Fuldt integreret institution (0-6 år) - erfaringer søges!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.411 visninger
10 svar
0 synes godt om
15. oktober 2011

LinLin

Er der nogen herinde der har erfaringer med en sådan - enten som pædagog/medhjælper eller forælder?, for så vil jeg meget gerne høre om det - positivt som negativt...

Jeg arbejder i en vuggestue som skal slås sammen med en børnehave i ET HELT NYT HUS! Tænk at man kan få lov til det i disse sparetider Det er virkeligt tiltrængt, eftersom de bygninger vi har nu er fra 70'erne og SLET IKKE er tidssvarende (indretning).

Begge personalegrupper har troet at vi skulle flytte og stadig være delt op i "vuggestue" og "børnehave" (og været glade for det, da vi mener at den gruppe børn vi har vil have bedst af at der ikke er alt for meget der bliver lavet om!) - men nu har vi fået at vide at vi skal være fuldt integreret, altså 0-6 år på alle fem stuer!

Vil ikke skrive så meget om hvad jeg selv mener/tænker om det før jeg har fået nogle erfaringer

Håber der er nogen der kan fortælle noget!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2011

1977

Profilbillede for 1977
Det er vi blevet og det er rigtig godt der er stadig aldersopdelte grupper, men huset er åbent for alle børn. Det sparer på personale og de store er knalddygtige til at tage vare på de små

Anmeld

15. oktober 2011

LinLin

Jeanne skriver:

Det er vi blevet og det er rigtig godt der er stadig aldersopdelte grupper, men huset er åbent for alle børn. Det sparer på personale og de store er knalddygtige til at tage vare på de små

Hvordan "sparer" det?

Hvordan ser jeres dagsrytme ud?

Går der ikke tid fra de store når de små skal puttes fx?

Hvad gør i med småt legetøj? (fx lego) - bliver børnene adskilt, når sådan noget tages frem?

- uh jeg har SÅ mange spørgsmål!

Anmeld

15. oktober 2011

LinLin

Jeanne skriver:

ALtså... er stuerne blandede, så der både er vuggestue og børnehavebørn sammen? (ved ikke om jeg misforstod det med grupper...)

Anmeld

15. oktober 2011

Pianisten

Der hvor jeg var i min første praktik var det vuggestue og børnehave i et hus, og det var bare rigtig, rigtig hyggeligt. Huset var dog delt op i 3 dele, hvor vuggestuebørnene havde 1/3-del og børnehavebørnene havde de sidste 2/3-dele. Men om morgenen (frem til klokken 8.30) var der fuldt åbent, og børnehavebørnene STYRTEDE ned til vuggestuebørnene. Det var så hyggeligt at se, fordi de viste en hel ny side af sig selv ved at vise at de kunne tage ansvar for de små børn og passe på dem. Der blev ikke gjort noget ved legetøjet, der var altid en pædagog i nærheden til at holde øje med vuggestuebørnene. Så kl. 8.30 kom vuggestuebørnene ned til dem selv, og børnehavebørnene kom op til dem selv.
Sidst på dagen (omkring kl. 15) blev der lukket op igen, og så kunne de rende frem og tilbage igen. Men tror ikke at de havde åbent derned til midt på dagen da det var der der var flest børn, og det kunne måske være lidt overvældende for vuggestuebørnene - også når de skulle sove til middag osv. Men det fungerede rigtig godt, synes jeg.

Anmeld

15. oktober 2011

1977

Profilbillede for 1977
DAs mor skriver:

ALtså... er stuerne blandede, så der både er vuggestue og børnehavebørn sammen? (ved ikke om jeg misforstod det med grupper...)

Ja jeg var vist heller ikke så udførelig i hvad jeg skrev Vi har lige samlet hele huset, så alle børn kan færdes over alt. Lågen, der adskilte vs fra bh er fjernet. De grupper jeg taler om er fx bjørne - de helt store, ulve - mellem bh, kænguruer - små bh og jeg kan ikke huske hvad vs børn hedder. Grupperne er samlet når der skal spises eller laves aktiviteter som er aldersinddelt. De bliver også brugt i forbindelse med fødseldage og udflugter.

Dagen: mellem 6.30-0800 bliver alle børn afleveret i rummet hvor der var vs. Efter 08 er der frit slag Kl 09 er der morgensamling/morgenfrugt hvor de er inddelt i grupper. Det er for at lave aktiviteter, som er baseret på hvad de kan. kl 09.30-11 er der igen frit slag om hvad der laves og til frokost kl 11 er de i grupper. Nå de små skal sove bliver de puttet - og her kommer spareplanen ind Når de vågner bliver de sendt på legepladsen hvor alle gogger har ansvaret for alle (Førhen skulle de store vs børn vente på at de små vågnede, for der var ikke personale til at være både ude og inde) Desuden betyder dèt at personalet skal være der for alle, at det er nemmere at afvikle pauser. Eftermiddagsmaden bliver som udgangspunkt i grupper, men der er de ikke helt så firkantet med det

Ang legetøj - ja så er rummene funktionsinddelte. Et rum til bøger, et til lego/tog, et til dukker osv. Så er det nemt at holde orden

Jeg har været MEGET utilfreds med vores bh (overvejede at tage vores dreng ud) men efter de har samlet det hele kører det bare så godt

Fik jeg svaret på det hele?

Anmeld

15. oktober 2011

1977

Profilbillede for 1977
DAs mor skriver:

Vi har ingen stuer mere - alle er en pærevælling, men der er aldersopdelte aktiviteter

Anmeld

16. oktober 2011

LinLin

Jeanne skriver:

Ja jeg var vist heller ikke så udførelig i hvad jeg skrev Vi har lige samlet hele huset, så alle børn kan færdes over alt. Lågen, der adskilte vs fra bh er fjernet. De grupper jeg taler om er fx bjørne - de helt store, ulve - mellem bh, kænguruer - små bh og jeg kan ikke huske hvad vs børn hedder. Grupperne er samlet når der skal spises eller laves aktiviteter som er aldersinddelt. De bliver også brugt i forbindelse med fødseldage og udflugter.

Dagen: mellem 6.30-0800 bliver alle børn afleveret i rummet hvor der var vs. Efter 08 er der frit slag Kl 09 er der morgensamling/morgenfrugt hvor de er inddelt i grupper. Det er for at lave aktiviteter, som er baseret på hvad de kan. kl 09.30-11 er der igen frit slag om hvad der laves og til frokost kl 11 er de i grupper. Nå de små skal sove bliver de puttet - og her kommer spareplanen ind Når de vågner bliver de sendt på legepladsen hvor alle gogger har ansvaret for alle (Førhen skulle de store vs børn vente på at de små vågnede, for der var ikke personale til at være både ude og inde) Desuden betyder dèt at personalet skal være der for alle, at det er nemmere at afvikle pauser. Eftermiddagsmaden bliver som udgangspunkt i grupper, men der er de ikke helt så firkantet med det

Ang legetøj - ja så er rummene funktionsinddelte. Et rum til bøger, et til lego/tog, et til dukker osv. Så er det nemt at holde orden

Jeg har været MEGET utilfreds med vores bh (overvejede at tage vores dreng ud) men efter de har samlet det hele kører det bare så godt

Fik jeg svaret på det hele?

ok

Så de er stadig opdelt efter alder...  Nu er dit barn så i børnehaven - jeg tænker bare at vuggestuebørnene har brug for en fast base og det lyder det jo ikke til der er - udover når de spiser...

Desuden arbejder jeg et sted med udsatte børn (den ligger i en ghetto og vi har omkring 85 % tosprogede...) Jeg tror virkeligt det der ville være for forvirrende for dem..

Tak for dit input

Anmeld

16. oktober 2011

LinLin

Cheyana skriver:

Der hvor jeg var i min første praktik var det vuggestue og børnehave i et hus, og det var bare rigtig, rigtig hyggeligt. Huset var dog delt op i 3 dele, hvor vuggestuebørnene havde 1/3-del og børnehavebørnene havde de sidste 2/3-dele. Men om morgenen (frem til klokken 8.30) var der fuldt åbent, og børnehavebørnene STYRTEDE ned til vuggestuebørnene. Det var så hyggeligt at se, fordi de viste en hel ny side af sig selv ved at vise at de kunne tage ansvar for de små børn og passe på dem. Der blev ikke gjort noget ved legetøjet, der var altid en pædagog i nærheden til at holde øje med vuggestuebørnene. Så kl. 8.30 kom vuggestuebørnene ned til dem selv, og børnehavebørnene kom op til dem selv.
Sidst på dagen (omkring kl. 15) blev der lukket op igen, og så kunne de rende frem og tilbage igen. Men tror ikke at de havde åbent derned til midt på dagen da det var der der var flest børn, og det kunne måske være lidt overvældende for vuggestuebørnene - også når de skulle sove til middag osv. Men det fungerede rigtig godt, synes jeg.

Sådan har det også været i de to institutioner min søn har gået i (og altså hvor de begge går nu) og jeg synes også det virker godt; når døren er åben må de færdes over det hele, men det er også muligt at lukke af, hvis det er det man ønsker.

- og det er jo også den model både vi og børnehavepersonalet ønsker, men sådan bliver det desværre ikke dikteret fra oven

Anmeld

17. oktober 2011

LinLin

Prøver lige at oppe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.