det der med SU som forsørger ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

452 visninger
9 svar
0 synes godt om
6. november 2011

Anonym trådstarter

Hej Piger

Jeg sidder og prøver og kigge på su.dk omkring hvornår jeg skal søge det, og hvad jeg får udbetalt.

Jeg bor sammen med min forlovede og vi er nu blevet gravide og venter vores 1 barn sammen.

Hvad uge skal jeg være i for at søge om forsørger ?
og hvad får jeg udbetalt når jeg bor med manden ??

håber der er nogen som kan hjælpe !

Er igang med HG, planlægger og rykke på htx hold istedet!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2011

Hendemichelle

Det kommer an på om din kæreste også er på SU? 
- Hvis han er det, får du alm. SU + 2XXX før skat (og det samme gør han)

- Hvis han ikke er, kan du kun få alm. SU.

Når du skal på barsel får du 12 fødselsklip, som du kan bruge som du vil .  

Anmeld

6. november 2011

Hendemichelle

Hov, og du får først ekstra SU efter barnet er født , og du skal have brugt dine barselklip først 

Anmeld

6. november 2011

Anonym trådstarter

Hendemichelle skriver:

Det kommer an på om din kæreste også er på SU? 
- Hvis han er det, får du alm. SU + 2XXX før skat (og det samme gør han)

- Hvis han ikke er, kan du kun få alm. SU.

Når du skal på barsel får du 12 fødselsklip, som du kan bruge som du vil .  

Hva vil det sige med barselsklip ??

Anmeld

6. november 2011

Hendemichelle

Anonym skriver:

Hva vil det sige med barselsklip ??

Det er de 12 klip du får, når du har født, så du kan "holde fri" fra dit studie, for at gå på barsel. Du kan vælge at få alm SU i 12 måneder, eller du kan vælge kun at holde barsel i ½ år, og så få dobbelt SU i den tid. Så længe du bruger klip, kan du ikke få den ekstra forsørgerydelse (som du får, hvis du forlovede også er på SU). 

Anmeld

6. november 2011

Anonym trådstarter

Hendemichelle skriver:

Det er de 12 klip du får, når du har født, så du kan "holde fri" fra dit studie, for at gå på barsel. Du kan vælge at få alm SU i 12 måneder, eller du kan vælge kun at holde barsel i ½ år, og så få dobbelt SU i den tid. Så længe du bruger klip, kan du ikke få den ekstra forsørgerydelse (som du får, hvis du forlovede også er på SU). 

Han er også på su.. kæft det forvirrende hehe !

Anmeld

6. november 2011

Hendemichelle

Anonym skriver:

Han er også på su.. kæft det forvirrende hehe !

Ja, der er rigtig meget at holde styr på! (Er selv i samme situation, dog på en videregående uddannelse, så ved ikke helt om reglerne er de samme?). Men du kan få mit eksempel her. 

Jeg går på barsel så sent som muligt (senest marts altså).
Fra Marts til August får jeg dobbelt SU altså 5XXX * 2
Starter på uddannelsen igen sidst i August, og derefter vil jeg få de 5xxx + 2xxx udbetalt hver måned. 

Min kæreste der også er på SU vil fra den dato (måned) barnet bliver født i, få udbetalt 5xxx * 2 og ½ år frem (fordi faderen til barnet får 6 klip til barsel, som min kæreste vælger at tage som mixklip - dvs. han forsætter på studiet imens).

Fra august/september vil han så gå over til at få de 5xxx + 2xxx udbetalt hver måned lige som mig. 

Gav det mening? 

Anmeld

6. november 2011

Anonym trådstarter

Hendemichelle skriver:

Ja, der er rigtig meget at holde styr på! (Er selv i samme situation, dog på en videregående uddannelse, så ved ikke helt om reglerne er de samme?). Men du kan få mit eksempel her. 

Jeg går på barsel så sent som muligt (senest marts altså).
Fra Marts til August får jeg dobbelt SU altså 5XXX * 2
Starter på uddannelsen igen sidst i August, og derefter vil jeg få de 5xxx + 2xxx udbetalt hver måned. 

Min kæreste der også er på SU vil fra den dato (måned) barnet bliver født i, få udbetalt 5xxx * 2 og ½ år frem (fordi faderen til barnet får 6 klip til barsel, som min kæreste vælger at tage som mixklip - dvs. han forsætter på studiet imens).

Fra august/september vil han så gå over til at få de 5xxx + 2xxx udbetalt hver måned lige som mig. 

Gav det mening? 

lidt men det stadig forvirrende.. !

Anmeld

6. november 2011

Hendemichelle

Anonym skriver:

lidt men det stadig forvirrende.. !

men din skole må have en SUvejleder der kan hjælpe dig med det hele i hvert fald. 

Og tillykke med graviditeten iøvrigt, hvor langt er du henne? 

Anmeld

6. november 2011

Anonym trådstarter

Hendemichelle skriver:

men din skole må have en SUvejleder der kan hjælpe dig med det hele i hvert fald. 

Og tillykke med graviditeten iøvrigt, hvor langt er du henne? 

ja jeg må squ bare spørge ham om det ... men ellers gav dit os god mening

jeg ved det faktisk ikke, altså for min mens i sidste måned altså sep, var noget underlig, så derfra og til nu og ellers kun 5 uger .. hvis du forstår ?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.