Familier skal straffes for dårligt dansk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

941 visninger
8 svar
0 synes godt om
25. januar 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Avisen.dk

Når børnene taler dårligt dansk, skal forældrene sende dem til sprogtræning, ellers skal der skæres i børnechecken, foreslår K.

Familier skal rammes på pengepungen, hvis børnene taler dårligt dansk, og forældrene ikke lader dem få ekstra sprogtræning.

Sådan lyder det fra den konservative uddannelsesordfører, Charlotte Dyremose. Hun foreslår, at man straffer forældrene ved at skære i børnechecken, hvis altså forældrene ikke indvilger i at sende deres tre-fem-årige børn til sprogundervisning.

"Hvis ikke de kan tale ordentligt dansk, når de kommer i skole, får de store problemer. Vi må gøre alt, hvad vi kan for at lære dem det. Derfor mener vi, at det skal være muligt at sanktionere ved at trække i børnechecken, hvis forældrene ikke bakker om om sprogstimuleringen," siger Charlotte Dyremose til Berlingske Tidende.

Både Venstre og Dansk Folkeparti bakker op om forslaget.

Anne Holmen, professor i tosprogethed på Danmarks Pædagogiske Universitet, mener derimod, at økonomiske sanktioner er den forkerte vej at gå.

"Det vil gå ud over børnene. Børnechecken er til for at være med til at styrke barnets tarv," siger hun og tilføjer, at man skal finde ud af, hvor stort et problem det er.

Og ifølge velfærdsminister Karen Jespersen (V) undersøger man nu problemets omfang sammen med Undervisningsministeriet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2009

monstar99

Jeg synes det er helt okay
Min lille Mikkel skal kunne både dansk og tyrkisk da han er ½tyrker.
Så han bliver to sproget og det da helt klart at efter som vi bor i danmark og han skal gå i dansk skole så skal han kunne dansk inden han begynder i skolen.
Det har vores to sproget nevø og niæser da også kunne inden de begyndte i skole.

Men deres andet modersmål er også vigtig for os men det er jo et til valg.

Dansk først da de jo bor i danmark.

Man skal jo ind ordne sig efter det land man bor i.

Hvis vi flyttede til tyrkiet ville de jo forvente at han kunne tyrkisk.

Og nu er det jo ikke ret mange penge det drejer sig om.

Anmeld

25. januar 2009

Plysbjørnen

Jeg synes også bare at det er 10-4 og en skumbanan...

Hvis de vil bo i Danmark ja så har de dælme bare af at lære dansk og ind ordne sig under de regler og love der er i Danmark...

Anmeld

25. januar 2009

Astrid P

Jeg synes bestemt ikke det er en god ide! De familier som ikke magter at få lært deres børn ordentligt og brugbart dansk, er formentlig ikke de mest ressourcestærke familier. Så det vil med garanti ikke være særligt hensigtsmæssigt at stille dem i en endnu dårligere situation ved at tage penge fra dem...

Der må kunne sættes ind på en anden måde, fx med større sproglig opmærksomhed på de pågældende børn i børnehaven...

Anmeld

26. januar 2009

Grynt

Astrid P skriver:

Jeg synes bestemt ikke det er en god ide! De familier som ikke magter at få lært deres børn ordentligt og brugbart dansk, er formentlig ikke de mest ressourcestærke familier. Så det vil med garanti ikke være særligt hensigtsmæssigt at stille dem i en endnu dårligere situation ved at tage penge fra dem...

Der må kunne sættes ind på en anden måde, fx med større sproglig opmærksomhed på de pågældende børn i børnehaven...

det vil jeg give dig helt ret i Astrid.

Det er bare ikke alle der har disse resourcer i deres hjem. Mange af disse familier er måske analfabeter, psygisk syge efter trauma osv og nu skal de så også bekymre sig om deres børns sprog. Det må være lidt mere op til samfundet at støtte og sætte ind hvor børn mangler.

Så vidt jeg véd så skal deres modersmål alltså også være flydende før end de kan "finde hovede og hale" i et andet sprog..dansk.

men at tage pengene fra dem syntes jeg bare er sådan en nem løsning hvor man endnu engang rammer de svageste på deres svageste punkt. Lad os resource stærke i samfundet støtte de mindre svage....er det ikke de vi normalt går ind for her i vores Danmark?

kh

Anmeld

26. januar 2009

Loggidut

mener bestemt ikke det er en god ide!

Danmark er godt nok ved at blive et underligt sted...ikke engang familier som avler børn som bliver voldlige eller andet bliver skåret i den chek, og nu begynder man på det her.
Hvem skal vurdere om barnet har et taleproblem, jeg mener for kort tungebånd eller andet?

det er utroligt hvad de politikere finder på...

noget helt andet er, hvem er det lige der skal vurdere barnets talefærdigheder?

Vores verden vender godt nok på hovedet mange steder...

Anmeld

26. januar 2009

wamse

Nogengange sunes jeg fisme det er pinligt at være dansker Tænk at vi bruger tid/penge på at finde ud af at her kan vi ramme nogle mennesker, som helt åbenlyst har det svært på den ene eller anden måde. Næ ved i hvad, skulle man gennemføre sådan pjat, så den første de skulle skære ved, var sørme da prins Henrik, for der er da godt nok tale om ringe dansk! Det er jo en mand der har haft mulighed/økonomi for alle tiders sproglærer, men ak og ve, han taler stadig ringe dansk.
Vi har så mange andre vigtige ting i vores samfund, der virkelig betyder noget, altså børn der bliver udsat for frygtelige ting, hvad med at de tog og sørgede for at kommunerne havde penge til at gribe ind når sådan noget sker, så kan man derefter koncentrere sig om det der åbenbart virkelig betyder noget,udtalelsen af det danske sprog

Anmeld

26. januar 2009

Hertzum77

Jeg synes det er et område man skal være meget opmærksom på. Man skal tænke på at hvis de her børn starter i skole uden at kunne ordentlig dansk vil de allerede fra starten være bagud og føle at de ikke hører til. Det med at føle at man hører til og er en del af fællesskabet betyder rigtig meget på hvordan, man senere ser sig selv i forhold til sine omgivelser. Det kan give mange problemer. Hvis der er mange elever i en klasse, der først skal lærer dansk når de starter, vil det tage en del af undervisningen og det vil gå udover hele klassen.

Jeg synes ikke man skal skærer de her forældre økomomisk, men de skal også vide at, deres børn skal kunne ordenlig dansk inden de starter i skole. Hvordan det skal håndteres har jeg desværre ikke den gyldne løsning på.

Det er svært at fange dem i Børnehave, da det ikke er alle der går i børnehave og man fanger dem derfor først når de starter i skolen. Derfor synes jeg også det er super godt at børnehaveklassen bliver obligatorisk.

Anmeld

27. januar 2009

DK

Hvis der er tale om meget ressourcesvage forældre, der muligvis ikke engang selv taler dansk, var det måske bedre med gratis obligatorisk vugestue/børnehave? På den led kommer børnene ud af hjemmet, ser andre danske børn, og taler dansk med pædagoger?

Så kan de da ikke undgå at have lært dansk inden skolen, og få lært hvordan det danske institutionsliv fungerer/blive bedre tilpasset/forberedt til at fungere godt i skolen.

Knus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.