Vuggestue VS dagpleje.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

483 visninger
8 svar
0 synes godt om
28. september 2011

annec

Ja nu skal vi jo til at søge plads til Sebastian. Men vi ved bare ik hvad vi skal vælge.

Så vil gerne gøre ulemper og gode ting ved begge dele

Og hvad i har valgt og hvorfor?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2011

kirsti

Vi valgt dagpleje, dels fordi at vi skulle til nabobyen for vuggestue, dog ville det ikke være sp problematisk da jeg gik i skole derinde og da han startede i bh valgte vi faktisk en inde i nabobyen da jeg ville have ham i skovbørnehave.

Dels og primært fordi at Noah da han var lille og til dels stadig har det bedst med at være i et lille tæt miljø uden for mange børn. For os var gæstepleje ikke et problem da han kom i gæstepleje 5 huse fra sin egen dp og at de der hvor vi boede en gang om ugen var i legestue med de andre plus at hans dp gik tur og besøgte hende han kom i gæstepleje hos.

Anmeld

28. september 2011

annec

kirsti skriver:

Vi valgt dagpleje, dels fordi at vi skulle til nabobyen for vuggestue, dog ville det ikke være sp problematisk da jeg gik i skole derinde og da han startede i bh valgte vi faktisk en inde i nabobyen da jeg ville have ham i skovbørnehave.

Dels og primært fordi at Noah da han var lille og til dels stadig har det bedst med at være i et lille tæt miljø uden for mange børn. For os var gæstepleje ikke et problem da han kom i gæstepleje 5 huse fra sin egen dp og at de der hvor vi boede en gang om ugen var i legestue med de andre plus at hans dp gik tur og besøgte hende han kom i gæstepleje hos.

Tak for svar

Anmeld

28. september 2011

Lunae

annec skriver:

Ja nu skal vi jo til at søge plads til Sebastian. Men vi ved bare ik hvad vi skal vælge.

Vi fik tilbudt begge dele, og valgte at vente 4 mdr yderligere for at få en vuggestue!
Jeg har hele tiden været klar over, at jeg helst ville have vuggestue, men da udsigterne var så lange, så genovervejede jeg situationen!

Fordele ved dagpleje:
Det er hjemmeligt.
Der er mere plads til specielle behov.

Ulemper ved dagpleje:
Hvis dagplejeren er syg eller har ferie, skal barnet passes andetsteds. Nogle steder har de faste vikarer andre steder bliver man bare kastet rundt til dem der nu har plads og man kommer sommetider afsted alene!
Hvis man ikke klikker med dagplejen er der ikke andre at snakke med om ens barn.
Man ved ikke hvad der foregår bag hjemmets fire vægge.
Man kan risikere at der ikke er jævnaldrende børn i dagplejen

Fordele ved vuggestue:
Der er mere personale.
Der er flere børn.
De lærer at være mange sammen og får derved nemmere ved børnehaven
Der er uddannede pædagoger.

Ulemper ved vuggestue:
Hvis dit barn har særlige behov, kan de blive overset.
Det er sommetider en smule samlebåndsagtigt!

Det er mine tanker

Du skal også kigge på dit barn. Har du en stille forsigtig dreng, så kan det sagtens være dagpleje er bedst for ham.

Anmeld

28. september 2011

Isabella_mor

annec skriver:

vi har valgt vuggestue til Villads, han er et meget socialt barn og vi er meget sociale mennesker, og det passer bare bedst at have mange mennesker omkring os. og derfor tror jeg en vuggestue vil for mit barn være en optimal institution.. især fordi han er glad for at møde nye mennesker og jeg tror bestemt ikke han vil få det skidt med så mange børn.. jeg tror kun at det vil ruste ham godt til fremtiden, at skulle gå i børnehave, skole osv.. at han bliver et mangfoldigt barn..

og plus at sandsynligheden for mange kulturelle forskelle i en evt vuggestue vil være en fordel, det kunne være med til at han bare vokser op med at man er forskellige mennesker og at det er mere normalt,

og jeg ved bare at i en dagpleje er der ikk så mange børn ad gangen. 4 styks da..  jeg tror måske han vil komme til at kede sig, og hvad er sandsynligheden for flerkulturelle børn, jeg tror ikke den er så stor. og så tror jeg bare ikke det er ham. en dagpleje er måske for lidt mere sensitive børn..  jeg er ikke imod dagplejere eller at få sine børn i dagpleje, men jeg syntes ikke det vil passe til vores søn at han skulle gå i dagpleje.. selvfølgelig vil han kunne knytte nogle stærke venskaber i en dagpleje fordi der ikke er så mange andre at lege med der, men det får han jo nok også i vuggestuen.. og der har han flere, hvad skal man sige.. valgmuligheder..

Anmeld

28. september 2011

Den lykkelige

Vi har valgt dagpleje og har fra start tænkt det var det ville (også inden hun kom til verden).. jeg synes mest om tanken t det er hyggelig og roligt..
MEEEN nu hvor man virkelig kan se min datters personlighed og ved hvad hun kan lide og ikke kan lide, så tror jeg altså nok jeg ville vælge vuggestue!! Hun er vildt social.. elsker komme ud og kan sagens være i alles arme.. Hun kan bedst lide når der bare er vild gang i den.. Så jeg tror måske nok det ville være edst med vuggestue.. Men altså dagplejen ligge tæt på og blev vi skrevet op til fra start.. Så nu må vi se hvordan det går og om det en sød dagpleje mor man kan med.. ellers vil jeg ikke tøve et sekund med at få hende i vuggestue.. Tror der er fordele og ulemper ved begge dele.. man må nok se på sit barn hvad man tror det kunne have bedst af.. men jo lidt svært når man får pladsanvisnings brevet en uge efter man har født og slet ikke kender barnet endnu..

Anmeld

28. september 2011

Hvem?

annec skriver:

Mine drenge er meget sociale, og elsker andre børn, men jeg har valgt DP af den grund at jeg er så bange for de ville blive glemt i mængden i en Vuggestue, den vugger der ligger tæt på os er der rigtig mange børn i, og jeg tænker hold op en summen jeg ville have i hovedet hvis jeg sku være dernede hver dag.

Så drengene er i DP, hvor de er samlet med alle de andre DP'er hver Mandag og Torsdag, de er ude hver eneste dag og så er de altså kun 4 børn, (hvor de to er mine ) LÅVE IT

Jeg føler jeg har mere kontakt og kan følge mig i hva der sker, netop fordi der kun er én til at passe dem, hun er der hele tiden og observerer hver eneste ting, og der er ro og orden i sagerne, og vores DP er super!

Anmeld

28. september 2011

Clisolka

Vi har valgt vuggestue herhjemme. Den ligger 5 min. gågang fra vores hjem - og den tætteste. 

Isabella er ikke bange for andre, og der er fuld gang i hende. Vi fik at vide for ca 1 uge siden, at hun er det fødte vuggestuebarn. 

Vi har primært valgt vuggestue fordi den er integreret sammen med en børnehave, så hun vokser op med de samme pædagoger - og kender dem alle når hun starter i børnehave  Når der er sygdom skal vi ikke igennem hele byen for at få hende passet andre steder. Det er primært min kæreste der skal aflevere og hente, fordi jeg arbejder langt væk, og skal tage tog (vi har ikke bil, så det er begrænset hvor lang vej vi kan tage for at aflevere) 

Anmeld

28. september 2011

Bshizzle

Lunae skriver:

Vi fik tilbudt begge dele, og valgte at vente 4 mdr yderligere for at få en vuggestue!
Jeg har hele tiden været klar over, at jeg helst ville have vuggestue, men da udsigterne var så lange, så genovervejede jeg situationen!

Fordele ved dagpleje:
Det er hjemmeligt.
Der er mere plads til specielle behov.

Ulemper ved dagpleje:
Hvis dagplejeren er syg eller har ferie, skal barnet passes andetsteds. Nogle steder har de faste vikarer andre steder bliver man bare kastet rundt til dem der nu har plads og man kommer sommetider afsted alene!
Hvis man ikke klikker med dagplejen er der ikke andre at snakke med om ens barn.
Man ved ikke hvad der foregår bag hjemmets fire vægge.
Man kan risikere at der ikke er jævnaldrende børn i dagplejen

Fordele ved vuggestue:
Der er mere personale.
Der er flere børn.
De lærer at være mange sammen og får derved nemmere ved børnehaven
Der er uddannede pædagoger.

Ulemper ved vuggestue:
Hvis dit barn har særlige behov, kan de blive overset.
Det er sommetider en smule samlebåndsagtigt!

Det er mine tanker

Du skal også kigge på dit barn. Har du en stille forsigtig dreng, så kan det sagtens være dagpleje er bedst for ham.

Fuldstændig enig...

Jeg valgte dog Dagpleje til min store søn i sin tid, da den nærmeste vuggestue lå rigtig langt væk og jeg havde ikke muligheden for at komme der hen hver eneste dag.

Men jeg havde SÅ mange problemer med dagplejen, da hun kl 6 om morgen kunne ringe og sige at han skulle i gæstedagpleje da hun var syg..
Så mig hen til hende efter taske og barnevogn og med en bus videre....
Ikke nok med det, så kunne jeg en dag stå med hovedet i en spand og ikke ane hvor min dreng skulle hen i gæstedagpleje da de ikke liiiiige kunne finde en pt.
- Jeg måtte da tit smide alle mine planer og holde min søn hjemme.

Vuggestue vil jeg klart anbefale  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.