Sidste år var jeg i Italien, nærmere bestemt Napoli og Rom med mit geografi hold, jeg havde min datter med og ville ikke have taget afsted uden hende, måske jeg havde haft det anerledes hvis der var en far i billedet, det kan jeg desværre ikke svare på.
Men selve rom delen var besværligt og den del ville jeg gerne have været foruden, men min datter var med oppe på Vesuv og med i Pompeii, vi gik 16 km på Vesuv turen og jeg havde en klapvogn med, samt en bæresele til større børn, hun var lige blevet to, og den del gik forryende og de fleste på turen var hjælpsomme og søde, det var dog kun mig der tog mig af min datter, havde det været min gamle klasse er jeg sikker på at det havde set anerledes ud - og jeg ville have haft mere hjælp, det der var sværest var spisetiderne, de spiser meget sent, men min datter har nemt ved at omstille sig og fandt hurtigt ud af rytmen.
Du kan læse om det her:
https://www.baby.dk/debat/99254pi1/enlig-morfar/en-tur-paa-vesuv---med-barn-paa-slaeb.aspx
I år skal vi så til Istanbul, og jeg har kigget lidt på nettet, og det virker til at være rom om igen, så jeg har valgt at jeg ikke tager med denne gang, fordi min datter ikke ville kunne have det særlig sjovt på turen, og hvis min datter ikke kan komme med så gider jeg ikke. Men det er mig, jeg har været på Roskilde i 4 dage, da hun var 1½ år gammelt og jeg savnede hende så meget at det har jeg bare valgt jeg ikke har lyst igen - måske en forlænget kæreste weekend - når den tid kommer, men jeg var så stolt og glad da vi stod på toppen af Vesuv, også selvom hun ikke vil kunne huske det, så vil jeg bare ikke opleve sådanne ting uden min datter, så bliver jeg hellere hjemme eller tager på tur et sted i dk for at få noget studietursrelateret, men jeg ville hvis jeg var dig, sætte dig ned og overveje de forskellige muligheder du har, hvis du tager dit barn med - kan det lade sig gøre, alt det praktiske, hvis du lader barnet blive passet - hvor længe skal/vil du være væk, kan du evt. være der mindre dage, og så når du har kigget på dine muligheder, besluttet dig for hvad du gør, jeg ville aldrig se ned på en mor, der valgte at tage på studietur i en uge/5 dage, så længe barnet er ved dets sekundære omsorgspersoner enten i form af far, mormor, morfar, farmor, farfar eller ligende.