Lidt hjernegymnastik til aftenhyggen!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

963 visninger
6 svar
0 synes godt om
8. januar 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Har i dag modtaget denne gåde, og selvom jeg er habil til matematik, skulle denne lige ind og vende en gang eller 100

Tre mand kommer ind i en købmandsbutik, og køber en flaske vin til 30 kr. De betaler 10 kr. hver. Da de er gået, finder købmanden ud af at den kun skulle koste 25 kr, og sender bydrengen ud med 5 kr. til mændene. Han beholder 2 kr. og giver hver af de tre mænd 1 kr, så de kun har betalt 9 kr. hver.

MEN: 3 * 9 =27 + 2 + 29... Hvor blev den sidste kr. af?

Har luret den, men kun med hjælp fra en ven

God fornøjelse.
Pernille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2009

eliasogmor

cmks2007 skriver:

Har i dag modtaget denne gåde, og selvom jeg er habil til matematik, skulle denne lige ind og vende en gang eller 100

Tre mand kommer ind i en købmandsbutik, og køber en flaske vin til 30 kr. De betaler 10 kr. hver. Da de er gået, finder købmanden ud af at den kun skulle koste 25 kr, og sender bydrengen ud med 5 kr. til mændene. Han beholder 2 kr. og giver hver af de tre mænd 1 kr, så de kun har betalt 9 kr. hver.

MEN: 3 * 9 =27 + 2 + 29... Hvor blev den sidste kr. af?

Har luret den, men kun med hjælp fra en ven

God fornøjelse.
Pernille

aner det ikke..sig det.....nuuuuuu

Anmeld

8. januar 2009

Diana...

Uha jeg melder os pas

Anmeld

8. januar 2009

Stumpen

Svaret er sikkert logisk, men har vendt og drejet den uden held..

Anmeld

8. januar 2009

Mimic

har luret den

Anmeld

9. januar 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Tillader mig at kopiere svaret fra en anden sidebr/>

"det er den måde du stiller det op på til sidst der gør det forkert - det er der regnestykket går galt De 30 kr. har sådan set ikke med sagen at gøre længere - flasken koster 25 kr. +2 kr. i fragt - ikke 30 kr. Så den ene krone er ikke forsvundet nogle steder hen, pengene passer. I de 9 kr. de 3 betaler hver er fragten på 2 kr. jo allerede indeholdt, dvs. de betaler for meget for flasken. Det gør de ikke når du regner op til 30 kr, der antager du jo at flasken koster 25 kr og der var 5 kr i byttepenge.. så det er fordi byttepengene pludselig indgår i regnestykket... de betaler 2 kroner for meget og får 3 kr. tilbage i alt... det er diffen der du leder efter....

Det er fortæller teknikken der gør det sjovt - for mange vil nok synes det regnestykke er meget logisk og rigtigt, selvom det er noget sludder.. "

Rent personligt havde jeg slet ikke tænkt i den retning, før jeg fik svaret, men kan efterfølgende godt se, at man bliver snydt af fortællingen, og det egentlig er logisk nok

Anmeld

9. januar 2009

Hertzum77

regner den sådan ud:

30 - 5 = 25

25 + 2 = 27 + 3 = 30

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.