At bo i sverige...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.895 visninger
9 svar
0 synes godt om
30. januar 2009

Bamseboet :D

Vi overvejer at flytte til sverige, er der nogle her inde der bor i sverige nu, og kan fortælle lidt om det???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Hejsa.

Jeg har boet i Stockholm det sidste halve år og jeg kan da nævne et par enkelte forskelle:

1. Alting smager en lille smule mere sødt heroppe - aner ikke hvorfor.
2. Svenskere er generelt (med undtagelser naturligvis) en anelse mere reserverede end danskere (til de får et par genstande) men til gengæld også mere høflige overfor hinanden og fremmede.
3. Mad og især grøntsager er DYRT og ikke helt så friskt som hjemme! - men det bliver jo ikke bedre af at man bor i hovedstaden så hvis I tænker på Malmö er der måske ikke så stor forskel igen...
4. Det samme gælder alkohol og spiritus (har lige NÆGTET at betale 237SEK for en lille flaske vodka der i Danmark kan købes for 70-80kr. Desuden skal den slags købes på Systembolaget og kan ikke købes i andre butikker. Druk-kulturen er også anderledes. Fyraftensøl og et glas hygge-rødvin er sjældent set. Men NÅR de fester så går de virkelig til den HVER gang!!!!

Ellers findes der ligeså mange skønne, dejlige mennesker og tossehoveder som i Danmark. Jeg savner dog Århus med den afslappede stemning og kultur. Skal holde mit "going away party" i aften og sige farvel til folk heroppe og på søndag går turen så hjem - og jeg tager det bedste fra Sverige med mig tilbage - min kæreste.

Anmeld

30. januar 2009

Moderator

Hov, ja - og så glemte jeg en ting - de synes rejesalat på hotdogs er OK, men bacon ovenpå leverpostej kan de SLET ikke forholde sig til - de har tydeligvis ikke forstået det smukke i at stable forskellige stykker af gris ovenpå hinanden...

Anmeld

31. januar 2009

malou

Rosa skriver:

Hov, ja - og så glemte jeg en ting - de synes rejesalat på hotdogs er OK, men bacon ovenpå leverpostej kan de SLET ikke forholde sig til - de har tydeligvis ikke forstået det smukke i at stable forskellige stykker af gris ovenpå hinanden...

ØHHHH???? smiler... frugt og grønt er da meget billigere i sverige.. de har jo en hel anden moms på sunde varer herovre... hihi.. her hos os i malmø er det ihvertfald MEGET billigere og hande så ved ikke hvor du handler henne??

Anmeld

31. januar 2009

malou

Bamseboet :D skriver:

Vi overvejer at flytte til sverige, er der nogle her inde der bor i sverige nu, og kan fortælle lidt om det???

Ja min kæreste og jeg købte hus i malmø for 2 år siden.. 10 min fra broen til Dk. Vi arb. i Kbh begge 2 og det tager os ca.30 min at komme på arbejde. Vi gav 1.5 mil for et hus på 150 m2 lige op til en dejlig skov men alligevel tæt på byen. Ja de kan ikke lave hotdogs herovre.. det er sandt men så kan man jo altid tage en påvejen hjem over broen.. smiler, eller købe den på malmø st. hvor der er en dansk pølsevogn. Når vores søn skal i dagis fra han er 1 år koster det 1065 svenske altså ca 700 dr.kr om md. Billigt ikke?? Bilerne er sindsygt billige... vi har haft en del fordi det er muligt at skifte og få en anden fed bil. Audi s8 70.000, Bmw 330 cabriolet 200.000, golf 4, 30.000 og nu mercedes 190.000 kig selv på www.bytbil.se det er vanvittigt som man får biler smildt i nakken. Forsikringer er også billigere, tandlæger. Og når du er dansk statsborger må du jo stadig benytte det danske sygehusvæsen. Alt i alt er vi mere end tilfredse med vores svenske liv... nyder turen over broen hver dag.. det er min måde at stresse af på og glæde mig til at komme hjem..kan kun varmt anbefale det. Plus når du veksler din danske løn til svenske... ja smiler, så får du faktisk din netto løn udbetalt Du kan kigge på bostad og villa på www.hemnet.se

spørg hvis der er mere du ønsker at vide.

knus malou

Anmeld

1. februar 2009

Diana...

malou skriver:

Ja min kæreste og jeg købte hus i malmø for 2 år siden.. 10 min fra broen til Dk. Vi arb. i Kbh begge 2 og det tager os ca.30 min at komme på arbejde. Vi gav 1.5 mil for et hus på 150 m2 lige op til en dejlig skov men alligevel tæt på byen. Ja de kan ikke lave hotdogs herovre.. det er sandt men så kan man jo altid tage en påvejen hjem over broen.. smiler, eller købe den på malmø st. hvor der er en dansk pølsevogn. Når vores søn skal i dagis fra han er 1 år koster det 1065 svenske altså ca 700 dr.kr om md. Billigt ikke?? Bilerne er sindsygt billige... vi har haft en del fordi det er muligt at skifte og få en anden fed bil. Audi s8 70.000, Bmw 330 cabriolet 200.000, golf 4, 30.000 og nu mercedes 190.000 kig selv på www.bytbil.se det er vanvittigt som man får biler smildt i nakken. Forsikringer er også billigere, tandlæger. Og når du er dansk statsborger må du jo stadig benytte det danske sygehusvæsen. Alt i alt er vi mere end tilfredse med vores svenske liv... nyder turen over broen hver dag.. det er min måde at stresse af på og glæde mig til at komme hjem..kan kun varmt anbefale det. Plus når du veksler din danske løn til svenske... ja smiler, så får du faktisk din netto løn udbetalt Du kan kigge på bostad og villa på www.hemnet.se

knus malou

Ja du god til at overtale Vil gerne der over.

Anmeld

1. februar 2009

appelgren

malou skriver:

knus malou

Men det er nu ikke så tit man ser til dem der bor i Sverige hihi...

Søde mener du ikke at når du veksler lønnen, så får man faktisk sin BRUTTO løn udbetalt og ikke netto?

Knus

Anmeld

1. februar 2009

malou

årh for pokker.. skrev jeg det... jo selvfølgelig... haha.
Nej det er ikke så tit men søde... det havde jo været det samme om vi havde boet i Ravnsborggade endnu.. det erjo fordi der hele tiden er et eller andet og Dennis har været syg 2 gange i januar plus nye vinduer. I dec arb. han jo hellt vildt.. så øv øv tiden går men nu måvi tage os sammen, har også sagt det til Dennis..

knus

Anmeld

3. februar 2009

Moderator

malou skriver:

ØHHHH???? smiler... frugt og grønt er da meget billigere i sverige.. de har jo en hel anden moms på sunde varer herovre... hihi.. her hos os i malmø er det ihvertfald MEGET billigere og hande så ved ikke hvor du handler henne??

Jeg har boet i Stockholm i ca. et års tid, og vi betalte da hurtigt 35 kr for et iceberg hoved, og 25-30 kr for en agurk for eksempel... Men som jeg skrev er der sikkert stor forskel på hvor i Sverige man bor...

Anmeld

3. februar 2009

malou

Rosa skriver:

Jeg har boet i Stockholm i ca. et års tid, og vi betalte da hurtigt 35 kr for et iceberg hoved, og 25-30 kr for en agurk for eksempel... Men som jeg skrev er der sikkert stor forskel på hvor i Sverige man bor...

Her i malmø er de priser der står på skiltene i kg priser.. alt står i kg. så en agurk gav jeg 5 kr for igår da jeg handlede og 15 svenske kr for en stor bakke stenfri vindruer (11 dr.k) jeg synes alt er billigt herovre. Hvis jeg handler nøjagtig de samme varer i netto ved lufthavnen inden jeg kører over broen, som i coop eller maxi i malmø er pris forskellen ihvertfald 20 % og den besparelse kan jeg godt lide.

Synd det skal være så dyrt bare fordi det er Stockholm

knus malou

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.