Vælling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.714 visninger
9 svar
0 synes godt om
28. september 2011

Chewy

Hej piger,

Søger lidt erfaringer mht. opskrifter på vælling.

Jeg har fået den bog fra sundhedsstyrrelsen af min SP med forskellige opskrifter på grød, men den opskrift der er i på vælling, synes jeg ikke helt kan passe. Den står som tynd majsgrød, og min SP sagde, det er det man ville kalde vælling. Nå, men den lyder således.

1/4 dl majsmel

1½ dl kold vand

1/2 dl mælk, modermælkserstatning eller sødmælk (hvis barnet er over 6 mdr)

Men i min verden lyder den lidt tynd at skulle sove en hel nat på, når han normalt får en flaske mme. Har kigget på nettet, og der kan jeg se, at flere koger vand og mel op, og så tilsætter x antal skefulde mme pulver alt afhængigt af hvor meget vand, der er i.

Er lidt forvirret. Hvordan gør I? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2011

Maja88

Chewy skriver:

Hej piger,

Jeg har fået den bog fra sundhedsstyrrelsen af min SP med forskellige opskrifter på grød, men den opskrift der er i på vælling, synes jeg ikke helt kan passe. Den står som tynd majsgrød, og min SP sagde, det er det man ville kalde vælling. Nå, men den lyder således.

1/4 dl majsmel

1½ dl kold vand

Men i min verden lyder den lidt tynd at skulle sove en hel nat på, når han normalt får en flaske mme. Har kigget på nettet, og der kan jeg se, at flere koger vand og mel op, og så tilsætter x antal skefulde mme pulver alt afhængigt af hvor meget vand, der er i.

3 dl vand koges med 1 spsk majsmel i 5 min. efter det er kølet blandes mme pulver i svarende til 2 dl vand. der bliver ca 250ml

Anmeld

28. september 2011

Chewy

Maja88 skriver:

3 dl vand koges med 1 spsk majsmel i 5 min. efter det er kølet blandes mme pulver i svarende til 2 dl vand. der bliver ca 250ml

Okay, så du blander også mme pulver i... jeg har givet ham det her til aften hvor jeg har gjort noget lignende det, du skriver. Så nu bliver det spændende at se, om det har nogen effekt tak for dit svar

Anmeld

29. september 2011

Chewy

Er der ikke andre, der har lidt erfaringer, de vil dele?

Anmeld

29. september 2011

Nea85

Jeg plejer at lave vælling således:
2 dl vand (jeg plejer at bruge lidt mere, da det svinder lidt ind)
1 spsk rismel (pama)
MME-pulver svarende til 2 dl

Koger vand og rismel et par minutter, lader det køle af og pisker pulveret i.

Af den portion bliver der ca. 220 ml

Anmeld

29. september 2011

Tona

Chewy skriver:

Hej piger,

1/4 dl majsmel

1½ dl kold vand

Jeg køber vælling-pulver til Amanda som jeg laver det af. Det fungerer på samme måde som når man laver mme og det er tilsat samme vitaminer osv som mme. Det er lavet på majsmel. Jeg syntes det er meget nemmere

Anmeld

29. september 2011

Chewy

Amandas-mor skriver:

Jeg køber vælling-pulver til Amanda som jeg laver det af. Det fungerer på samme måde som når man laver mme og det er tilsat samme vitaminer osv som mme. Det er lavet på majsmel. Jeg syntes det er meget nemmere

Ja, det tror jeg også jeg gør, når skruppen er blevet 6 mdr. Han er 5½ nu, og det man køber er vidst tilsat mælk, så venter lige et par uger endnu. Men ja, det er da klart det letteste

Tak for svar

Anmeld

29. september 2011

Chewy

Nea85 skriver:

Jeg plejer at lave vælling således:
2 dl vand (jeg plejer at bruge lidt mere, da det svinder lidt ind)
1 spsk rismel (pama)
MME-pulver svarende til 2 dl

Koger vand og rismel et par minutter, lader det køle af og pisker pulveret i.

Af den portion bliver der ca. 220 ml

Tusind tak for svaret. Det lyder rigtig fint og meget som jeg har gjort. Nu er vi oppe på anden nat med vælling, så er spændt på om det skal være vejen frem for os

Anmeld

29. september 2011

Nea85

Da Clara fik de første gang, sov hun ikke ret godt, men efter et par dage sov hun fra ca. 21-6 - normalt har hun ikke sovet før 23, og det har været en kamp uden lige at få hende til at sove tidligere, selvom hun var rigtig træt.
Desværre ændrede det sig lidt igen efter lidt tid, men efter hun er begyndt også at få grød om dagen, sover hun fra ca. 20/21-6 igen.

Det jeg ville sige var, at der er håb forude

Anmeld

30. september 2011

Tona

Chewy skriver:

Ja, det tror jeg også jeg gør, når skruppen er blevet 6 mdr. Han er 5½ nu, og det man køber er vidst tilsat mælk, så venter lige et par uger endnu. Men ja, det er da klart det letteste

Tak for svar

Du må gerne bruge det allerede nu. Det er baseret på mælk ligesom mme, men behandlet ligesom mme. Amanda fik det også da hun var på alder med din efter råd fra lægen og sp

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.