Barsel - hvad er realistisk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

498 visninger
9 svar
0 synes godt om
26. oktober 2011

Anonym trådstarter

Hej allesammen

Først og fremmest håber jeg at det er det rigtige sted jeg skriver - synes ikke at jeg kan finde en kategori der hedder barsel? Hmm..

Jeg vil høre jer, hvad jeres erfaring med barsel er. Hvor lang tid var i på barsel, ville i gerne have mere/mindre tid på barsel osv.

Vi står nemlig i den situation at jeg nu er ved at afslutte bachelordelen af min uddannelse, og at der kun er opstart i sep. på overbygningen. Jeg har termin 28 april næste år, så det giver mig jo kun omkring 4 mdr. med bebs, hvorefter min mand har mulighed for at tage barsel. Tror i at det kan fungere, hvis vi går ud af fra at vi får et sundt og rask barn? Synes det er så svært at vide, når man jo som førstegangs, slet ikke ved hvad det kommer til at betyde - endnu

Håber i kan gøre mig klogere

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2011

AnneBJ

Jeg havde termin 20. marts, og kunne vælge at slutte barsel 1. september eller 1. februar. Pga. semesterstart... 

Da jeg ikke syntes 4 mdr. var nok med baby, har jeg valgt februar, men hvis jeg KUN kunne vælge september, og det i øvrigt var tættere på afsluttet uddannelse end jeg er nu, ville jeg nok vælge de 4 mdr. barsel og lade far tage en god del efterfølgende.

Far er jo egentlig ligeså god som mor, men ofte har mor et "bedre" kort på hånden fordi hun har holdt så meget barsel med baby. Jeg tror det vil være fantastisk for både far og baby at have så meget barsel sammen.

To sum up: jeg kunne godt "nøjes" med 4 mdr., hvis jeg skulle - det ville blive hårdt, men det kunne lade sig gøre!

Anmeld

26. oktober 2011

Nemesis

nej det kunne jeg ikke....ikke når jeg havde et valg og jeg vil til hver en tid sætte mine egne ønsker og behov til side især når baby stadig er så lille.

Så jeg ville vente også selvom det ikke ville være en fordel for mig personligt.

Nu har jeg også fået små børn, så mine unger har jo som 4 mdr. været 5-6 kg og stadig meget baby. De er også blevet ammet stadig.

:-) Sisse

Anmeld

26. oktober 2011

henh01

Jeg ville vente. En baby på 4 mdr har brug for sin mor.

Anmeld

26. oktober 2011

Anonym trådstarter

Tak for svarene so far.. Kan se både fordele og ulemper, ligesom i har ridset op. Jeg mangler dog lige at tilføje at uddannelsestypen gør at jeg ikke vil være "væk" ligesom faren normalt er på dette tidspunkt. Det er maks 3 forelæsninger om ugen, og meget selv studie hvor jeg vil tro at man kan planlægge en del af læsningen når baby sover...

Desuden er det en overbygning hvor man på det første semester bliver introduceret til HR, og da jeg har haft om det på min bachelor, samt arbejdet med det i praksis vil jeg tro at der vil være meget af det samme, og derfor ikke et så stort behov for at læse al pensum som på andre uddannelser.

Jeg har svært ved at se hvordan det skal kunne skade barnet at det får en masse tid med sin far og stadig har mange timer hver dag med sin mor - det jeg er mest bekymret for er egentlig om jeg vil kunne holde ud at gå.

Men vil meget gerne høre flere meninger og holdninger - og ikke mindst erfaringer!

Anmeld

26. oktober 2011

stm2812

Jeg havde termin 16. april og holder min barsel til og med d.28. februar. Jeg nyder virkelig tiden med min bette pige. på en måde glæder jeg mig til at komme ud på arbejdsmarkedet igen og få nogle andre oplevelser i hverdagen igen, men det skræmmer mig samtidig også da jeg så skal væk fra min datter hele dagen og det kan jeg slet ikke forene mig med lige nu...

Anmeld

26. oktober 2011

AnneBJ

Anonym skriver:

Tak for svarene so far.. Kan se både fordele og ulemper, ligesom i har ridset op. Jeg mangler dog lige at tilføje at uddannelsestypen gør at jeg ikke vil være "væk" ligesom faren normalt er på dette tidspunkt. Det er maks 3 forelæsninger om ugen, og meget selv studie hvor jeg vil tro at man kan planlægge en del af læsningen når baby sover...

Desuden er det en overbygning hvor man på det første semester bliver introduceret til HR, og da jeg har haft om det på min bachelor, samt arbejdet med det i praksis vil jeg tro at der vil være meget af det samme, og derfor ikke et så stort behov for at læse al pensum som på andre uddannelser.

Jeg har svært ved at se hvordan det skal kunne skade barnet at det får en masse tid med sin far og stadig har mange timer hver dag med sin mor - det jeg er mest bekymret for er egentlig om jeg vil kunne holde ud at gå.

Men vil meget gerne høre flere meninger og holdninger - og ikke mindst erfaringer!

Jeg gik vidst bare ud fra at dit studie var skruet sådan sammen Og når det er det, vil jeg stadig sige "go"... Ja, det bliver pissehårdt de første gange du skal gå, men jeg kunne ønske mig nogle gange, at jeg var gået lidt, så min kæreste kunne få lov at være far 100% på sin egen måde.
Du skal jo lige tænke over amning - hvordan du stiller dig til det, for det er ikke sikkert du kan "forudsige" hvornår en på 4 mdr. vil spise, og passe det ind med studiet..  

Anmeld

26. oktober 2011

Mor010711

Jeg synes selvfølgelig at du skal føle efter hvad der virker mest rigtig for dig. Og din mand selvfølgelig. 

Jeg har en lille pige på lige knap 4 mdr. og tanken om at skulle væk fra hende allerede, bryder jeg mig ikke om. Tiden går så ufattelig stærkt og føler stadig at hun bare lige er kommet ud. Hun er slet ikke klar til at undvære mig (Eller også er det mig der ikke er klar til at undvære hende)

Men for nogen fungerer det jo fint med en lidt kortere barsel. Og tiden med far, vil din lille bebs da nyde. 

Anmeld

26. oktober 2011

Jonatansmor

Anonym skriver:

Hej allesammen

Først og fremmest håber jeg at det er det rigtige sted jeg skriver - synes ikke at jeg kan finde en kategori der hedder barsel? Hmm..

Jeg vil høre jer, hvad jeres erfaring med barsel er. Hvor lang tid var i på barsel, ville i gerne have mere/mindre tid på barsel osv.

Vi står nemlig i den situation at jeg nu er ved at afslutte bachelordelen af min uddannelse, og at der kun er opstart i sep. på overbygningen. Jeg har termin 28 april næste år, så det giver mig jo kun omkring 4 mdr. med bebs, hvorefter min mand har mulighed for at tage barsel. Tror i at det kan fungere, hvis vi går ud af fra at vi får et sundt og rask barn? Synes det er så svært at vide, når man jo som førstegangs, slet ikke ved hvad det kommer til at betyde - endnu

Håber i kan gøre mig klogere

Herhjemme var jeg også kun på barsel i 4 mdr og det var kun fordi jeg ammede og lægen sagde jeg skulle slappe af indtil hullet i maven var lukket.

Det er den bedste beslutning jeg nogensinde har truffet, hands down. Ikke nok med at jeg fik lov til at blive mig selv fuldstændigt igen, jeg kom ud og oplevede ting og fortsatte ufortrødent på min uddannelse (Drengen blev født sidst i juni og jeg startede igen medio oktober) men båndet drng og far imellem er uerstatteligt. Herhjemme er det ikke kun moar der duer - som jeg kan se er tilfældet med alle de veninder der har været på barsel som den eneste - far er vokset med opgaven og kan nu på egen hånd styre hus, indkøb, daglige pligter, vasketøj, baby og alt det imellem - LÆKKERT!

Anmeld

26. oktober 2011

Nina Amelia

Det eneste problem jeg umiddelbart kan komme i tanke om er amning. Det anbefales jo som bekendt at man ammer til mindst 6 mdr så der kunne der måske opstå et problem, hvis du altså skal/kan amme? Jeg kunne forstille mig at det ville være hårdt at pumpe ud hver gang inden man skulle til forelæsning og afhængig af forelæsningens varighed så kunne det blive nødvendigt at pumpe ud igen undervejs (hvis vi antager at det tidsmæssigt svarer til 2 måltider) for at komme af med mælken..

Held og lykke med det hele

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.