Lære at sige fra overfor andre børn!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.005 visninger
6 svar
0 synes godt om
13. januar 2009

lonemus

Stefanie er nu 2½ år, trives godt i vuggestuen. Dog snakker hun ikke lige så meget deroppe, som herhjemme. Hun vil ej heller sidde på toilettet deroppe, men gerne herhjemme et par gange om dagen.
Når vi henter hende snakker hun meget - hvorfor gør hun det ikke deroppe, mens vi er væk??
Hun har gået i vuggestuen i 6 mdr., og bliver meget glad, når hun skal derop. HUn fungerer fint socialt og deltager i det hele.

Hun er god til at sige fra herhjemme og hos familien, hvis et barn slår eller river hende. Men i vuggestuen siger hun ikke noget, hvis én river hende i håret eller slår hende.
HVorfor er hun så flink overfor andre??

Jeg tror desværre noget af det ligger i generne, da jeg også altid har været for flink ved andre mennesker (sådan blev jeg opdraget, at man ikke skulle sige noget). Omkring teenagerårerne gjorde jeg oprør og begyndte at sige min mening.
Men, jeg vil jo gerne hjælpe hende til at sige fra, ikke slå igen, men sige NEJ og AV og ellers gå hen til en pædagog. Pædagogerne støtter mig og forklarer hende ofte, at hun skal sige fra.

Jeg er bange for hun skal blive trynet, hvis hun ikke siger fra. Nu skal hun i børnehave til sommer, derfor syntes jeg det er vigtigt.
Men hvad kan jeg gøre? - jeg forklarer hende det ofte, roser hende når hun siger fra overfor lillebror, fortæller hende huhn også skal gøre det i vuggestuen og jeg ved pædagogerne er opmærksomme på det samme.

Har I andre oplevet samme problem?

Hun er af natur lidt genert, skal lige se tingene lidt an først.

Lone

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2009

lonemus

Er der slet ingen der har et godt råd??

Lone

Anmeld

13. januar 2009

MorCamilla

Jeg ved ikke om jeg har så mange gode råd, men jeg kan fortælle at Mikkel var heller ikke ret god til at sige fra overfor de andre børn i dagplejen... Det første lange stykke tid.. Det var først da han blev ca 2 år han begyndte med det..

Muligvis fordi da begyndte det at genere ham, tror jeg.. Jeg tror ikke det har gjort ondt på ham da han var mindre.. (nu skal det også lige nævnes at Mikkel har en meget høj smertegrænse) og da han så mærkede at det gjorde ondt kom det helt af sig selv at han sagde fra..

Håber din datter også selv begynder at sige fra med tiden...

Anmeld

14. januar 2009

Mamamischa

lonemus skriver:

Stefanie er nu 2½ år, trives godt i vuggestuen. Dog snakker hun ikke lige så meget deroppe, som herhjemme. Hun vil ej heller sidde på toilettet deroppe, men gerne herhjemme et par gange om dagen.
Når vi henter hende snakker hun meget - hvorfor gør hun det ikke deroppe, mens vi er væk??
Hun har gået i vuggestuen i 6 mdr., og bliver meget glad, når hun skal derop. HUn fungerer fint socialt og deltager i det hele.

Hun er god til at sige fra herhjemme og hos familien, hvis et barn slår eller river hende. Men i vuggestuen siger hun ikke noget, hvis én river hende i håret eller slår hende.
HVorfor er hun så flink overfor andre??

Jeg tror desværre noget af det ligger i generne, da jeg også altid har været for flink ved andre mennesker (sådan blev jeg opdraget, at man ikke skulle sige noget). Omkring teenagerårerne gjorde jeg oprør og begyndte at sige min mening.
Men, jeg vil jo gerne hjælpe hende til at sige fra, ikke slå igen, men sige NEJ og AV og ellers gå hen til en pædagog. Pædagogerne støtter mig og forklarer hende ofte, at hun skal sige fra.

Jeg er bange for hun skal blive trynet, hvis hun ikke siger fra. Nu skal hun i børnehave til sommer, derfor syntes jeg det er vigtigt.
Men hvad kan jeg gøre? - jeg forklarer hende det ofte, roser hende når hun siger fra overfor lillebror, fortæller hende huhn også skal gøre det i vuggestuen og jeg ved pædagogerne er opmærksomme på det samme.

Har I andre oplevet samme problem?

Hun er af natur lidt genert, skal lige se tingene lidt an først.

Lone

Min lillesøster var os sådan, hun tog det i sig eget tempo og er en meget aktiv pige på 6år med en masse venner .. tror ikke du skal være så nervøs børn er forskellige. og hun skal nok lære at sige fra
Min søster havde kræft som helt lille derfor lidt stille da hun altid har "boet i en seng"

Anmeld

14. januar 2009

Miamaja

hun er stadig meget lille. kun 2 aar saa jeg tror det vil komme af sig selv naar hun er lidt storre. og var glad for hun ellers trives

Anmeld

14. januar 2009

lonemus

Tusind tak for jeres svar

Ja, jeg skal nok have lidt mere tålmodighed, hun er jo selvfølgelig ikke så gammel endnu.
Jeg vil fortsætte med at fortælle hende, at huhn skal sige NEJ osv., så mon ikke hun lærer at det er okay at gøre.....

Tak for jeres svar

Knus
Lone

Anmeld

14. januar 2009

Mamamischa

lonemus skriver:

Tusind tak for jeres svar

Ja, jeg skal nok have lidt mere tålmodighed, hun er jo selvfølgelig ikke så gammel endnu.
Jeg vil fortsætte med at fortælle hende, at huhn skal sige NEJ osv., så mon ikke hun lærer at det er okay at gøre.....

Tak for jeres svar

Knus
Lone

så lidt
Jo tror jeg bestemt hun gør

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.