Frygt for discountmad til børnehaver

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

808 visninger
8 svar
0 synes godt om
26. januar 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Politiken

15 kroner per måltid til råvarer og tilberedning. Det er, hvad kommunerne får til at lave sund frokost til børn i børnehaver.

Regeringens nye lov om madordninger træder i kraft senest ved årsskiftet. Den skal sikre et sundt frokostmåltid til alle børn i vuggestuer og børnehaver - uden det kommer til at koste flere offentlige midler.

Madordningen er imidlertid, ifølge en rapport, voldsomt underfinansieret.

Der vil i gennemsnit være knap 15 kroner per barn til en sund frokost, inclusiv lønnen til dem, der skal tilberede maden.

»Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Jeg vil opfordre politikerne til at genoverveje loven«, siger Jakob Sølvhøj, formand for FOA's pædagogiske sektor.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2009

wamse

Nu har jeg ikke lige noget cateringfirma, så ved ærlig talt ikke så meget om det, men ved at vi på arbejde er med i kantine ordning, hvor vi for 138,- kr for 14 dage, for 1 ret daglig, + juice/mælk og så 1 stykke frugt, så det må da kunne lade sig gøre på den ene eller anden måde

Anmeld

26. januar 2009

Hertzum77

Ja 15 kr om dagen lyder ikke af meget. Jeg er af den holdning at forældrene må selv betale en del af den ordning. Man skal tænke på at man slipper for at smørre madpakken og derved også udgiften.

Anmeld

26. januar 2009

novembermor

Vi er netop igang med en 3 måneders forsøgsordning i mit barns institution.
Vi betaler 500 kr om måneden og så laver køkkendamen lækker økologisk mad til alle børnene i institutionen.
Forsøget udløber d. 1 februar og der er fra forældrenes side blevet spurgt om ordningen må fortsætte.
Det må den gerne, men kommunen vil dog ikke hjælpe med at administrere ordningen i de 11 måneder, der er til den skal træde ikraft igen.
Så nu skal vi til at finde ud af hvordan det hele skal fungere med løn til køkkendame og indkøb af mad.

Anmeld

26. januar 2009

Hertzum77

Det synes jeg er super synd, hvorfor skal noget der kører rigtig godt lukkes ned for 11 mdr????? Altså nogen gange er det fuldstændig åndssvagt, det er også spild af ressourcer, som sagtens kan bruges andre steder.

Anmeld

26. januar 2009

wamse

500 i måneden synes jeg egentlig er lidt højt, dvs at jeg mener at nogle forældre må da stå med et problem med det beløb.

Anmeld

26. januar 2009

Hertzum77

wamse skriver:

500 i måneden synes jeg egentlig er lidt højt, dvs at jeg mener at nogle forældre må da stå med et problem med det beløb.

Mon ikke man kan søge om at få noget af beløbet dækket, ligsom selve betalingen for pladsen i Børnehaven??

Anmeld

26. januar 2009

tascia

Hertzum77 skriver:

Mon ikke man kan søge om at få noget af beløbet dækket, ligsom selve betalingen for pladsen i Børnehaven??

det er indregnet! det er os som betaler alm. takst som betaler for dem som har fripladser, deltidspladser , 25/35 timers moduler etc.

Her hjemme betyder det en stigning på 1000 kr. om mdr. så når vi rammer august 2009 skal vi betale 5100 kr. for 2 børn i inst.!!!! og hvad får vi?

- underbemandet stuer hvor alle ressourserne går til konfliktløsning og bleskift. derudover kan vi forvente 5 dage om ugen med rugbrød og gnavegrønt lavet af byens lokalcenter (ja jeg vil æde min galme hat på at jeg kunne smørre 2 madpakker til det halve om mdr.) derudover er der ikke i madordningen indregnet eftermiddagsmad, så sørme og vi ikke stadig skal smørre 2 madpakker om dagen! men hvad kan man også forvente af 17 snolde kr. om dagen?

i Århus kommune har de valgt det skal være omkostningsneutralt for kommunen, flot! hvem er det så der betaler for afrydning, pølsekurser (vikartimer)tilberedning etc. nååh ja det er pædagogerne der gør det, altså tiden der skulle bruges på vores børn i stedet for.... og oven i hatten har vi jo i forveje den famøse modulordning som stinker for vildt, og kan betyde at nogle forældre vil overveje om de nu alligevel har bruger for et 45 timers modul og måske kan nøjes med 35 timer da de nu skal til at betale 500 kr. mere. forståeligt men problemet er bare at der ikke skal mange forældre til at vælge et mindre modul før det koster i pædagogtimer, så endnu en forringelse!

det er bare så flot! lad os tage en beslutning om at indfører madordning i danmark men det skal være forældre der skal betale. men så burde det måske også være valgfrit?!?!?!

undskyld det sure opstød, men ser bare rødt!

//Natascia som sidder i forældrebestyrelsen og dagtilbudsbestyrelsen i mine børns inst.

Anmeld

26. januar 2009

ekzunz

Jeg aner faktisk ikke hvordan det foregår i vores kommune mht. madordninger osv. I vores børnehave er der en rigtig god madordning som koster 350 kr. pr. md. Børnene får rugbrød om mandagen og varm mad resten af ugen. Der er en dame ansat som laver maden i børnehavens køkken. Nu har jeg snart 2 på madordningen - dvs. 700 kr. pr. md, men jeg vil meget gerne betale de penge. De får smagt en masse forskellig mad, jeg slipper for madpakkerne osv. osv.

Derudover er der friskbagte boller til formiddag- eller eftermiddagsmad samt frisk frugt...

At Hillerød kommune så har indført at børn skal møde mætte, raske og veludhvilede er så en anden sag. Børn kan nægtes modtagelse hvis de er for trætte... De har desuden indført en besparelse på vikartimer der medfører at jeg kan risikere at jeg ikke kan aflevere mit barn i BH hvis der er sygdom blandt pædagogerne....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.