Babys vægtøgning de første 1-2 mdr?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.138 visninger
15 svar
0 synes godt om
7. september 2011

170811

Jeg fødte for 4 uger siden. Ved fødsel vejede lillemanden 3360. 8 dage efter vejede han 3750 - altså 400 gram på 8 dage.

I dag, 27 dage efter fødsel, vejer han lige knap 4800.. Det er jo VIRKELIG meget. Han har taget 1440 gram på, på 4 uger. Er det normalt?

Han er vokset 3 cm. fra 51 cm til 54 cm.

Jeg snakkede med SP i dag, og hun sagde at jeg nogengange skulle prøve at give ham sutten når han efterspørger mad. Men det er altså ikke fordi jeg ammer hele tiden. Jeg ammer 6-8 gange i døgnet. kun 1 gang om natten.

?????? Hverken jeg eller hans far er store. Tværtigmod.

Regulere det sig på et tidspunkt, ellers så når han fylder 2 mdr vejer han jo allerede over 6 kg?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2011

Taniakb

Da jeg fødte lille pigen d. 10 / 8 vejede hun 4550. d.13 vejede hun 4250 og igår vejede hun 5330.. På 3 uger.. og sundhedsplejsken sagde igår at hun var super fin vægtmæssigt..

Anmeld

7. september 2011

170811

Taniakb skriver:

Da jeg fødte lille pigen d. 10 / 8 vejede hun 4550. d.13 vejede hun 4250 og igår vejede hun 5330.. På 3 uger.. og sundhedsplejsken sagde igår at hun var super fin vægtmæssigt..

Du har født 1 dag før mig..

Men din lillepige vejede så også 1200 gram mere end lillemanden da jeg fødte ham.. Han har jo i gennemsnit taget 400 gram på om ugen (næsten) og det synes jeg bare virker af rigtig meget?

Anmeld

7. september 2011

Tona

170811 skriver:

Jeg fødte for 4 uger siden. Ved fødsel vejede lillemanden 3360. 8 dage efter vejede han 3750 - altså 400 gram på 8 dage.

I dag, 27 dage efter fødsel, vejer han lige knap 4800.. Det er jo VIRKELIG meget. Han har taget 1440 gram på, på 4 uger. Er det normalt?

Han er vokset 3 cm. fra 51 cm til 54 cm.

Jeg snakkede med SP i dag, og hun sagde at jeg nogengange skulle prøve at give ham sutten når han efterspørger mad. Men det er altså ikke fordi jeg ammer hele tiden. Jeg ammer 6-8 gange i døgnet. kun 1 gang om natten.

?????? Hverken jeg eller hans far er store. Tværtigmod.

Regulere det sig på et tidspunkt, ellers så når han fylder 2 mdr vejer han jo allerede over 6 kg?

Jeg tror på at børn regulerer det der med vægt selv. Amanda gjorde noget lignende det du beskriver der, og var også i en periode lidt tyk, men det udlignede sig, så hun i dag er perfekt vægt i forhold til hendes højde.

At din sp har sagt at du skal prøve at give barnet sutten når det beder om mad lyder kompelt åndssvagt i mine ører. Hvordan ville man selv have det med at være sulten og så bare få stoppet en sut i munden? Det var måske noget andet hvis barnet ville amme konstant, men sådan læser jeg ikke dit indlæg.

Jeg vil holde på at så lille et barn skal bare have det mad det efterspørger og så skal man ikke være så bange for om de tager for meget på. Det regulerer sig selv

Anmeld

7. september 2011

170811

Amandas-mor skriver:

Jeg tror på at børn regulerer det der med vægt selv. Amanda gjorde noget lignende det du beskriver der, og var også i en periode lidt tyk, men det udlignede sig, så hun i dag er perfekt vægt i forhold til hendes højde.

At din sp har sagt at du skal prøve at give barnet sutten når det beder om mad lyder kompelt åndssvagt i mine ører. Hvordan ville man selv have det med at være sulten og så bare få stoppet en sut i munden? Det var måske noget andet hvis barnet ville amme konstant, men sådan læser jeg ikke dit indlæg.

Jeg vil holde på at så lille et barn skal bare have det mad det efterspørger og så skal man ikke være så bange for om de tager for meget på. Det regulerer sig selv

Tak for dit svar

Den SPer der vejede ham i dag, er ikke den jeg plejer at have, så jeg ville ringe til min egen SP og høre hende ad hvad hun siger også.

Han spiser som regel kun når han er vågnet efter en lur. Så det virker også lidt mærkeligt at jeg skal give ham sutten. For når han har sovet 3-4 timer kan jeg jo godt forstå han er sulten... Men hun sagde jeg skulle se om jeg evt kunne udskyde måltidet ½ times tid med sutten.... Men han plejer nu bare at være ret sur når han vågner. (Men igen han må jo være sulten).... Nogengange er han så vågen efter måltid i 1½-2 timer, og når han så begynder at blive træt så giver jeg ham lidt mad igen, så han ikke bliver sulten midt i sin lur.. Men - måske jeg skal lade være med det så???
Er på herrens mark...

Anmeld

7. september 2011

Clisolka

Isabella startede med en vægt på 4005 g og tabte sig ca 300 de første par døgn, men så gik vægten hurtigt op igen

Da hun var 8 uger gammel vejede hun 5400 og var 59 cm (51 cm ved fødslen).

Hun har nu selv reguleret sin vægt ved at lege og møve sig frem på gulvet. Hov, hun er nu 10 mrd og vejer mellem 9,5-10 kg

Anmeld

7. september 2011

170811

Babymor2010 skriver:

Isabella startede med en vægt på 4005 g og tabte sig ca 300 de første par døgn, men så gik vægten hurtigt op igen

Da hun var 8 uger gammel vejede hun 5400 og var 59 cm (51 cm ved fødslen).

Hun har nu selv reguleret sin vægt ved at lege og møve sig frem på gulvet. Hov, hun er nu 10 mrd og vejer mellem 9,5-10 kg

Men så har min lillemand også taget det samme på, på 4 uger, som isabella har på 8 uger

Jeg bliver bare i tvivl om han får for meget, eller om min mælk er for fed??? (Kan den det??) Kan mælken blive mere usund eller federe hvis moderen spiser usundt?

Anmeld

7. september 2011

Clisolka

170811 skriver:

Men så har min lillemand også taget det samme på, på 4 uger, som isabella har på 8 uger

Jeg bliver bare i tvivl om han får for meget, eller om min mælk er for fed??? (Kan den det??) Kan mælken blive mere usund eller federe hvis moderen spiser usundt?

Hmm jeg synes ikke jeg har hørt noget om at mælken kan blive for fed og usund hvis du f.eks. spiser usundt.. Uh, der må vi nok have nogle af de andre ammende mødre på banen

Anmeld

7. september 2011

kirsti

tror skam det er meget normalt. Da Noah var 14 dage gammel havde han taget 700g på på 9 dage, vores sp var bare imponeret over øgningen. Noah er en meget slank dreng nu så jeg ville da bare lade din bebs spiser og så lade tiden gå sin gang

Din mælk kan ikke blive for fed. Mælken er indrettet sådan at det første de spiser er fedt og mættende og derefter bliver det tyndere og slukker mere tørst

Anmeld

7. september 2011

Tona

170811 skriver:

Tak for dit svar

Den SPer der vejede ham i dag, er ikke den jeg plejer at have, så jeg ville ringe til min egen SP og høre hende ad hvad hun siger også.

Han spiser som regel kun når han er vågnet efter en lur. Så det virker også lidt mærkeligt at jeg skal give ham sutten. For når han har sovet 3-4 timer kan jeg jo godt forstå han er sulten... Men hun sagde jeg skulle se om jeg evt kunne udskyde måltidet ½ times tid med sutten.... Men han plejer nu bare at være ret sur når han vågner. (Men igen han må jo være sulten).... Nogengange er han så vågen efter måltid i 1½-2 timer, og når han så begynder at blive træt så giver jeg ham lidt mad igen, så han ikke bliver sulten midt i sin lur.. Men - måske jeg skal lade være med det så???
Er på herrens mark...

For mig at se gør du det helt rigtige i den måde du beskriver at du gør nu. Du må endelig ikke lave om på det. Man kan slet ikke tale om overvægt i så ung en alder. Om dit barn så er lidt buttet de første måneder så betyder det intet. Amanda var buttet helt frem til 4 mdr hvorefter det så udlignede sig og hun har den perfekte vægt i dag.

Jeg syntes at svaret er enkelt: skal en nyfødt have mad når den har brug for det? JA UDEN UNDTAGELSE!

Husk at en sp ikke er en hvis ord er lov...det er bare en som kan komme med råd som du så kan overveje at følge. Det er dit barn og dig der kender det bedst i hele verden. Der findes gode sp'er og der findes dårlige sp'er og sådan er det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.