Kærestens familie går ikke synderligt op i julen. Men min familie har en del traditioner:
Der bliver pyntet op 1. december, søndagen før, hvis det er en hverdag.
Træet kommer d. 23., og bliver pyntet d. 24. om formiddagen. Vi spiser risengrød d. 23, så der er til risalamanden (staves) juleaften.
D. 24. starter vi om formiddagen med at køre på kirkegården og lægge juletulipaner og gravlys på min fars grav.
Derefter (40minutters kørsel) kører vi hjem igen og klæder os i fint tøj.
Så lægger vi alle gaverne under træet. Og maden bliver sat over (det der skal have lang tid)
Så spiller vi pakkespil i x antal til. Alle har 3-4 pakker med 
Så passer det med der lige er en lille halv time, hvor resten af maden bliver lavet.
Så spiser vi and, flæskesteg, hvide, brune og franske kartofler samt rødkål, asier og brun sovs 
Risalamande til dessert. er der børn, er der flere mandler 
Så bliver der sat juleguf, kaffe og te (og sprut, øl og vin) på sofabordet. Og der bliver ryddet op efter maden.
Så danser vi om juletræet og synger én sang pr. person. Den ældste vælger først!
Og så starter gaveræset! Alle får en gave samtidigt, men der bliver pakket op en af gangen. Og det fortsætter til der ikke er flere gaver.
Vi plejer at have MANGE gaver. Fra julemanden i de forskellige byer vi er fra, fra spurven i fuglehuset. Rotten i skuret, og jeg ved ikke hvad
Det er skide skægt, og vi skal altid overgå hinanden fra forrige år! Det er billige men altid brugbare gaver!
VI plejer at være færdige kl. 23.-0.00, hvor vi drikker en sidste drink (enten med eller uden alkohol) og så går vi i seng. Der er man bare HELT færdig! Det er få gange man er blevet lidt ekstra oppe.
Jeg er spændt på hvad vi finder på til den tid hvor vi skal holde julen! Så må vi jo tage de traditioner med som vi begge vil, og så nok lave vores egen!
Regner med at læse julehistorie for Lukas hver aften. Har købt en kalenderbog (jeg ved godt han fatter nada af det i år..
Men så får jeg lidt ud af det
)
Og så skal han have adventpakker. Når han bliver de der 2-3 år skal han have en lille pakke herv dag istedet.