Vanessas. skriver:
For at sige det som det er.. Så er jeg UDMATTET. 
Vanessa er nu præcis 4½ måned.. og jeg aner ikke mine levende
råd for hvad hvad vi skal stille op herhjemme..
Hun har de sidste 14 dages tid slet slet ikke været sig selv..
- Hvor er min grinende og glade baby henne?
Hun sover ellers normalt fra 19-05 og spiser så 130 ml.
og sover videre til mellem 8:00-9:00.
er glad og klar på leg og hygge, og sover ved 11 tiden til omkring 12.30 og hygger og leger så til kl 15 og sover så igen 1 times tid og er derefter oppe og sover så igen 20 min ved 17.30 tiden og kommer i bad og puttet kl 19.
Men, det har ændret sig..
Hun er (var) nem at putte, spiser og kommer derefter op igen, (hun sover i vores soveværelse i egen seng) da vi ikke syntes hun skal ligge nedenunder på eget værelse endnu da hun ikke er klar efter vores mening.
de sidste 14 dages tid har været et stort skrigeri, 2½ times kamp om at overgive sig til at sove, har netop kæmpet 1½ time for at få hende til at sove nu-her.
Hun vil ikke ligge og lege på sit aktivitetstæppe som hun ellers gør ca. 10-15 min om formiddagen + eftermiddagen.
Hun skriger når hun skal sove, virkelig ikke bare pyller..
Hun kaster sig rundt i mine arme, skyder ryg og spræller
med arme og ben, sparker dynen af, hiver sutten ud, skubber flasken væk, spytter grøden ud, vil ikke ligge og hygge hos hverken mor eller far som hun ellers elskede.
Hun løfter hovedet op når hun ligger ned og prøver at hive sig op.
Hun vil er faktisk kun "tilfeds" når hun får lov at stå op på vores lår og vi holder hende, så kan hun sagtens smile og pjatte.
Har tudet 4 aftener i træk af bare udmattelse, frustration og afmagt.
Min kæreste arbejder fra 05-18 hver dag undtagen lør + søndag.
Jeg bilder mig selv ind at det snart går over, men nu efter 14-15 dage er jeg i tvivl.
Kan det være et voldsomt 19-ugers tigerspring??
Hun sover nu kun 20 min af gangen MAX.
Hvad skal jeg stille op?
Nogle råd?

Knus en meget træt mor som savner sin "NORMALE" baby 
Ja det kan meget vel være 19 ugers springet din datter er igennem nu.
Hvis jeg ikke husker helt galt er det vidst et af de værste spring, altså det der virkelig trækker tænder ud.
Jeg fandt lige dette på nettet, det hjalp ofte mig at læse om de forskellige spring, for det gav mig en større forståelse for hvad det var mit barn gik igennem:
Når baby tager et tigerspring
tirsdag 11.1.11 - Af Tekst: Maj Bjerring Sørensen Foto: Colourbox
Læs om de 8 tigerspring, din baby tager.
Du troede lige, I havde fundet en rytme, og at du altid kunne trøste og berolige. Men pludselig græder og pylrer din baby konstant. Måske kan det hjælpe lidt på dine bekymringer at tage et kig på teorien om tigerspring, som to hollandske forskere redegør for i bogen 60 vidunderlige uger. Et tigerspring er et udviklingsspring, hvor din baby gennemgår store forandringer, som en tid gør det forvirret og ekstra omsorgskrævende. Ifølge forskerparret kan du forvente otte tigerspring i det første års tid af din babys liv.
Otte faser
Når jeres barn tager et skridt vil I opleve, at dets humør vil gå op og ned. Skridtene kommer som hovedregel, når jeres barn er 5, 8, 12, 19, 26, 37, 46 og 55 uger gammelt. Alle børn skal igennem den samme udvikling, men det er forskelligt, hvornår udviklingen begynder, så der er ingen grund til at blive urolig, hvis
guldklumpen er mild og tilfreds i uge 5.
Ingen hygger sig
I ved, at et tigerspring er på vej, når jeres barn bliver omklamrende og kræver opmærksomhed. I kan opleve anfald af gråd uden grund, at barnet bliver ængsteligt overfor fremmede, og at det er svært at gøre barnet tilfreds. Det kan også ske, at det hverken vil sove eller spise.
Tigerspringene gør barnet i stand til at lære nyt og forstå verden bedre. Det er hverken sjovt for jeres barn eller jer, mens det står på, men det er nødvendigt for jeres barns udvikling.
Hav tålmodighed
Børn er forskellige, så der er ingen universalopskrifter på, hvordan I kan støtte jeres barn. I kender jeres barn bedst og er de bedste til at afkode dets behov, men tryghed, kropskontakt og nærhed vil hjælpe de fleste børn.
Nogle børn kan man hjælpe igennem udviklingsspringet ved at fi nde på lege, som stimulerer og lærer barnet sine nye færdigheder at kende. Jeres største udfordring som forældre, vil for de fleste være at bevare tålmodigheden, mens barnet er ved at tage springet. Hold ud – det går snart over igen. Tænk på, at jeres barn er blevet klogere og mere parat til verden end før tigerspringet.
http://www.mama.dk/sitecore/content/websites/mama, -d-,dk/Forside/Baby/Udvikling/Tigerspring%2019%20u ger.aspx