Jeg tænker også at det lyder helt 'klassisk'. Den store føler sig ikke elsket, bliver ikke 'set' af sine forældre (Altså det er sådan barnet OPLEVER det!!! Det er ikke sådan det er i virkeligheden!!!) og så er det at barnet laver masser af ballade, for ballade er lig med opmærksomhed, om ikke andet så for en kort stund, vhor man bliver skældt ud og sendt ud til en time out.
Du skriver at du ikke kan have din lille pige på armen hele tiden (underfortået for at beskytte hende mod storebror) hvad med at gøre det omvendte. Hav storebror 'på armen'.
Derudover så ville jeg rose og rose og rose ALT hvad jeg kunne. Når han går ud og tisser, hvis han selv skærer sin mad, selv spiser, tager sin tallerken ud, slukker fjernsynet, what ever...bare han får noget positiv opmærksomhed. Selv den mindste lille bitte ting han gør 'rigtigt' kan roses, og han vil få en følelse og oplevelse af at han også kan gøre noget rigtigt. Lige nu gør han bare 'alt' forkert, det er hans rolle og det fortsætter han med. Han får opmærksomhed ud af det.
Når det går skævt hjemme hos os (og det gør det nogle gange) så er det ihvertfald en af vejen tilbage på rette spor, at vi igen har en positiv omgang med hinanden.
Han kan jo meget mere end lillesøster (spise selv, sidde selv, lege selv, gå på toilettet selv osv) men det er jo ikke en konkurrence mellem de to søsksende om hvem der er 'bedst', så jeg ville passe meget på med at sammenligne og rose hamfor at kunne alt muligt hun ikke kan. For så oplevere han det bare som en trussel når hun begynder at udvikle sig og kan flere og flere at de ting han også kan. Men se ham som det unikke mennekse han er, og vis ham at I ser HAM og at I elsker ham, for præcis det han er.
Anmeld