Råd til når man flytter med et barn - på 2,5 år ca. ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.414 visninger
9 svar
0 synes godt om
20. oktober 2011

MinNoah

VI HAR KØBT HUS

Et super lækkert (men gammelt) hus, som ligger perfekt - lige der hvor vi vil have det! Et stort hus på 149 kvm, med en dejlig stor have til og 2 store garager... Så hold op vi får meget dejlig plads!!

Lige pt bor vi i lejlighed på 80 kvm.

Nå men vi skal flytte 1. februar (jeg skal lige skrive BA først og bestå min uddannelse i januar forhåbentlig - stress!? JA tak!)

Vi får nøglen omkring 1. december, så vi har mulighed for at gå i gang med renovering, vi starter med nye gulve og nyt tapet + maling overalt.

Vores søn er på det tidspunkt 2,5 år når vi flytter.... Er der nogle der har erfaringer med flytning med børn i den alder??

Altså han beholder sin nuværende dagpleje (den kommer til at ligge 6 km fra os, så kan godt gå), derudover er vi klar over at hans værelse skal være noget af det der står færdig først - og så har jeg læst det er en god ide at beholde de møbler han har nu, så værelset kommer til at ligne hans gamle værelse mest muligt...

Men hvad med selve flytningen? Skal han være med til at pakke ned, eller vil han ikke ku forstå det? På selve flyttedagen tænker jeg han skal passes hos min veninde så han ikke føler han "er i vejen".

Hvad kan vi forvente at han får af reaktion på flytning? Skal vi holde fast i hans hverdag eller skal vi give ham 1-2 ugers ferie i det nye hus (hvis vi har mulighed for det)

Håber nogle vil dele ud af deres erfaringer

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2011

DortheSimonsen

Tillykke med huset - hvor bliver det skønt for jer!

Jeg skal flytte til februar, der er min søn også 2½ år.
Jeg vælger at holde lidt ferie med ham, så han kan vænne sig til det nye  

Anmeld

26. oktober 2011

T&T

Tillykke med huset!

Jeg skal flytte fra Grønland til Danmark om 4 uger. Min søn er fra april 2010 og har aldrig boet andre steder end Grønland.

Jeg har ikke gjort mig én eneste tanke omkring hans reaktioner på det.

Måske det er mig der er mærkelig Han skal fra grønlandsk sproget børnehave, til dansksproget dagpleje. Bo sammen med, mor, mormor og morfar -indtil vi finder vores eget. Hans far, som vi ellers har boet sammen med, skal han ikke se mere. Højst en gang eller to om året.

Jeg tænker, at det bedste for ham er, at jeg ikke bekymrer mig for meget. Hvis jeg er glad og tilfreds, så er jeg sikker på, at han også er tryg.

Han kan jo ikke rigtig undgå og se, at jeg pakker. Jeg tror altså ikke han er gammel nok til og tænke så abstrakt? Han aner da ikke, hvad jeg laver og hvilken sammenhæng tingene har, i den alder.

Jeg er sikker på, at han nok skal spørge efter sin far og måske farmor og farfar og vores to slædehunde.

Jeg tror ikke der er noget man kan hjælpe børn i den alder med, andet end og være glad og tilfreds med de valg man har taget.

Jeg tror ikke det vil ændre noget som helst, om han hjælper med og pakke eller i holder ferie i starten.

Vi kan skrives ved om 4 uger, så ved jeg om min søn har fået kuller :-)

Anmeld

26. oktober 2011

Mor til Frederic og Freya

MinNoah skriver:

VI HAR KØBT HUS

Et super lækkert (men gammelt) hus, som ligger perfekt - lige der hvor vi vil have det! Et stort hus på 149 kvm, med en dejlig stor have til og 2 store garager... Så hold op vi får meget dejlig plads!!

Nå men vi skal flytte 1. februar (jeg skal lige skrive BA først og bestå min uddannelse i januar forhåbentlig - stress!? JA tak!)

Vi får nøglen omkring 1. december, så vi har mulighed for at gå i gang med renovering, vi starter med nye gulve og nyt tapet + maling overalt.

Vores søn er på det tidspunkt 2,5 år når vi flytter.... Er der nogle der har erfaringer med flytning med børn i den alder??

Altså han beholder sin nuværende dagpleje (den kommer til at ligge 6 km fra os, så kan godt gå), derudover er vi klar over at hans værelse skal være noget af det der står færdig først - og så har jeg læst det er en god ide at beholde de møbler han har nu, så værelset kommer til at ligne hans gamle værelse mest muligt...

Men hvad med selve flytningen? Skal han være med til at pakke ned, eller vil han ikke ku forstå det? På selve flyttedagen tænker jeg han skal passes hos min veninde så han ikke føler han "er i vejen".

Hvad kan vi forvente at han får af reaktion på flytning? Skal vi holde fast i hans hverdag eller skal vi give ham 1-2 ugers ferie i det nye hus (hvis vi har mulighed for det)

tillykke med huskøb...

Vi gik selv fra 78 m2 til 134 m2. og vi flytted sidste år da frederic fyldte 2 år.

Vi valgte at have ham med i flytningen, så det virked mere realistisk og at han kunne være med.

Mange sagde at vi skulle få ham passet, men så tror jeg det er endnu mere forrvirende for ham.

På trods af flytning så holdte han sine rytme og rutine, ikke været mærket af at vi har flyttet - men han var med hele vejen.

Han havde stadig sin samme dp mor, vi valgte fra start at vi ville herud at bo - så valgte en dp herude, da mit arbejde også ligger herude. Så vi fik istedet for biltur til/fra dp nu blot en gåtur på 400 m.

Anmeld

26. oktober 2011

TaAsJu

Lad ham være med til og se sit nye værelse blive gjort i stand og lad ham hjælpe med et par flytte kasser af yndlings legetøjet. Så er han sikker på det kommer med  også pak resten ned som det aller sidste når han er hentet og lav hans vær. færdig som det første.. Også giv ham et par dage til og finde alle sine ting igen.. og ja ikke skift han møbler ud.. vent til han er blevet tryg ved jeres nye hus..

Det er sådan vi har gjort det de gange vi har flyttet.. og kommer til og gøre det igen om et år

Anmeld

26. oktober 2011

Lullaby

Vi har bare taget det som det kom. Det eneste der stod klar da vores unger kom var deres seng. Og så tog vi det ellers stille og roligt

Anmeld

26. oktober 2011

Henriette Aaby

MinNoah skriver:

VI HAR KØBT HUS

Hej

Stort tillykke med huskøbet

Vi flyttede i maj da vores datter var 2 år og 4 mrd. Dagen før, vi flyttede alle vores ting, flyttede vi de fleste af hendes legetøj. Og på selve dagen var det hendes seng og møbler der blev flyttet som det første. Så hendes nye værelse stod klart hurtigt. Vi havde købt et nyt legehus som var samlet i haven og klar til brug. (Bestikkelse)

På selve flyttedagen var hun så sammen med sin farmor og mormor i det nye hus, mens vi andre flyttede vores ting.

Hun var lidt ked de første 14. dage, fordi vi måtte lade vores kat blive tilbage (efter aftale med vores tidligere udlejer, som nu tager sig af den). Men hun har ikke været ked af at være flyttet, for vi hendes forældre var jo her

Jeg synes, det for vores barn, var den rigtige måde at flytte på.

Håber du kan bruge det til noget

Mange hilsner

Henriette

Anmeld

26. oktober 2011

Ciss

Vi har flyttet to gange med små. Første gang var de 1 og 3 år ca nu netop var de 2 og 4 år.

Det vi har gjort er at tage dem med at se på det nye sted et par gange først. Ikke noget stort postyr mere noget i stil med "Vi skal lige sætte et par kasser fra os". Så har de løbt lidt rundt og set sig om i fem minutter, og vi har lige sagt til dem, at "om et stykke tid skal vi tage vores ting med os, og så skal vi bo her, og I skal sove på DET rum." Og så er vi kørt igen. Samme procedure næste gang. Og så ca tre dage før er vi begyndt at forberede den store med at fortælle ved morgenbordet at "på lørdag skal vi flytte til det nye hus. Så skal vi have sengene og vores ting med os, så lørdag aften skal vi sove i det nye hus." Det er så blevet gentaget hver morgen frem til flyttedagen.

Jeg tror, det er ret vigtigt, ikke at lave et stort nummer ud af det. De skal vide, at det skal ske, men at det ikke er noget dramatisk, som man skal være bange for.

Den første gang vi flyttede med dem, blev de passet, mens det stod på. Den anden gang måtte vi have dem med. Den store var SÅ stolt, at hun også kunne være med og bære nogen ting. Den lille var mere optaget af lastebilen.

Det første vi gjorde var at skrue deres senge sammen og rede dem op. Så legede de på rummet, mens vi ordnede andre ting. Før de skulle i seng, viste jeg dem, hvor vi skulle sove, så de kunne finde os, hvis de vågnede om natten, og så fulgte vi ellers alle vores almindelige rutiner. Igen så lidt dramatisk som mulig.

De har også hele tiden gået i samme vuggestue/børnehave, netop for at beholde mest mulig af hverdagen uændret.

Mandag morgen fortalte 4-åringen stolt i børnehaven, at nu bor hun i et rødt hus! (det forrige var gult....). Og det var det. Vi har ikke oplevet nogen tydelig reaktion bagefter. Det ville sikkert være anderledes, hvis de havde måttet skifte institution i tillæg.

Til lykke med huset! Jeg er sikker på, at jeres søn kommer til at takle det helt fint!

Anmeld

27. oktober 2011

janne1986

Da vi flyttede for en uuges tid siden med to børn, en på 3år og 9 mdr og en på  1 år, var vi derhenne og kigge...

Laura så deres værelse, og valgte hva farve det skulle have og så blev begge børn passet under flytning og maling...

Og da vi kom var deres værelse som det første færdigt, så de ku lege osv , og ellers tog vi det stille og roligt med og komme på plads og efter en uge med og sætte op og på plads så holdte vi 1 års fødselsdag....

Og begge ungerne elsker stedet!!!

Og den store var ret utryg i den gamle lejlighed, da vores naboer var ret larmende... Så hun sover trygt nu... er dejligt..

Anmeld

27. oktober 2011

MinNoah

1000 tak for jeres svar!

Vi sørger for at Noahs værelse står klart som det første, og så vores soveværelse!! ;-))

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.