lounika skriver:
min søn er nu 4,5 mdr og jeg kan ikke få ham til at sove.. han sover ikke rat meget om dagen og da han var helt ny sov han jo selfølig mere end nu også om natten.. men jeg får ikke selv sovet mere om natten i nat har jeg nok sovet 2-3 timer max i små bider fra kl 22 til kl 7 morgen.
han sover ved mig for orker ikke at skal ud af sendgen 100 gange om natten. jeg døjer med mine hofter og sover derfor heller ikke kanon.. men det er lille manden der vægger mig 1000 gange vær nat.. ..
jeg har ikke tal på hvor mange gange han spiser om natten men syntes ikke jeg laver andet end at amme og give sutten og vende ham eller andet for at prøve og få ham til at sove vidre..
hvordan gør i med børn i samme alder.. dag og nat?
i går aftes prøvet jeg og give en flaske mme. kl 20 i stedet for bryst 200 ml røj der ned men han vågnet a lige vel kl 22 og spiset igen der.. også nok en 3-4 gange mere i løbet af natten..
mor er ved at være træt..
Nu er min knægt kun 2 mdr, men åhhh hvor jeg kender det!
Da jeg stoppede med at amme/malke ud, fik han problemer med maven. Oven i det, må jeg konkludere at jeg nok ikke gav ham tid nok ved flasken, så han aldrig blev rigtig mæt.
Den sidste uge er gået rigtig godt. Til sidst var jeg så desperat fordi han vågnede hver anden time natten igennem og var svær at lægge igen, og han sov max 3 x 20 min i løbet af dagen.
Det jeg har gjort er, at når han er træt om aftenen, får han alt det mad jeg overhovedet kan hælde på ham. Dvs at jeg bliver ved at tilbyde (med bøvse/sludrepauser) til han flere gange har afvist flasken. Nogen gange skal han lige have lov at jege med suttehovedet i 30 sek før han tager ved.
Herefter går jeg ind og lægger ham i krybben (du ville nok lægge ham i sengen), med en sut i munden og en stofble over hovedet. I starten brokkede han sig, og jeg skulle ind og give sutten og sige godnat flere gange, men efter ca 20 min overgav han sig.
Første gang jeg gjorde det på denne her måde sov ungen 7 stive timer. Jeg vågnede med et sæt kl 3:30 og var bange or han var død, nu jeg ikke havde hørt et kvæk. Herefter fik jeg skrækkelig dårlig samvittighed, tænk nu hvis han sov fra det hele fordi at jeg var en ond mor der bare havde "forladt" ham!?
I dag sover han 7-8 timer i første stræk, og 2-3 timer i andet. Altid 10 timer sammenlagt - fantastisk!
Jeg vendte det med sundhedsplejersken i starten af denne uge, og hun bekræftede min egen teori. Knægten har ikke fået nok at spise i løbet af dagen og om aftenen, og han har brug for hjælp til at falde til ro. Han er en super glad baby, og vil snakke og være med hele tiden, selvom han er så træt at øjnene ruller rundt i hovedet på ham...
Konklusionen her er at min erfaring er at knægten ikke fik nok mad i løbet af dagen og aftenen og var smadder sulten. Dernæst blev han overtræt fordi han ikke selv magtede at falde til ro og slappe af. Derfor hjælper jeg ham med et køligt soveværelse, en stofble over øjnene og et mørkt rum. Efter blot et par dage havde han fundet ud af rutinen med at det er sovetid når vi gør sådan, og nu brokker han sig ikke mere - med mindre at jeg får mistolket ham, og han er blevet overtræt. Så er der ikke andet at gøre end at tage ham op og vente de 20-40 min der går til han er blevet træt igen.
Den med kluden er jeg også begyndt at bruge om dagen. Når han har været vågen i ca 1,5 time og har ligget og sludret og hygget på legetæppet mens eg får morgenmad, bliver han pludselig pjevs - så tager jeg ham op, putter ham med kluden over øjnene, og SLAM så sover han . med det samme! Normalt kun 30-40 min, men det er bedre end ingenting. Her til morgen nærmer han sig faktisk en time