Til jer der havde børn der startede med grød/mos som 3,5mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. september 2011

Albert/Alberthe1

Hejsa...

Laver du din egen vælling eller køber du det der der lige skal blandes op med vand?? Bare fordi vi oplevede her hjemme at hun først og fremmest hellere vil have det hjemmelavede, men hun blev også mere mæt!! Nu er vi så stoppet med det og giver majsgrød og risgrød, det mætter hende meget... Hun får den så til aftensmad, sammen med lidt vand og slutter så af med at amme hende!! vi er kun oppe en gang om natten nu og give mad...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2011

Mother-love

AnneBJ skriver:

Hej du,

FElix var 3,5 mdr. da han begyndte på smagsprøver på grød. Da han var 4 mdr talte det som et måltid. Så snart hans mave var fin igen gik vi faktisk igang med 2. måltid for han var sulten. Det kom ret nemt, for da han begyndte at spise en hel portion grød (frem for bare at smage lidt, og så få flaske) begyndte jeg at give han sveskemos om eftermiddagen, for at hjælpe maven.

Da maven så klarede det selv (prøvede mig frem ved at udlade sveskemos hveranden dag) begyndte jeg at give kartoffelmos til aftensmad i stedet for frugt om eftermiddagen.

Han får stadig vælling. Han er næsten 6 mdr. nu. Det er muligt næringen er anderledes end i mme, og at mæthedsværdien burde være den samme, men det er det der får ham til at sove til kl. 7 om morgenen. Prøver vi med samme mængde mme vågner han kl 5... 

Da min sp var der, da Felix var 4,5 måned fortalte hun at de i den alder helst ikke skal have mere end en liter mælk i døgnet. Får de det, skal man have gang i noget mere "fyldig" kost, altså fx et skemåltid mere. Jeg mener at Felix' alder (eller måske først 7-8 mdr.?) skal have 3/4 liter mælk i døgnet, resten skal være "almindelig" mad)

Men prøv dig frem.. Det har jeg gjort, og det er stadig lidt som vinden blæser, bortset fra hans grød til frokost og kartofler (+ noget) til aftensmad.

Spørg endelig hvis noget er uklart

Tak for svar. Hun vågner også tidligere hvis hun får mme om aftenen. Hendes dag ser sådan ud.

Kl 6 :: 260ml mme
Kl 9 : 240ml mme
Kl 12 : grød m. Mos i.
Kl 15: 240 ml mme
Kl 18.30ca : 200-250 ml vælling

Og så sover hun kl 20 ca. Og vågner kl 6 spiser og sover indtil 9 og sådan går det hver dag.

Så ialt får hun næsten en liter mælk med vælling om dagen og et måltid skemad med vand til.

Så skal hun efter det jeg kan forstå dit indlæg ikke starte på mere skemad endnu?

Anmeld

25. september 2011

Mother-love

Albert/Alberthe1 skriver:

Hejsa...

Laver du din egen vælling eller køber du det der der lige skal blandes op med vand?? Bare fordi vi oplevede her hjemme at hun først og fremmest hellere vil have det hjemmelavede, men hun blev også mere mæt!! Nu er vi så stoppet med det og giver majsgrød og risgrød, det mætter hende meget... Hun får den så til aftensmad, sammen med lidt vand og slutter så af med at amme hende!! vi er kun oppe en gang om natten nu og give mad...

Det er forskelligt om jeg selv laver vælling eller om det er færdig vælling. Jeg giver grød vedmiddagstid.

Anmeld

25. september 2011

Albert/Alberthe1

michelledam skriver:

Det er forskelligt om jeg selv laver vælling eller om det er færdig vælling. Jeg giver grød vedmiddagstid.

Ved godt man normalt ikke skal lave om på barnets dagsrytme, men nogen gange bliver man jo nødt til det! Vi startede også ud med at give ved middagstid, men vi havde samme problem som jer til nat... Nu ammer jeg, men hun lå og spiste i en time nogen gange og så vågnede hun jo igen allerede 2-3 senere igen og det havde hun ikke gjort før, der sov hun igennem. så vi prøvede at bytte om på det, så hun fik til aften i stedet og det har altså hjulpet meget!!

Anmeld

25. september 2011

AnneBJ

michelledam skriver:

Tak for svar. Hun vågner også tidligere hvis hun får mme om aftenen. Hendes dag ser sådan ud.

Kl 6 :: 260ml mme
Kl 9 : 240ml mme
Kl 12 : grød m. Mos i.
Kl 15: 240 ml mme
Kl 18.30ca : 200-250 ml vælling

Og så sover hun kl 20 ca. Og vågner kl 6 spiser og sover indtil 9 og sådan går det hver dag.

Så ialt får hun næsten en liter mælk med vælling om dagen og et måltid skemad med vand til.

Så skal hun efter det jeg kan forstå dit indlæg ikke starte på mere skemad endnu?

Jeg synes det er nogle store portioner hun spiser... Felix har aldrig fået mere end 200 af gangen, men altså børn er jo forskellige..

Jeg tror jeg ville begynde at øve næste måltid hvis det var mig, men måske skal du lige vente til hun er ovre evt. tigerspring, jf. den anden tråd... 

Anmeld

25. september 2011

Mother-love

AnneBJ skriver:

Jeg synes det er nogle store portioner hun spiser... Felix har aldrig fået mere end 200 af gangen, men altså børn er jo forskellige..

Jeg tror jeg ville begynde at øve næste måltid hvis det var mig, men måske skal du lige vente til hun er ovre evt. tigerspring, jf. den anden tråd... 

Hehe ja men hun er også en stor pige må jeg hellere lige sige.. Hun er 65cm lang og vejer 7kg og hun er 4 måneder den 30. September
Tak for råd og ja tror måske det ville være en god ide lige at vente til tigerspringet er ovre

Anmeld

26. september 2011

svanen73

Jeg troed ik de måtte få vælling før de var 6 måneder, på pakken står der fra 6 måneder, men det er måske ik det du snakker om? 

Anmeld

26. september 2011

Mother-love

svanen73 skriver:

Jeg troed ik de måtte få vælling før de var 6 måneder, på pakken står der fra 6 måneder, men det er måske ik det du snakker om? 

Jo det er den jeg snakker om.. Det er i forbindelse med min sp jeg startede op på vælling den gang. Og hun sagde at jeg skulle ignorere at dresens 6måneder på pakken.

Anmeld

26. september 2011

Molly8

michelledam skriver:

Hej piger.
Hvornår startede i med at give to måltider om dagen? Hvornår havde deres system vænnet sig til det? Gav i stadig vælling?

Johan (nu 7 mdr) var godt nok 4 mdr., da vi startede. Der gik 5 dage før han var oppe på et fuld måltid, som jeg besluttede var grød lavet på 1½ dl væske. Han kunne sagtens have spist mere, men hans lille mave blev så udspilet, at jeg tænkte, det var for meget. I løbet af den næste uge, var han på 2 måltider og i løbet af endnu 14 dage, var han på 3 måltider og fik også grøntsagsmos. Han har aldrig fået vælling og var ikke det store ammebarn, så mælkemåltiderne forsvandt lige så hurtigt, som ske-måltiderne kom til. I godt 1 måneds tid fik han dog stadig mælk om natten, men det er helt slut nu.

Kh Molly

Anmeld

26. september 2011

SaNiNa

Vi begynde på grød da Nicklas var knap 3½ månede det første måltid grød spiste han næsten 1½ dl og efter en lille uge var vi oppe på 2 måltider det gik rigtig stærk, men han ville jo heller ikke ammes eller have sin flaske.

Han hvade ikke på noget tidspunkt hård eller dårlig mave, jeg kom sveskemos ved han grød, ikke vildt meget 1-2 tsk fuld

Da han var 4 måneder var det kun grød han spiste, og 6 måneder spiste han det samme som os næsten

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.