voksenmobning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.558 visninger
10 svar
0 synes godt om
7. november 2011

LauraLW

Hej De Damer.

Hvad tænker I om ordet Voksenmobning?

Har I oplevet det? Altså enten som deltager eller som "offer"?

Altså sådan noget som f.eks at gentagne gange omtale en person på en meget negativ eller nedladende måde i et offentligt forum - og hvor denne person måske ikke har mulighed for at forsvare sig.

Hvad tænker I om det? Kom med jeres tanker og erfaringer.

Laura

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2011

heaven

jeg har HELDIGVIS aldrig oplevet det - og håber aldrig jeg kommer til det...

Mine tanker om det: Det er sølle og sørgelige mennesker, der udøver sådan noget, og jeg vil til enhver tid gøre mit til at stoppe det.Og jeg ville ALDRIG deltage i det, synes virkelig det er lavt at voksne mennesker kan finde på sådan noget. 

At man kan gå igennem et helt liv, uden at møde nogen man IKKE svinger med, er jo utopi - men jeg ville aldig opildne til mobning - heller ikke selvom jeg måske HELLER ikke brød mig om en person. Jeg ville måske tænke mit, men aldrig deltage i mobning. Hvis jeg virkelig havde et problem med en person, ville jeg konfrontere personen - eller blot holde lav profil. Jeg ville dog altid sige goddag, farvel og alt det der - altså almen høflighed.....

Hvis jeg oplevede en person der udøvede det gentagende i mit nærvær, kunne jeg godt finde på at konfrontete personen, og gøre opmærksom på, hvor tarveligt det er. Man kan jo ikke ændre en adfærd eller lign, hvis ikke man bliver gjort opmærksom på det.

Jannie

Anmeld

7. november 2011

lio

LauraLW skriver:

Hej De Damer.

Altså sådan noget som f.eks at gentagne gange omtale en person på en meget negativ eller nedladende måde i et offentligt forum - og hvor denne person måske ikke har mulighed for at forsvare sig.

Laura

Jeg har oplevet det på en arbejdsplads, men jeg havde dog én der forsvarede mig, jeg tror først det gik op for mig hvad der skete da jeg var stoppet på det job og det var ikke sjovt at tænke tilbage på og få sandheden af vide af vedkommende som prøvede at beskytte mig.

Anmeld

7. november 2011

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Har været offer for voksenmobning...

havde en chef der lavede særregler vedr. hvad jeg måtte og ikke måtte på arbejdspladsen i forhold til de andre ansatte...

har også haft en chef der valgte hver gang hun havde muligheden at nedgøre mit arbejde foran de andre... heldigvis for mig var det ikke så tit jeg lavede fejl men når jeg gjorde blev det blæst op i forhold til hvis andre havde lavet samme fejl...

har da også oplevet den der med at man kommer ind i rummet og så forsvinder snakken pludseligt... og alle skynder sig at finde på noget at lave...

Anmeld

7. november 2011

TbCp

Jeg har oplevet det på et gartneri hvor jeg arbejde...
Jeg bad om at blive flyttet for havde det simeplthen så skidt pga den lede s*k!!!

Heldigvis var det kun sæsonarbejde!!!

Anmeld

7. november 2011

LauraLW

Tak for svar :-)

Men hvad gør at nogen vælger - som voksne mennesker - at opføre sig på den måde? Jeg tænker umiddelbart at de fleste godt ved hvor forkert det er, men hvad er det der gør at man gør det alligevel?

Anmeld

7. november 2011

RGN

Profilbillede for RGN

Jeg tror at folk der mobber, er folk med et lavt selvværd.
Ved at bringe andre længere ned end man selv er, kompenserer man for sin mindreværdsfølelse.

Jeg har oplevet en del.
Både mod mig og mod andre.

Da jeg selv blev udsat for det var det som elev på Glostrup Apotek.
Vi var to elever på hver årgang og recepturlederen udvalgte én elev fra hver årgang til at være syndebuk.
Til sidst blev det for meget for mig og jeg brød min kontrakt inden påskeferien og sagde op.
Og så blev jeg kaldt op på apotekerens kontor efter ferien og fik af vide, at hvis jeg ikke gjorde min uddannelse færdig hos ham, skulle han sørge for at jeg aldrig fik den.
Og at når jeg blev færdiguddannet ville jeg takke recepturlederen for at have gjort mig stærk og dygtig og evt sende hende et takkekort.

(Jeg endte med at færdiggøre min uddannelse på Taastrup Apotek efter 6 ugers torvtrækkeri og en god TR og fagforening)

På en anden arbejdsplads havde vi en der godt kunne lide at kritisere andre bag deres ryg og jeg var ved at brække mig over det.
Hun stoppede heldigvis med at bagtale folk til mig, da jeg sagde, at jeg da syntes hun skulle konfrontere folk, hvis hun havde et problem med dem.

Anmeld

7. november 2011

Dorthe1986

LauraLW skriver:

Hej De Damer.

Laura

Jeg har oplevet voksenmobning, både IRL og på nettet.

IRL, var det dog ikke på et arbejde men på det studie jeg går. Der var en medstuderende, der syntes det var så fedt at svine andre til, ofte nogle af dem, der stod ud. Det var så gyseligt at høre på... Hun gjorde det aldrig direkte til personerne selv, men havde ikke noget problem med at lade andre høre på det. Hun var over 30! Heldigvis skred hun...

Men synes jeg støder meget mere på det i diverse forums på nettet. Måske fordi folk "tør" mere, når de sidder bag en skærm? Dem der gør sådan noget, har jo ofte enorm dårlig selvtillid og vil hellere pege andre ud... i et desperat forsøg på at få fokus væk fra ens egen person (tænk hvis folk så hvor skidt et menneske jeg er, jeg må hellere pege på en anden).

Men synes simpelthen det er så langt ude, at voksne mennesker ikke kan opføre sig anstændigt! Altså hvordan skal man lære sine børn, at man ikke må mobbe, når de voksne gør det?

Interessant debat, Laura

Anmeld

7. november 2011

LauraLW

Dorthe1986 skriver:

Jeg har oplevet voksenmobning, både IRL og på nettet.

IRL, var det dog ikke på et arbejde men på det studie jeg går. Der var en medstuderende, der syntes det var så fedt at svine andre til, ofte nogle af dem, der stod ud. Det var så gyseligt at høre på... Hun gjorde det aldrig direkte til personerne selv, men havde ikke noget problem med at lade andre høre på det. Hun var over 30! Heldigvis skred hun...

Men synes jeg støder meget mere på det i diverse forums på nettet. Måske fordi folk "tør" mere, når de sidder bag en skærm? Dem der gør sådan noget, har jo ofte enorm dårlig selvtillid og vil hellere pege andre ud... i et desperat forsøg på at få fokus væk fra ens egen person (tænk hvis folk så hvor skidt et menneske jeg er, jeg må hellere pege på en anden).

Men synes simpelthen det er så langt ude, at voksne mennesker ikke kan opføre sig anstændigt! Altså hvordan skal man lære sine børn, at man ikke må mobbe, når de voksne gør det?

Interessant debat, Laura

Lige præcis!

Altså hvad sker der når det er VOKSNE mennesker der snakker SÅ grimt om andre??? Især den der med at de ikke engang tør sige det direkte til personen - det er pinligt, umodent og afskyeligt - og ja, hvilket forbillede!?

Tror du har ret mht at det er nemmere f.eks på et internet-forum hvor man kan gemme sig bag skærmen - så slipper man jo også for skulle se sig selv ordentligt i øjene, for man kan jo bare klik klik klikke sig væk derfra igen.

Anmeld

7. november 2011

Dorthe1986

LauraLW skriver:

Lige præcis!

Altså hvad sker der når det er VOKSNE mennesker der snakker SÅ grimt om andre??? Især den der med at de ikke engang tør sige det direkte til personen - det er pinligt, umodent og afskyeligt - og ja, hvilket forbillede!?

Tror du har ret mht at det er nemmere f.eks på et internet-forum hvor man kan gemme sig bag skærmen - så slipper man jo også for skulle se sig selv ordentligt i øjene, for man kan jo bare klik klik klikke sig væk derfra igen.

Ja synes det er så forkasteligt!

Og det er jo bare så tydeligt, at de gør det fordi de har et problem med deres egen selvværd eller selvtillid. Det er bare åndssvagt, at de ikke kan se, at de skubber så mange mennesker fra sig...

Hvad angår nettet, så føles det nok ikke som virkelige mennesker... ved ikke om det er sådan de tænker... for undskyldningen er tit "det er jo bare en side"... det er som om, at så gør det ikke så meget...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.