direkte latterligt ikke at oplyse hvem faderen er trods man ved hvem det er...

Barnet har ret til at vide hvem faderen er når det blir ældre..
Sku ikke børns skyld at faderen og moderen ikke kan/kunne sammen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.