Chili con carne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

856 visninger
5 svar
0 synes godt om
18. august 2011

Carl-Emil's mor

Hvad er jeres bedste opskrift på chili con carne??

Jeg trænger VIRKELIG til at prøve en ny og går og fikser lidt rundt med nogle tanker omkring den men vil gerne lige høre hvordan I andre laver jeres

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2011

Wimmie

Kan du lide bønner? Altså baked beans/chili beans?

I så fald her kommer den opkrift vi bruger mindst én gang om ugen (hvis du ikke kan lide bønnerne kan du jo bare udelade dem - evt. supplere op med lidt mere kød)

Til 2. pers.

300 gram oksekød

1 dåse baked beans

1 dåse chili beans

1 dåse hakkede tomater

1 løg

2-3 fed hvidløg

1 frisk chili eller 1 tsk. chilipulver

frisk koriander

salt+ peber efter behov

Brun oksekødet i en gryde og svits løg og hvidløg sammen med det. Tilsæt dåse-bønnerne og hakkede tomater og lad det simre på halv varme (vores står som regel på 4) i ca. 10 minutter. Tilsæt krydderier og lad det simre endnu et par minutter. Smag til om bønnerne er blevet bløde (de må ikke værede hårde).

Har man udeladt bønner skal det bare simre i ca. 5 minutter i alt.

Servér med creme fraiche

PS. Mange ynder at tilsætte majs og/eller rød/grøn peber ca. samtidig med bønnerne(jeg gør dog ikke)

Anmeld

18. august 2011

Carl-Emil's mor

Wimmie skriver:

Kan du lide bønner? Altså baked beans/chili beans?

I så fald her kommer den opkrift vi bruger mindst én gang om ugen (hvis du ikke kan lide bønnerne kan du jo bare udelade dem - evt. supplere op med lidt mere kød)

Til 2. pers.

300 gram oksekød

1 dåse baked beans

1 dåse chili beans

1 dåse hakkede tomater

1 løg

2-3 fed hvidløg

1 frisk chili eller 1 tsk. chilipulver

frisk koriander

salt+ peber efter behov

Brun oksekødet i en gryde og svits løg og hvidløg sammen med det. Tilsæt dåse-bønnerne og hakkede tomater og lad det simre på halv varme (vores står som regel på 4) i ca. 10 minutter. Tilsæt krydderier og lad det simre endnu et par minutter. Smag til om bønnerne er blevet bløde (de må ikke værede hårde).

Har man udeladt bønner skal det bare simre i ca. 5 minutter i alt.

Servér med creme fraiche

PS. Mange ynder at tilsætte majs og/eller rød/grøn peber ca. samtidig med bønnerne(jeg gør dog ikke)

Hvor pudsigt.

Var faktisk præcis det jeg var ude, dog med stødt spidskommend også flere bønner

men godt at læse at det er godt

Anmeld

18. august 2011

Zafir

Jeg laver CALIFONISK Chili con carne (altså - hvis du tænker på Dødbringene våben, så havde mel gibson sådan en omgang stående på hans komfur altid. En rigtig lækker ret, som var en af mine absolut ynglinge siden jeg var barn. Jeg har lært at lave det af min surrogatsøsters far, der var Amerikaner, men desværre er død nu.)

Jeg har ændret en smuuuule på den, så den er lidt sundere - men smagen er den samme...

2-3 hakkede løg
2-3 hakkede gulerødder
x fed hvidløg, jeg bruger gerne 3-4 stykker
5-700 gram hk oksekød (magert)
1 stor dåse HEINTZ tomatsuppe (den eneste ting der overhovedet kan få mig til at spise dåsesuppe hehe - fås blandt andet i netto)
1 dåse chillibeans - altså røde kidney bønner i chillisovs.
1 dåse tomatpuré
Evt lidt vand
masser af sød chillipulver, fås blandt andet hos Tune krydderier.
Salt, peber og evt noget muskato sukker.

Svits løg, gulerødder, hvidløg blankt. Svits kød med krydderier på. Hæld bønner, suppe, tomatpure og evt vand på. Lad det simre læææææænge

Smages til med salt, peber, sød chillipulver og muscado sukker. Det skal være krydret, ikke stærkt, og lidt salt og lidt sødt.. Ikke meget sødt.

Det spises i califonien som en næsten tynd suppe, med spagetti i. også knuste salt crackers.  Jeg laver det lidt tykkere (altså ikke fortynder det så meget) også spiser jeg det enten med spagetti, ris eller fladbrød. Og måske lidt guarkemole til... Måååååms

Anmeld

18. august 2011

Polkaprik

Her er opskriften på min bedste chili con carne (stooor portion)

2100 g hakket oksekød

5 løg

5-6 fed hvidløg

1½ mørk øl

5 laurbærblade

1 stang kanel

1 spsk spidskommen

chili efter behag

2 spsk koriander

½ spsk oregano

5 ds flåede tomater

1 kg revne gulerødder

3 peberfrugter

Kikærter (400 g tørrede kogt med laurbær)

2 spsk kakao

Svits kødet med løg og hvidløg. Tilsæt øllet og lad det koge ind. Kom alle krydderier i samt de revne gulerødder og flåede tomater. Lad det simre ½-1 time. tilsæt nu pebergrugter og kikærter og lad det simre i yderlig ½ time. Smag til med kakao til sidst.

MUMS!! 

Anmeld

18. august 2011

Carl-Emil's mor

Eeeeej hvor lyder de jo bare gode alle sammen altså

man bør jo næsten tage en chili con carne uge og få prøvet dem alle sammen af

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.