Elimination communication - nogen der har prøvet det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.469 visninger
4 svar
0 synes godt om
1. september 2011

modesty

Hejsa,

jeg har en veninde som har udøvet elimination communication (også kendt som infant potty training) med sin søn siden han var 3 måneder. Hun startede på det fordi han hele tiden fik rød numse, og hun derfor gik i gang med at undersøge om der var nogle metoder til at slippe for udslættet.

Kort fortalt går det ud på at man lærer babyens signaler om hvornår baby skal tisse eller have afføring. Man sammenkæder så en lyd, f.eks "tsss" med babys tissetåre/afføring - og på den måde lærer man både at se hvornår baby skal på toilettet - OG baby lærer at "tsss" lyden betyder at nu kan den gå på toilettet. Så holder man simpelthen bare baby ind over toilet (eller potte, eller hvad man nu synes er praktisk), og så tisser/skider den.

Hendes dreng er nu 9 måneder, og han har ikke skidt i sin ble én eneste gang siden han var 3 måneder. Han vil simpelthen ikke, fordi han synes det er ulækkert. Og hun kan aflæse hans signaler så hun ved hvornår han skal på toilettet. Han tisser eller skider heller aldrig når han sover. Han vågner, kommer med en lille gryntelyd, og så tager hun ham på toilettet.

Når han er hjemme, går han aldrig med ble. Når de er ude, har han "back-up" ble på - hun siger at han tisser i den måske 1 gang i løbet af en dag - men skider som sagt aldrig i den.

I bund og grund er det en metode der er brugt her i vesten i 1000-vis af år, inden den moderne ble blev populær (for cirka 2 generationer siden). Og det er en metode man stadig bruger i størstedelen af verden, hvor man ikke har adgang til bleer (f.eks Afrika og Asien).

Hun siger at det selvfølgelig kræver en masse nærvær fra forældrene - man skal være meget opmærksom på sit barns signaler. Så man skal ikke gøre det fordi man tænker at det er "nemt" at slippe for bleerne, men fordi man synes det er hyggeligt at kunne kommunikere med sit barn - og fordi det er skønt at slippe for lortebleer. Man kan starte fra babyen er helt nyfødt, eller senere. Brug af denne metode vil naturligvis også betyde at ens barn bliver renligt betydeligt tidligere end blebørn.

Umiddelbart synes jeg det lyder ret tiltalende. Det eneste "men" er at barnet jo skal i institution, hvor der helt sikkert ikke vil være resourcer til den slags. Men udøvere af metoden siger at den sagtens kan bruges deltid - f.eks morgener og eftermiddage/aftener. 

Er der nogen herinde der har prøvet metoden?

http://en.wikipedia.org/wiki/Elimination_communication

http://www.timl.com/ipt/

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2011

motterhea

Følger HELT sikkert med her

Anmeld

1. september 2011

modesty

motterhea skriver:

Følger HELT sikkert med her

Det er vist ret ukendt herhjemme. Min veninde læste bare om det på nettet og prøvede sig frem. Og vupti, så virkede det. Hun siger at det vist nok er forskelligt hvor nemt det går at komme i gang med det. For hende virkede det fra den ene dag til den anden, men andre skal vist bruge flere uger på at få det op at køre - og har uheld ind imellem. Det er også meget forskelligt hvor tydelige signaler ens baby sender. 

Hun er i gang med at skrive en bog om det. 

Anmeld

1. september 2011

motterhea

modesty skriver:

Det er vist ret ukendt herhjemme. Min veninde læste bare om det på nettet og prøvede sig frem. Og vupti, så virkede det. Hun siger at det vist nok er forskelligt hvor nemt det går at komme i gang med det. For hende virkede det fra den ene dag til den anden, men andre skal vist bruge flere uger på at få det op at køre - og har uheld ind imellem. Det er også meget forskelligt hvor tydelige signaler ens baby sender. 

Hun er i gang med at skrive en bog om det. 

Det lyder rigtig spændende .. lidt 'back to nature' agtigt. Du må lige sige til hvis den bliver udgivet osv

Anmeld

1. september 2011

modesty

motterhea skriver:

Det lyder rigtig spændende .. lidt 'back to nature' agtigt. Du må lige sige til hvis den bliver udgivet osv

Tja - det der appellerer til mig er egentlig ikke så meget back to nature elementet, men det faktum at man slipper for lortebleer og at ens barn bliver hurtigere renlig. 

Nåh, det var ellers ikke så meget interesse for et ellers ret interessant emne synes jeg. Jeg har i hvert fald tænkt mig at afprøve det når min bebs kommer - og skal nok skrive om mine erfaringer herinde. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.