Juletradition?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

619 visninger
8 svar
0 synes godt om
8. november 2011

lio

Har du en tradition omkring juletiden? bage en bestemt dag? Ting der skal gøres inden året er omme eller lign.?

vi venter herhjemme vores første barn og da vi er af blandet herkomst så har vi ikke en egentlig tradition, hvilken jeg synes kunne være hyggeligt at have.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2011

Lone Jakobsen

uh tror faktisk vi har en del her er dem jeg lige kan komme i tanke om. vi er en sammenbragt familie på 2 voksne og 5 børn.

* adventsgaver pakkes op efter et lille terningespil, hvor man må hente en pakke når man slår en 6-er. når alle har fået deres gaver, pakkes de op i fællesskab.

* julepynten kommer op omkring den 1. søndag i advent, og juletræet pyntes den 21. december

* fedtebrød er den første småkage vi bager

* juletræet fælder vi selv, alle er med og alle er medbestemmende.

* vi får både and og flæskesteg til jul, og der er 2 mandelgaver

* alle må bestemme en sang når vi danser omkring træet

* den yngste må finde den første pakke, den der får gaven må finde den næste, og man må ikke tage til sig selv. 

Anmeld

8. november 2011

lio

Lone Jakobsen skriver:

uh tror faktisk vi har en del her er dem jeg lige kan komme i tanke om. vi er en sammenbragt familie på 2 voksne og 5 børn.

* adventsgaver pakkes op efter et lille terningespil, hvor man må hente en pakke når man slår en 6-er. når alle har fået deres gaver, pakkes de op i fællesskab.

* julepynten kommer op omkring den 1. søndag i advent, og juletræet pyntes den 21. december

* fedtebrød er den første småkage vi bager

* juletræet fælder vi selv, alle er med og alle er medbestemmende.

* vi får både and og flæskesteg til jul, og der er 2 mandelgaver

* alle må bestemme en sang når vi danser omkring træet

* den yngste må finde den første pakke, den der får gaven må finde den næste, og man må ikke tage til sig selv. 

dejligt, gid min familie var så angageret, jeg er den enesteder vil danse om træet så det bliver altdi droppet men vil prøve at træde i karakter når baby kommer, for der skal danses.

Anmeld

8. november 2011

Hvem?

Qoco skriver:

Har du en tradition omkring juletiden? bage en bestemt dag? Ting der skal gøres inden året er omme eller lign.?

vi venter herhjemme vores første barn og da vi er af blandet herkomst så har vi ikke en egentlig tradition, hvilken jeg synes kunne være hyggeligt at have.

Jeg glemmer garanteret nogle, men here goes:

- Vi får udendørs juletræ d. 01 December (eller 1. advent, hvis den kommer først) - En tradition jeg har taget med mig.

- Juletræet indenfor pyntes altid d. 23 om formiddagen hele familien

- Der er altid to ting af maden, enten and/gås eller and/flæskesteg

- Vaniljekranse, Pebernødder og andet lækkerier bages altid i starten af December (Og godt med rigeligt - da vi er en meeeeget kage-glad familie)

- Det er de yngste i familien der vælger gaverne under træet juleaften og deler ud

- Vi ser alle hva hinanden får, da vi ser hver og en gave blive pakket op.

- Der er garanteret flere, som jeg har glemt - MERRY CHRISTMAS

Anmeld

8. november 2011

Happiness

Kærestens familie går ikke synderligt op i julen. Men min familie har en del traditioner:

Der bliver pyntet op 1. december, søndagen før, hvis det er en hverdag.

Træet kommer d. 23., og bliver pyntet d. 24. om formiddagen. Vi spiser risengrød d. 23, så der er til risalamanden (staves) juleaften.

D. 24. starter vi om formiddagen med at køre på kirkegården og lægge juletulipaner og gravlys på min fars grav.

Derefter (40minutters kørsel) kører vi hjem igen og klæder os i fint tøj.

Så lægger vi alle gaverne under træet. Og maden bliver sat over (det der skal have lang tid)

Så spiller vi pakkespil i x antal til. Alle har 3-4 pakker med

Så passer det med der lige er en lille halv time, hvor resten af maden bliver lavet.

Så spiser vi and, flæskesteg, hvide, brune og franske kartofler samt rødkål, asier og brun sovs

Risalamande til dessert. er der børn, er der flere mandler

Så bliver der sat juleguf, kaffe og te (og sprut, øl og vin) på sofabordet. Og der bliver ryddet op efter maden.

Så danser vi om juletræet og synger én sang pr. person. Den ældste vælger først!

Og så starter gaveræset! Alle får en gave samtidigt, men der bliver pakket op en af gangen. Og det fortsætter til der ikke er flere gaver.

Vi plejer at have MANGE gaver. Fra julemanden i de forskellige byer vi er fra, fra spurven i fuglehuset. Rotten i skuret, og jeg ved ikke hvad Det er skide skægt, og vi skal altid overgå hinanden fra forrige år! Det er billige men altid brugbare gaver!

VI plejer at være færdige kl. 23.-0.00, hvor vi drikker en sidste drink (enten med eller uden alkohol) og så går vi i seng. Der er man bare HELT færdig! Det er få gange man er blevet lidt ekstra oppe.

Jeg er spændt på hvad vi finder på til den tid hvor vi skal holde julen! Så må vi jo tage de traditioner med som vi begge vil, og så nok lave vores egen!

Regner med at læse julehistorie for Lukas hver aften. Har købt en kalenderbog (jeg ved godt han fatter nada af det i år.. Men så får jeg lidt ud af det )

Og så skal han have adventpakker. Når han bliver de der 2-3 år skal han have en lille pakke herv dag istedet.

Anmeld

8. november 2011

*Sofie*

Qoco skriver:

Jeg er alene med min datter som er 2½ og jeg er ved at få bygget nogle (synes jeg) gode juletraditioner op

Familien (mor, stedfar, 2 stedsøstre, bror, svigerinde og deres to børn) bliver inviteret herhjem 1. søndag i advent. Vi spiser æbleskiver og julehygger.
Denne dag har min mor (Bedste) pakkekalendre med til de tre unger.

Inden 1. søndag i advent har vi pyntet op i hele hytten.

I år er det første år vi ska ha juletræ. Det ska vi også ha fremover, så det bliver også en tradition.

Jeg har altid lavet julekonfekt sammen med min mor. I år (og fremover) laver jeg det sammen med min datter.

Jeg elsker julen og alt hva den indebærer  

Anmeld

9. november 2011

Lone Jakobsen

Qoco skriver:

dejligt, gid min familie var så angageret, jeg er den enesteder vil danse om træet så det bliver altdi droppet men vil prøve at træde i karakter når baby kommer, for der skal danses.

uh vi elsker at danse om træet. det er nææsten lige så sjovt som pakkerne. jeg har aldrig oplevet at børnene ville stoppe med at synge for at pakke gaver op lidt før.

Anmeld

9. november 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

Qoco skriver:

I mandens side af familien har de i ca. 25 år holdt stor bagedag i den sidste weekend i November.  Så kommer alle som har lyst med, og så bages der hele dagen, og spises julemad.  

I min egen familie er der ikke så mange traditioner. I min mormors hjem, løb vi rundt om hele huset tilsidst når vi dansede om træet. Men den har vi ikke i brug længere, da tingene desværre har ændret sig en del.

Jeg har holdt julehygge-dag med en eller to veninder de sidste 5 år, og det bliver jeg ved med forhåbentlig. 

Anmeld

9. november 2011

Muhmi

Første søndag i advent tager familien i skoven og samler gran og andre gode sager fra skovbunden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.