Hvad synes du om ambulant fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2011

baby012

AnneAlbertsen skriver:

Tal med din jordemoder og sig du er bange for ikke at kunne etablerer amningen. 

Hør om mulighederne for hjælp...

håber da virkelig ikke bare de en hjem, bare lige sådan :/ 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2011

lycly

Jeg er SÅ glad for at jeg fik 2 nætter da jeg fødte min datter . Alt var så nyt og jeg ville slet ikke være klar til at blive sendt hjem et par timer efter (især fordi jeg fødte kl. 20.30, så ville skulle hjem midt om natten) . Så synes det er latterligt at førstegangsfødende skal så tidligt hjem. Men jeg tror ikke at jeg har noget imod det næste gang fordi man har prøvet det hele før

Anmeld

9. oktober 2011

Caroline86

Gaia skriver:

Problemet er at der jo heller bliver sat fokus på efterfødselssamtaler og at mange steder er sp' en hjemmebesøg sparet væk. Så det bliver nogle stederlidt hen ad: hurtig hjem, kort samtale og selv være opsøgende til sp.Det er desværre ikke optimalt

med den økonomi der er i Danmark for tiden går der ikke lang tid før vi kvinder SELV skal betale for vores fødsler (det er allerede en ting de diskuterer i folketinget) så jeg synes absolut at det er bedre at spare på de lange hospitalsophold (forstå mig ret - synes som skrevet det er super vigtigt at man holder fast i ikke at sende utrygge forældre hjem!!) så de der har brug for et kejsersnit ikke pludselig skal sætte liv og lemmer på spil fordi de ikke har råd til indgrebet... forstår du?

Anmeld

9. oktober 2011

AnneAlbertsen

gravid20 skriver:

håber da virkelig ikke bare de en hjem, bare lige sådan :/ 

Ambulant fødsel betyder også at man som udgangspunkt KAN få tilbudt indlæggelse i op til 48 timer, hvis man ønsker det. 

Men jeg synes klart du skal udtrykke det overfor din jordemoder, så det allerede er noget de bliver klar over nu, at du ønsker dig det.

Det største problem er at mælken først rigtig løber til på 3. dagen. Men jeg synes stadig du skal høre hvad der er af muligheder i forhold til at få etableret amning med hjælp fra professionelle. 

Anmeld

9. oktober 2011

Gaia

Caroline86 skriver:

med den økonomi der er i Danmark for tiden går der ikke lang tid før vi kvinder SELV skal betale for vores fødsler (det er allerede en ting de diskuterer i folketinget) så jeg synes absolut at det er bedre at spare på de lange hospitalsophold (forstå mig ret - synes som skrevet det er super vigtigt at man holder fast i ikke at sende utrygge forældre hjem!!) så de der har brug for et kejsersnit ikke pludselig skal sætte liv og lemmer på spil fordi de ikke har råd til indgrebet... forstår du?

Enig men efter forløbet skal altså være bedre når man skal tidligt hjem. Håber sandelig ik vi skal til at betale for at føde!

Anmeld

9. oktober 2011

LIZO

jeg synes det er smart.. jeg ville meget gerne føde ambulant første gang, men kunne jeg ikke på glostrup da jeg var res negativ så skulle blive til vi havde fået svar.. men fødte 2 gang ambulant.. hold da op det var skønt at komme hjem.. hader hospitaler.. fik allivel ingen hjælp første gang..  blev kun 1 døgn..  nød at komme hjem i et ordenlig bad efter fødslen ligge i min egen seng. og få lov at slappe af.. vores første nat fik vi ikke meget søvn.. da alle ungerne  på gangen hylet hele natten.. 

kan godt se at hvis man har haft en meget hård fødsel så har man brug for at blive.. men ellers kan jeg ikke se problemet..

ingen har vist mig hvordan man ammet og har klaret det uden problemer.. 

Anmeld

9. oktober 2011

Caroline86

Gaia skriver:

Enig men efter forløbet skal altså være bedre når man skal tidligt hjem. Håber sandelig ik vi skal til at betale for at føde!

jeg havde en fantastisk sp som kom når der var behov for hende (hun sked højt og flot på "reglerne" om antallet af besøg og trak ikke fra i den anden ende hvis der i en periode var brug for hende flere gange )...

Men jeg er helt enig! De hurtige hjemsendelser kræver at der er et godt efterfødselsforløb så der ikke er nogen der bliver tabt!

Anmeld

9. oktober 2011

babyMark

jeg tror først vi ser konsekvenserne af strejken om nogle år, f.eks. af børn der bliver henvist til PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning), fordi der er noget der er gået galt i den første vigtige tilknytningsproces pga. manglende hjælp til førstegangsfødende.

Jeg synes det er rigtig fint, at dem der har overskuddet til det har muligheden for at tage hjem - men det skal være med en opfølgning fra en jordemoder/sundhedsplejerske.

Har ikke lige set nogen artikler der konkret beskriver hvad det har betydet i antallet af genindlæggelser pga. dehydrerede spædbørn og lign, men vil gætte på at de findes...

Det er klart, at det er et prioriteringsspørgsmål, men jeg er af den overbevisning at pengene er givet godt ud ved at alle førstegangsfødende får lov at blive - efterfølgende genindlæggelser af længere varighed er jo i sidste ende dyrere...

Anmeld

9. oktober 2011

AnneAlbertsen

babyMark skriver:

jeg tror først vi ser konsekvenserne af strejken om nogle år, f.eks. af børn der bliver henvist til PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning), fordi der er noget der er gået galt i den første vigtige tilknytningsproces pga. manglende hjælp til førstegangsfødende.

Jeg synes det er rigtig fint, at dem der har overskuddet til det har muligheden for at tage hjem - men det skal være med en opfølgning fra en jordemoder/sundhedsplejerske.

Har ikke lige set nogen artikler der konkret beskriver hvad det har betydet i antallet af genindlæggelser pga. dehydrerede spædbørn og lign, men vil gætte på at de findes...

Det er klart, at det er et prioriteringsspørgsmål, men jeg er af den overbevisning at pengene er givet godt ud ved at alle førstegangsfødende får lov at blive - efterfølgende genindlæggelser af længere varighed er jo i sidste ende dyrere...

Jeg er da fuldstændig enig. 

Det er vel alt andet lige bedre at kunne sige nej tak til den forliggende hjælp fra jordemødre, sygeplejerske og andet godtfolk end ikke at have valget som idag. 

Der findes allerede historier fra kvinder, der er kommet for tidlig hjem. Eller børn der er kommet for tidlig hjem. Der blev sendt en historie om en kvinde og hendes 2. nyfødte barn på DR for noget tid siden (man kan selv opsøge historien, hvis man ønsker at kende den).

Anmeld

9. oktober 2011

AnneAlbertsen

Caroline86 skriver:

tænk sig, jeg synes faktisk det er en super god idé

Ingen bliver "smidt" hjem hvis de ikke er klar til det - HELLER ikke selvom den nye ambulante fødsel træder i kraft!

Dvs. at en familie der ikke er trygge ved at komme hjem, ikke bliver sendt hjem før de er trygge - det gælder både 1. 2. og 6. gangs fødende! Dernæst er det en prioritet for dem at amningen skal fungere inden man bliver sendt hjem!

Jeg sad hjemme i min stue 1½ døgn efter mit kejsersnit og jeg ville GERNE have været tidligere hjemme!

Ja, gu er det en kæmpe omvæltning at blive mor, men det er jo noget af det mest naturlige for os kvinder og de fleste får den der ur-kvinde-logik så snart barnet er ude - selvfølgelig er der nogen der har brug for støtte og det synes jeg bestemt også der skal være plads til!

Men indlæggelser og den der påduttede usikkerhed giver jeg ikke meget for!

Så hellere ambulante fødsler og grundigt fokus på efterfødselssamtaler og mere tidlig kontrol fra SP

Men jeg er også lidt sær med den slags

Du taler om en urkvinde logik og den urkvinde havde andre urkvinder omkring sig.

De var ikke alene i deres lerhytte. Som vi er i vores samfund. Nej, her var kvinderne samlet om begivenheden også efter fødslen. Der var kvinder der tog sig af dig og dit barn.

Mange uventede ting kan opstå både med dig og dit barn under fødslen, men også efter fødslen, også ting du ikke ved du skal reagere på.

Og jo, hvis du har haft en ukompliceret fødsel og hvis de mener du kan klare tingene selv, så skal du gøre det. Du får 24 timer, nogen steder 48 timer. Et af problemerne er bare at mælken først løber til på 3. døgn efter fødslen.

Jeg synes det er vidunderligt at der er kvinder der bare vil hjem og alting forløber fint. Det er vel bare et problem for de kvinder hvor det ikke er fint, og mange gange ved man det ikke selv. 

En mor blev sendt hjem med sit andet nyfødte barn. 

Efter 14. dage synes hun barnets tics blev markante. Hun tager til vagtlæge. Barnet har haft minigitis fra fødslen og bliver indlagt straks med en meget seriøs betændelse. 

Det er jo ikke kun moren, det er også barnet. Og nogen gange er der bare ting, som kun lægerne, jordemødrene og sygeplejerskene kan se.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.