<3 Mor-Til-Matilde <3 skriver:
Super flot kage..
Bliver helt misunderlig.. 
Vil du dele din opskrifter???
Det kan du tro 
Skriver dem lige her, og så smider jeg dem ind under kategorierne senere, når jeg får tid!
Lagkagebunde til ca. 2 stk. a 26 cm (form)
4 Æg
160 g Sukker
1 spsk. Vand
1 tsk. Vanilje
1 knivspids salt
Disse ingredienser piskes godt og luftigt.
120 g Mel
1 tsk. Bagepulver
Blandes og sigtes i æggemassen, hvor det vendes stille og roligt, så alt melet bliver opløst i dejen.
Hældes i en lagkageform, eller springform som er smurt med smør i bund og sider, og beklædt med bagepapir i bunden ovenpå smørret og bages så ved 200 grader i ca. 15-20 minutter.
Løsne siderne med en kniv, og vend ud på bagepapir drysset med sukker.
Bundene skal være lidt lysebrun, men stadig svampet og lækker.
I stedet for vand, kan man tilsætte appelsinsaft, citronsaft, limesaft osv.
Ved mørke bunde tilsætter man 3 spsk. kakao.
Rigtig god fornøjelse.
Hele baduljen bages samtidig, og kagen skæres i 2-3 bunde alt efter ønsket tykkelse, når kagen er kølet af.
(Tip: Evt. lidt mandelessens i dejen).
Kirsebærcreme:
Den blev lavet lidt på slum, brugte fløde, mascaponecreme (ca. 2,5 dl af hver. Måske lidt mere fløde.
Heri knuste jeg makroner (lidt mere end en halv pose), og en karton/glas kirsebærsauce (som forinden var blendet med stavblenderen. Til sidst kom jeg 2 blade husblas i.
Mørk chokoladecreme:
½ L. Fløde
250g Mørk chokolade (ikke for højt kakaoindhold, da den så bliver for bitter).
8 blade husblas (tror jeg nok jeg brugte).
Der kan røres 1dl spiritus i cremen, men i så fald skal flødemængden
reduceres tilsvarende så cremen ikke bliver for flydende.
Fremgangsmåde
Læg husblassen i blød i koldt vand.
Varm fløde op under omrøring (i en tykbundet gryde).
Bræk chokoladen i mindre stykker før det smeltes i gryden.
Rør godt rundt indtil alt chokoladen er smeltet. Vrid og tilsæt husblassen under omrøring.
| Hvid chokoladecreme 2 – med husblas: |
| 4 dl piskefløde 200 g hvid chokolade 2 blade husblas 1 usprøjtet appelsin | Husblasen udblødes i koldt vand. Chokoladen hakkes fint og lægges i en skål. Halvdelen af piskefløden opvarmes til kogepunktet og husblasen opløses heri. Den varme fløde hældes over chokoladen, og der røres til chokoladen er helt smeltet. Skal og saft fra appelsinen røres i. Den anden halvdel af fløden piskes til skum og vendes i. |