Mine dumme bryster - lidt gode råd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.394 visninger
7 svar
0 synes godt om
1. november 2011

FrkMR

Hej

Mit ene bryst producere meget meget mere mælk end det andet. Så meget så når jeg lægger min søn til det lille bryst så lækker det store Altså det render bare ud af det så det gennemvæder mine ammeindlæg, og jeg må sidde med en stofble over det.

Hvordan udligner jeg lige det?

Samtidigt har jeg lige et andet spørgsmål..

Jeg har fået besked på, fordi min søn er lidt lang tid om at tage på, at jeg skal lade ham tømme det ene bryst før jeg begynder på det andet.

Men hvordan ved jeg at det er tømt?

Jeg kan sagtens mærke og se at han tager fra brystet. Men jeg kan ikke rigtigt vurdere om det er tømt eller ej.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. november 2011

Holbæktrunten

Nymfe skriver:

Hej

Mit ene bryst producere meget meget mere mælk end det andet. Så meget så når jeg lægger min søn til det lille bryst så lækker det store Altså det render bare ud af det så det gennemvæder mine ammeindlæg, og jeg må sidde med en stofble over det.

Jeg har fået besked på, fordi min søn er lidt lang tid om at tage på, at jeg skal lade ham tømme det ene bryst før jeg begynder på det andet.

Jeg kan sagtens mærke og se at han tager fra brystet. Men jeg kan ikke rigtigt vurdere om det er tømt eller ej.

Når dit bryst ikke længere er spændt, men blødt at røre ved, og det du kan klemme ud ikke løber så hurtigt og er flødefarvet, så er brystet tømt. Børn siger normalt selv fra når der ikke er mere mælk i brystet.

Grunden til at det ene bryst skal tømmes helt først er, at den mælk der kommer ud først er tynd, og beregnet til at slukke tørsten med. Derefter kommer den fede mælk, som skal stille sulten hos de små 

Mht det andet problem - mælkeproduktion handler om udbud og efterspørgsel. Jeg havde selv samme problem, men nåede desværre ikke at amme så længe. Tænker at hvis du lægger ham oftere til det bryst der opfører sig "ordentligt" vil det andet måske nedsætte produktionen lidt...

Anmeld

1. november 2011

FrkMR

Holbæktrunten skriver:

Når dit bryst ikke længere er spændt, men blødt at røre ved, og det du kan klemme ud ikke løber så hurtigt og er flødefarvet, så er brystet tømt. Børn siger normalt selv fra når der ikke er mere mælk i brystet.

Grunden til at det ene bryst skal tømmes helt først er, at den mælk der kommer ud først er tynd, og beregnet til at slukke tørsten med. Derefter kommer den fede mælk, som skal stille sulten hos de små 

Mht det andet problem - mælkeproduktion handler om udbud og efterspørgsel. Jeg havde selv samme problem, men nåede desværre ikke at amme så længe. Tænker at hvis du lægger ham oftere til det bryst der opfører sig "ordentligt" vil det andet måske nedsætte produktionen lidt...

Ja, jeg vidste godt at det var for at nå ind til den fede mælk at jeg skulle tømme det.

Men tusind tak for svar. I så fald bliver jeg da i tvivl om ikke jeg i stedet skal forsøge at øge produktionen på det lille - for så tømmer han da det pænt hurtigt

Men det store bryst kan han så slet ikke tømme. Kan lægge ham til i over 30min, og så stopper han jo selvfølgelig når han er mæt. Men der gør brystet stadig ondt og er spændt. Skal amme ham 2 store gange i træk på det store før det holder op med at spænde.

Men så skal jeg bare lægge ham mere til det lille bryst, og så lige bide det i mig med det store indtil da? Hvor længe tager det før produktionen bliver nedsat og/eller øgede? Hvis du ved det selvfølgelig

Anmeld

1. november 2011

MamaJakob

Først og fremmest vil jeg bare sige, at det er meget normalt, at når mælken løber til i det bryst, barnet ligger ved - så løber det også fra det andet Jeg plejede altid at sidde klar med en stofble til det 'frie' bryst - ellers kan man faktisk godt stoppe det, hvis du bare trykker brystvorten ind på brystet (ja, det lyder lidt mærkeligt, men det virker altså!) Så er du i hvert fald fri for at blive totalt badet i mælk

Og ellers tror jeg også, at jeg ville, ligesom du har nævnt, prøve at øge produktionen i det 'flade' bryst: lægge ham til dér først, lade ham tømme det, og så give ham fra det 'store' bagefter. Så udligner det sig nok, vil jeg tro - om ikke andet ved du da, at han altid kan spise sig mæt på det ene bryst

Anmeld

1. november 2011

Toshiba

Nymfe skriver:

Hej

jeg havde det på samme måde... accepterede det bare var sådan - så længe jeg havde nok ku det jo være ligemeget om det kom fra højre eller venstre side..

et fif - når du ammer og mælken løber til... den spændte følselse - så tryk på modsatte brystvorte - lige imens det spænder - så render det ikk... jeg kunne stoppe med ammeinlæg ved bare lige at trykke..

Anmeld

1. november 2011

Holbæktrunten

Nymfe skriver:

Ja, jeg vidste godt at det var for at nå ind til den fede mælk at jeg skulle tømme det.

Men tusind tak for svar. I så fald bliver jeg da i tvivl om ikke jeg i stedet skal forsøge at øge produktionen på det lille - for så tømmer han da det pænt hurtigt

Men det store bryst kan han så slet ikke tømme. Kan lægge ham til i over 30min, og så stopper han jo selvfølgelig når han er mæt. Men der gør brystet stadig ondt og er spændt. Skal amme ham 2 store gange i træk på det store før det holder op med at spænde.

Men så skal jeg bare lægge ham mere til det lille bryst, og så lige bide det i mig med det store indtil da? Hvor længe tager det før produktionen bliver nedsat og/eller øgede? Hvis du ved det selvfølgelig

Jeg trappede ned over 1 uge da jeg skulle stoppe med at amme/malke ud... lod være med at tømme brystet helt, når jeg malkede, men bare til det var til at holde ud.

har tænkt lidt over det med det bryst der er så meget mælk i.... vil faktisk nok foreslå dig at malke lidt ud på det så han hurtigere kommer til den fede mælk, inden du lægger din søn til - og så leve med at det render... som andre har skrevet er en stofble guld værd 

Anmeld

1. november 2011

Bette-mor9o

Lig ham 40 min ved det store bryst, og 20 min ved det lille.
Og når han skal ammes igen, så det lille først også det store. Også skifter du bare . Ellers ville jeg evt råde dig til at pumpe ud, så du ikke får ømme bryster evt. brystbetændelse.

Anmeld

1. november 2011

Ansemusen

Nymfe skriver:

Hej

Jeg havde gennem hele ammeperioden (næsten 11 måneder) en meget større mælkeproduktion i højre bryst end i venstre. Han blev ofte sur, når jeg lagde ham til det venstre, fordi der løb meget langsommere end fra højre. Så det blev en ond cirkel. Til sidst ammede jeg stort set kun på højre. Det har heldigvis ikke betyder det store for mine brysters udseende her efterfølgende - det er ikke sådan, at det høre nu ser større ud end det andet. HELDIGVIS!
Bare lige, hvis det kan berolige dig lidt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.