Jeg tror, det er lidt vigtigt, at I begge er indstillet på at deles om byrderne med at måtte op om natten. Men ungerne går jo igennem så mange faser, så fordi den store sover på den måde nu, kan det godt have ændret sig om to måneder f eks. Og nr to kan godt have et helt andet sovemønster end nr en.
Jeg har en veninde, hvor de måtte lade den ældste tage på overnatningsbesøg hos farmor/farfar fra fredag til lørdag hver uge, for at de kunne få en aften/nat til at hente sig ind igen. Det er så efterhånden blevet en hyggelig tradition, som alle parter sætter pris på, men det begyndte som en nødløsning for at forældrene skulle få sovet en gang i mellem.
(de bor 3 min gåtur fra hinanden).
Min den yngste havde længe netop det sovemønster du beskriver. Det forsvant næsten over natten, da jeg satte foden ned og fjernede flaske/sut og alt. Min mand tog på en overnatningstur med den ældste, og så belavede jeg mig på en nat uden meget søvn. Ved sengetid sang og puttede jeg ham som normalt - bortset fra at vandflasken var erstattet af et glas med vand. Da han ikke ville have mere, satte jeg det op på en hylde for at have det i baghånd senere. Så fik han bamsen, jeg sagde godnat og gik. Og det tog 10 s så HYLEDE han. Jeg måtte lige tage et par dybe vejrtrækninger, og så tilbage, snakke rolig, tilbyde mere vand osv. Og så gik jeg igen. Og sådan fortsatte det. Efter ca 12 min var han træt (det føltes som to timer for mig!), og efter lidt vand, lagde han sig ned og sov. Han vågnede så efter en times tid og det samme gentog sig. Og så vågnede han et par gange til i løbet af natten, men det gik egentlig ok, for han lærte sig lynhurtigt, at der ikke kom noget andet end mor og et glas vand. Jeg lod ham ikke ligge og være ulykkelig i nattemørket, men han blev temmelig sur på mig et par gange. Den næste aften var jeg virkelig spændt, men han faldt i søvn på 5 min og vågnede bare en gang i 11-tiden og sov så til næste morgen. Og det mønster har han endnu et halvt år bagefter. Den første flaskeløse nat var ikke morsom, men han er jo gladere og mere udhvilet, når han vågner nu, og det samme er jeg, så jeg angrer ikke, at jeg var streng.
Lykke til med det hele!
Krydser fingre for dig!

Anmeld