Tændere?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.173 visninger
11 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. oktober 2011

2721

Hej

Jeg har et lille spørgsmål angår de børns tændere.
Hvor mange tænder er det de skal have i første omgang? (mæl stændere)
Er der en "normal" rækkefølge de kommer i?
Charlie har nemlig fået sine tænder parvis og gør det stadig, men denne gang er det kindtænderne der kommer bare inden hjørnetænderne er kommet. Hvorfor kommer de før kindtænderne? Er det helt tilfældigt? Og er de meget længe om at kommmende frem? Charlie er nemlig så ked og kan se det gør rigtig ondt på ham ( han får dolodent på gummerne og panodil, når det er meget slemt)
Er sikkert nogle fjollede spørgsmål. Men man lære jo ikke hvis man ikke Spørg

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

Benjamins'mor

Hvad jeg ved er det mest normalt de får fortænderne i overmunden først. Min søn fik 1 tand først gang, og har derefter fået 2 og 2 siden.

Anmeld

25. oktober 2011

2721

benjamins'mor skriver:

Hvad jeg ved er det mest normalt de får fortænderne i overmunden først. Min søn fik 1 tand først gang, og har derefter fået 2 og 2 siden.

Tak for svar
De første 8 tænder var parvis og var fortænder og tænderne lige ved siden af. Under mig bare over at hjørnetænderne er blevet Sprunget over

Anmeld

25. oktober 2011

GUSO

Puslingen skriver:

Hej

Charlie har nemlig fået sine tænder parvis og gør det stadig, men denne gang er det kindtænderne der kommer bare inden hjørnetænderne er kommet. Hvorfor kommer de før kindtænderne? Er det helt tilfældigt? Og er de meget længe om at kommmende frem? Charlie er nemlig så ked og kan se det gør rigtig ondt på ham ( han får dolodent på gummerne og panodil, når det er meget slemt)

Hej jeg ved ikke om der er en rækkefølge, men min pige fik også parvis først 2 i undermund så i overmund, osv. Hun har fået alle 8 fortænder og 4 kindtænder og igen hjørnetænder, så mon ikke det godt kan være bare lidt normalt.. det håber jeg ihvertfald

Anmeld

25. oktober 2011

2721

Puslingen skriver:

Hej

Ej, øv havde ikke lige set ordbogen havde lavet rod i min tekst

Anmeld

25. oktober 2011

Benjamins'mor

Puslingen skriver:

Tak for svar
De første 8 tænder var parvis og var fortænder og tænderne lige ved siden af. Under mig bare over at hjørnetænderne er blevet Sprunget over

Hjørnetænder, hvis du læser om det, så skulle de gerne først komme når de små er 2 år.

Anmeld

25. oktober 2011

2721

GUSO skriver:

Hej jeg ved ikke om der er en rækkefølge, men min pige fik også parvis først 2 i undermund så i overmund, osv. Hun har fået alle 8 fortænder og 4 kindtænder og igen hjørnetænder, så mon ikke det godt kan være bare lidt normalt.. det håber jeg ihvertfald

det er præcis sådan det er her også. Alle 4 kindtænderne er også på vej nu. De 2 øverste er brudt i gennem et sted og dem i under munden er lige ved. Hvor langtid tog det med din datter?
Har du styr på hvor mange der skal komme i alt?

Anmeld

25. oktober 2011

2721

benjamins'mor skriver:

Hjørnetænder, hvis du læser om det, så skulle de gerne først komme når de små er 2 år.

Tak, ja det giver jo Så mening, burde nok bare Google
Tak for svar

Anmeld

25. oktober 2011

pastry26

Puslingen skriver:

Hej

Hej.

Jeg er ved at læse til tandplejer. For at svare på dit spørgsmål, så ja mælketænderne bryder fram i en bestemt rækkefølge... Men selvfølgelig kan der være undtagelser, og det betyder oftest ikke noget, sådan er det med den menneskelige anatomi.

Den første tand der bryder frem er fortanden i undermunden, og derefter fortanden i overmunden. Den tand ved siden af fortanden bryder dernæst frem dette oftest omvendt altså i overkæben først.

Derefter er det normale at den første kindtand bryder frem i undermunden, derefter i overmunden, og derefter først bryder hjørnetanden fram i under/overmund.. Til sidst bryder den sidste kindtand frem i under/overmund.

man siger generelt at tænderne bryder først frem i undermunden, dog gælder dette ikke helt for fortand nr. 2

Her er et skema over hvornår tænderne bryder frem:

Fortand= 6-8 mdr

Anden Fortand= 8-12 mdr

Første Kindtand= 12-16 mdr

Hjørnetand= 16-20 mdr

Anden Kindtand= 20-30 mdr

Håber det hjalp lidt

Anmeld

25. oktober 2011

2721

I det var lige sådan et svar jeg kan bruge så må Charlie være en undtagelse på reglen
Umm han må have gjort det til sit mål i livet hans er nemlig slet ikke i det system. Begge kindtænderne i over munden er nemlig brudt igennem og dem i under munden følger stærkt trop, men vil dog skyde på der går et uge før de er brudt igennem. Der tilgengæld ikke skyggen af kindtænderne. Han er 16 mdr og de kommer omkring samme dato hvergang der kommer nye tænder

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.