Stefanie er nu 2½ år, trives godt i vuggestuen. Dog snakker hun ikke lige så meget deroppe, som herhjemme. Hun vil ej heller sidde på toilettet deroppe, men gerne herhjemme et par gange om dagen.
Når vi henter hende snakker hun meget - hvorfor gør hun det ikke deroppe, mens vi er væk??
Hun har gået i vuggestuen i 6 mdr., og bliver meget glad, når hun skal derop. HUn fungerer fint socialt og deltager i det hele.
Hun er god til at sige fra herhjemme og hos familien, hvis et barn slår eller river hende. Men i vuggestuen siger hun ikke noget, hvis én river hende i håret eller slår hende.
HVorfor er hun så flink overfor andre??
Jeg tror desværre noget af det ligger i generne, da jeg også altid har været for flink ved andre mennesker (sådan blev jeg opdraget, at man ikke skulle sige noget). Omkring teenagerårerne gjorde jeg oprør og begyndte at sige min mening.
Men, jeg vil jo gerne hjælpe hende til at sige fra, ikke slå igen, men sige NEJ og AV og ellers gå hen til en pædagog. Pædagogerne støtter mig og forklarer hende ofte, at hun skal sige fra.
Jeg er bange for hun skal blive trynet, hvis hun ikke siger fra. Nu skal hun i børnehave til sommer, derfor syntes jeg det er vigtigt.
Men hvad kan jeg gøre? - jeg forklarer hende det ofte, roser hende når hun siger fra overfor lillebror, fortæller hende huhn også skal gøre det i vuggestuen og jeg ved pædagogerne er opmærksomme på det samme.
Har I andre oplevet samme problem?
Hun er af natur lidt genert, skal lige se tingene lidt an først.
Lone
Anmeld