Har en knægt på 2 år, og kan simpelthen ikke finde ud af om vi sætter grænser nok for ham. Begge forældre (os) er blevet opdraget temmelig frit, og har haft fantastiske barndomme.
Han får lov til temmelig meget vores dreng. Der er visse ting vi selvfølgelig ikke accepterer som fx at slå, bide, kaste med tingene osv. Og samtidig må han ikke pille ved fjernsyn, vaser, pynteting osv. hvilket han (langt de fleste gange) accepterer..¨
men sådan noget som at rode i skuffer fx, det siger vi ikke noget til. Altså de skuffer hvor der bare er gryder, lys, servietter, dvdér osv. i - ting der ikke lige sådan går i stykker. - Men han skal selv hjælpe med at rydde op bagefter. Er det forkert at lade ham gøre det? (han gør det SELVFØLGELIG ikke i andres hjem)
Han kommer ofte og "hiver os op af sofaen" og vil have os med ind og lege eller se noget når han er kommet fra dagpleje. Oftest rejser vi os og går med - er det dumt? Bestemmer han for megte over os ved at "hunse" rundt med os?
Nogle gange sidder jeg fx og læser avisen på hans værelse på gulvet mens han leger (for sætter jeg mig i sofaen ved jeg han henter mig).
Vi "forhandler" nok lidt for meget med ham ifht hans alder - spørger ofte fx "vil du selv gå ned af trappen eller skal jeg løfte dig" " vil du have ble på nu eller om 5 min. osv". Kan man forhandle for meget?
Han er ellers en rigtig god dreng, og ja ofte siger han "nej" når vi spørger ham om noget... og han kan sagtens finde på at kaste med ting osv. Men ud fra min beskrivelse hvad tænker i så?
Grunden til jeg spørger er fordi vores DP mor mange gange har påpeget at han gerne vil bestemme for meget
Men jeg synes jo egentlig han minder meget om alle andre børn i den alder - og han er bestemt ikke den frembrusende type der bestemmer over andre børn, men overfor os forældre prøver han grænser af...
Anmeld