At tale og sige ord. Hvad med jeres børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.006 visninger
8 svar
0 synes godt om
6. november 2011

PsychedeliC

Hvornår begyndte jeres børn at snakke eller sige ord?

Jeg synes det er meget svært at bedømme for det er som om en mor beder kan høre oret end en som ikke ser barnet hver dag. Jeg synes f.eks at min søn startede med at sige hej og tak ved en 14-15 mdr. Nu er han 16 mdr og han siger hov. Han gør munden helt rund og så siger han det. Han snakker faktisk hele tiden men det er ikke ord der betyder noget kun lige de få jeg har nævnt. Man kan virkelig se på ham når han spørg om et eller andet men man forstår det ikke rigtigt.. men jeg forstår selvfølgelig når han siger til mig at han er førstig og sulten men det er kun fordi jeg er hans mor at jeg forstår det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2011

Carslund

Man kan jo ikke sammenligne børn- heldigvis. Aske bliver 2 år slut januar og siger enkelte ord. Ikke sætninger, men traktor , hej, hov, tak, av av, moar, far, farfar, ae-ae og dyrelyde osv.. han har også sine helt egne ord som "dom-dom". Det betyder "be om"... Jeg tror han begyndte at sige traktor da han var 15-16 mndr. Det blev til tator, men det var rigtig tydelig...

tror det er helt rigtig at din dreng begynder at sige små ord nu.. Hvad sige dagplejen/vuggestuen??

knus fra Line

Anmeld

6. november 2011

Bare mig..

Min datter er fra maj sidste år, så altså hun er de der 17/18 mdr, og hun siger som din, også bare små ord..

Hun siger bla. hej, vov-vov, mor, far, mormor, Mike (onkel), tilde (Matilde), biii (bil), fugl, dad (kat), huu (hund) hov, nej, ja, osv osv.

Men sætninger er det ikke blevet til endnu. Hun snakker som din, også enormt meget, men ord og sætninger man intet forstår af. Altså babysprog. Hun vil gerne fortælle noget, men det er ikke forståeligt..

Til gelgæld ved hun hvad enormt meget er og gør alt hvad jeg beder hende om (gå i skraldespanden, gå i stuen/toilettet/køkkenet/værelset, udenfor, dække bord osv)..

Læser vi en bog med billeder af forskellige ting, ved hun hvad det er og pejer på det jeg spørg om. Hun ved hvad alt i hendes hoved er (hår, mund, tunge, næse, øre, øjne osv), hendes ben, fødder, hænder fingre. Hun ved hvad alt tøj er osv. 

Beder jeg hende om noget, gør hun det også.. Så hun forstår alt hvad jeg beder hende om, men kan ikke selv sige det.. 
Jeg vil tro, at de korte sætninger kommer omkring 2/2,5 års alderen.. Jeg kan se at børnene på mit arbejde (vuggestue) heller ikke snakker rigtigt før de er omkring 2 år gammel..

Børn er heldigvis forskellige.. Min datter snakker meget, men ikke ord. - Til gengæld er hun rigtig god motorisk.

Og man siger gerne, at enten er de gode motoriske eller også er de det med sproget

Men spændende indlæg. Det kan jeg i hvertfald godt bruge flere svar på

Anmeld

6. november 2011

Brams

Det er jo heldigvis lige så forskelligt som alt andet, det med børns sprog. Det lyder til at din søn er på et helt normalt stadie.  Og så er det vist altid sådan at en mor bedre kan høre hvad de små siger, end andre kan, i hvert fald i starten

Min datter har altid være rigtig god til det med ord og hun havde allerede da hun var ca. 18 mdr. et ordforråd på knap 100 ord, som kun brugte og vidste betydningen af (og som andre også kunne forstå når hun sagde).

I dag er hun lige fyldt 2 år og taler i et væk, lange sætninger på 8 ord er ikke sjældne og hun tæller til 20. Vi gør ikke noget bevidst med hende (andet end at tale meget sammen selvfølgelig), så det er ikke fordi vi presser hende, men tror bare hun synes det er enormt sjovt, det med ord og tal

Derudover skal det lige siges, at hun først gik sent pga. hofteproblemer, så hun har haft god tid til "kun" at koncentrere sig om det med at tale

Anmeld

6. november 2011

PsychedeliC

Carslund skriver:

Man kan jo ikke sammenligne børn- heldigvis. Aske bliver 2 år slut januar og siger enkelte ord. Ikke sætninger, men traktor , hej, hov, tak, av av, moar, far, farfar, ae-ae og dyrelyde osv.. han har også sine helt egne ord som "dom-dom". Det betyder "be om"... Jeg tror han begyndte at sige traktor da han var 15-16 mndr. Det blev til tator, men det var rigtig tydelig...

tror det er helt rigtig at din dreng begynder at sige små ord nu.. Hvad sige dagplejen/vuggestuen??

knus fra Line

Jeg har faktisk ikke spurgt dem og de har ikke sagt noget omkring det i vuggestuen.. men når jeg kommer i vuggestuen er der mange af dem fra hans stue der siger hej til mig .

Anmeld

6. november 2011

janne1986

Min datter er 12 mdr nu og hun siger hej hej og vinker imens...

Eller smider sutten og siger HOV....

lyder som om hun prøver og sige Tak.... men dat eller dak... noget i den stil... .

Anmeld

7. november 2011

MariaJ

Min datter er 18 måneder, og har sagt hej og nej et godt stykke tid. Ellers er hun kun lige begyndt på det med ordene. Indenfor de sidste to-tre uger er hun begyndt at sige pappa (far), mor, vov, muh og andre små ord. Hun forstår det meste af det vi siger til hende, og hvad hvad mange ting er og hedder, men det er også først indenfor de sidste par måneder at hun har kunnet gøre noget man beder hende om. Hun er flersproget, så jeg regner med at det måske er en af grundene til at hun er lidt længe om det. Vi spurgte i vuggestuen om hvad man skulle forvente, og om hun var for langsom. I følge dem var det først hvis hun slet ikke sagde forståelige ord som to-årig, at man skulle bekymre sig.

Anmeld

8. november 2011

mor til lille emma

Min datter er 15 mdr. Hun har længe sagt hej, mor, mormor, vovvov, mammam osv. Men hun siger nu også moar, da (far), Max(vores hund), leolaj (nicolaj), dada (farfar), av, baby, tator (traktor), Emma, og en masse dyrelyde og sikkert mere som jeg ikke kan huske nu..

Hun forstår når jeg siger, kan Emma finde sin sko?? Så finder hun sin sko. Hun tager den og sidder sig ned og prøver at tage den på selv

Når jeg siger, skal Emma have en tør numse, så går hun på sit værelse og hen til puslekommoden og det samme når jeg siger skal Emma i bad, så går hun til døren til badeværelset osv osv.

Hun kan ikke snakke sætninger, eller jo hendes egne, men intet som jeg forstår Men hun forstår meget

Jeg glæder mig til hun og jeg kan snakke rigtigt sammen.. Kommer det ikke snart altså

Anmeld

8. november 2011

Krussedulle

PsychedeliC skriver:

Hvornår begyndte jeres børn at snakke eller sige ord?

Jeg synes det er meget svært at bedømme for det er som om en mor beder kan høre oret end en som ikke ser barnet hver dag. Jeg synes f.eks at min søn startede med at sige hej og tak ved en 14-15 mdr. Nu er han 16 mdr og han siger hov. Han gør munden helt rund og så siger han det. Han snakker faktisk hele tiden men det er ikke ord der betyder noget kun lige de få jeg har nævnt. Man kan virkelig se på ham når han spørg om et eller andet men man forstår det ikke rigtigt.. men jeg forstår selvfølgelig når han siger til mig at han er førstig og sulten men det er kun fordi jeg er hans mor at jeg forstår det.

Min store dreng var ret hurtig til at tale han gik rundt på sin 2 års fødselsdag (og dagen før) og sang "Noah har fødselsdag hurra hurra" og "Noah 2 år i morgen" kan bare ikke huske hvornår han begyndte, men far (bar) og mor (oar) sagde han fra omkring 12 mdrs alderen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.