Min datter er fra maj sidste år, så altså hun er de der 17/18 mdr, og hun siger som din, også bare små ord..
Hun siger bla. hej, vov-vov, mor, far, mormor, Mike (onkel), tilde (Matilde), biii (bil), fugl, dad (kat), huu (hund) hov, nej, ja, osv osv.
Men sætninger er det ikke blevet til endnu. Hun snakker som din, også enormt meget, men ord og sætninger man intet forstår af. Altså babysprog. Hun vil gerne fortælle noget, men det er ikke forståeligt..
Til gelgæld ved hun hvad enormt meget er og gør alt hvad jeg beder hende om (gå i skraldespanden, gå i stuen/toilettet/køkkenet/værelset, udenfor, dække bord osv)..
Læser vi en bog med billeder af forskellige ting, ved hun hvad det er og pejer på det jeg spørg om. Hun ved hvad alt i hendes hoved er (hår, mund, tunge, næse, øre, øjne osv), hendes ben, fødder, hænder fingre. Hun ved hvad alt tøj er osv.
Beder jeg hende om noget, gør hun det også.. Så hun forstår alt hvad jeg beder hende om, men kan ikke selv sige det..
Jeg vil tro, at de korte sætninger kommer omkring 2/2,5 års alderen.. Jeg kan se at børnene på mit arbejde (vuggestue) heller ikke snakker rigtigt før de er omkring 2 år gammel..
Børn er heldigvis forskellige.. Min datter snakker meget, men ikke ord. - Til gengæld er hun rigtig god motorisk.
Og man siger gerne, at enten er de gode motoriske eller også er de det med sproget
Men spændende indlæg. Det kan jeg i hvertfald godt bruge flere svar på