Svigt eller? Langt........

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

833 visninger
7 svar
0 synes godt om
26. august 2011

Anonym trådstarter

Hej piger. 

Har et mindre problem med et barn jeg har kendskab til. Eller jeg har som sådan ikke et problem, men vil gerne lige hører jeres mening og vide om jeg skal gribe mere ind og i så fald hvordan.

Here goes. Vi snakker om et 4årigt barn der pt bor ved sin far, vil ikke komme nærmere ind på grunden. Jeg ved at barnet ser sin mor hver anden weekend, og at moderen sagtens kan klare dette, og det er grundet en fejl at barnet er bosat ved far. Barnet er meget glad for at være ved sin mor og der går alt som det skal. Til hverdag er barnet pænt og rent og virker udadtil glad og tilpas, MEN barnet for KUN hvidt brød at spise, og kan for det meste ikke huske hvad det har fået til morgenmad. Barnet har overhovedet ikke taget på det sidste år what so ever, og er kun blevet 1½cm højere. Lige så snart barnet for andet end hvidt brød at spise for dette ondt i maven, så det er noget moderen kæmper med HVER gang barnet er hos hende. Da mor og far boede sammen fik barnet en varieret kost og rugbrød med HVER dag (vs og bh) barnet vil ikke spise andet end pizza og pasta med ketchup til aftensmad for det får barnet hjemme ved far, med mindre det spiser ved bedsterne, det lykkes dog moderen at få andet i barnet, men barnet spiser som en fugl ved hvert måltid. Barnet har op til flere gange haft orm som kun er blevet behandlet ved mor, da far mener at det absolut ikke passer og at det er mor der vil gøre barnet syg så hun kan "få" det. Barnet får ikke klippet negle ved far, ej heller får vasket hår da barnet aldrig har brudt sig særligt meget om dette, men det skal jo gøres alligevel. Så det står mor også med. 

Jeg kender dette barn rigtig godt og det gør ondt at se at det er endt sådan. Far er en kompetent far på mange måder, men skal have noget hjælp hvis han skal blive ved med at have bopælsretten. Mor er også en meget kompetent mor, og er måske et eller andet sted mere rustet til at være mor for dette barn, da hun ikke undgår de små konflikter i hverdagen. 

Piger hvad mener i? - Skal jeg bare vende det døve øre til, eller skal jeg gribe ind? - Og i så fald, hvordan?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2011

Anonym trådstarter

Den forsvandt godt nok hurtigt

Anmeld

26. august 2011

Anonym trådstarter

Slet ingen der har en menig, et svar, et eller andet?

Anmeld

26. august 2011

felicity

jeg synes helt klart at du skal følge din mavefornemmelse!!

hvis du er bekykmret, så ved du hvad du skal gøre!

vi lever alle forskelligt , og det kan være svært med forældre der er skilt, mht- når barnet skal på weekend, der er ikke altid de samme regler og normer hos dem begge. men det lyder jo lidt som om at barnet bliver udsat for vanrøgt!! ( de basale behov ikke blir opfyldt hos barnet&nbsp

men bh må vel os lægge mærke til de ting?

Anmeld

26. august 2011

ekzunz

Jeg synes det er svært at rådgive når man ikke ved hvordan du kender barnet. Hvis det er din brors søn, så skulle du da ruske op i ham og sige han skal købe rugbrød, men hvis det er din venindes søn, så skal du nok ikke gøre noget.

Det er jo ikke vildt alarmerende ting der foregår. Forældre som ikke magter en konfrontation i forhold til hårvask eller toastbrød er jo ikke en sjældenhed, og der er jo ingen som endnu er døde af hvidt brød.

Har du talt med barnets mor om hvordan hun oplever det? Om hun også ser det som problemer der skal gåes videre med?

Anmeld

26. august 2011

Anonym trådstarter

felicity skriver:

jeg synes helt klart at du skal følge din mavefornemmelse!!

hvis du er bekykmret, så ved du hvad du skal gøre!

vi lever alle forskelligt , og det kan være svært med forældre der er skilt, mht- når barnet skal på weekend, der er ikke altid de samme regler og normer hos dem begge. men det lyder jo lidt som om at barnet bliver udsat for vanrøgt!! ( de basale behov ikke blir opfyldt hos barnet&nbsp

men bh må vel os lægge mærke til de ting?

Jo børnehaven har snakket med faderen om kosten, men da far ikke selv gider spise rugbrød kan han ikke se nogen grund til at barnet skal, og så gjorde børnehaven ikke mere ved det

Anmeld

26. august 2011

Anonym trådstarter

Znuzke skriver:

Jeg synes det er svært at rådgive når man ikke ved hvordan du kender barnet. Hvis det er din brors søn, så skulle du da ruske op i ham og sige han skal købe rugbrød, men hvis det er din venindes søn, så skal du nok ikke gøre noget.

Det er jo ikke vildt alarmerende ting der foregår. Forældre som ikke magter en konfrontation i forhold til hårvask eller toastbrød er jo ikke en sjældenhed, og der er jo ingen som endnu er døde af hvidt brød.

Har du talt med barnets mor om hvordan hun oplever det? Om hun også ser det som problemer der skal gåes videre med?

Nej selvfølgelig er der ingen der er døde af hvidt brød, men et barn i voksealderen burde få noget mere næringsrigt (er det overhovedet et ord??) Grundet til at barnet ikke får det rugbrød eller andet for den sags skyld er at far ikke selv gider spise andet og så skal barnet heller ikke i følge hans mening. Jeg er i familie med barnet, men har en lile frygt for faderens reaktion hvis jeg henvender mig for meget til ham ( er dog i familie med ham og ikke moderen) Moderen vil rigtig gerne gøre noget for at forbedre forholdende hvis man kan formulerer det på den måde, men aner ikke hvad hun skal stille op da hende og farmand bare slet ikke kan tale sammen, hun har forsigtigt forsøgt at tale med ham, men han brændte fuldstændig af og stod og råbte og skreg af moderen så hun på ingen måde kunne få et ord indført. Som hun selv siger, så vil hun bare hjælpe sit elskede barn på den måde, hvis ikke hun kan hjælpe det til hverdag

Anmeld

27. august 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Der er et godt stykke fra det, du beskriver, og til omsorgssvigt eller vanrøgt. Ensidig kost er selvfølgelig usund, men MANGE børn i den alder spiser meget lidt eller meget usundt, enten pga. forældrenes manglende indsats eller pga. udpræget kræsenhed. Selvfølgelig skal der forandringer til, men det vil ikke være noget, som fx socialforvaltningen tager sig af. Heller ikke uklippede negle.

Jeg tror ikke, man kan gøre meget andet end at forsøge at påvirke faderen - uden at han føler sig angrebet eller føler sine forældreevner beklikket. Tryk avler modtryk, og jeg tvivler på, der kommer andet end problemer ud af det, hvis han først føler sig angrebet.

I øvrigt - og lidt uden for emnet -  har det der med hvidt brød altid undret mig - hvordan undgår de et massivt overvægts- eller underernæringsproblem i fx Sydeuropa, hvor man kun spiser hvidt brød? Rugbrød er jo i den grad et dansk fænomen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.