Hejsa.
Jeg har boet i Stockholm det sidste halve år og jeg kan da nævne et par enkelte forskelle:
1. Alting smager en lille smule mere sødt heroppe - aner ikke hvorfor.
2. Svenskere er generelt (med undtagelser naturligvis) en anelse mere reserverede end danskere (til de får et par genstande) men til gengæld også mere høflige overfor hinanden og fremmede.
3. Mad og især grøntsager er DYRT og ikke helt så friskt som hjemme! - men det bliver jo ikke bedre af at man bor i hovedstaden så hvis I tænker på Malmö er der måske ikke så stor forskel igen...
4. Det samme gælder alkohol og spiritus (har lige NÆGTET at betale 237SEK for en lille flaske vodka der i Danmark kan købes for 70-80kr. Desuden skal den slags købes på Systembolaget og kan ikke købes i andre butikker. Druk-kulturen er også anderledes. Fyraftensøl og et glas hygge-rødvin er sjældent set. Men NÅR de fester så går de virkelig til den HVER gang!!!!
Ellers findes der ligeså mange skønne, dejlige mennesker og tossehoveder som i Danmark. Jeg savner dog Århus med den afslappede stemning og kultur. Skal holde mit "going away party" i aften og sige farvel til folk heroppe og på søndag går turen så hjem - og jeg tager det bedste fra Sverige med mig tilbage - min kæreste.
Anmeld