Er det for meget at bede folk om??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.026 visninger
12 svar
0 synes godt om
16. august 2011

MinNoah

Vi har en dejlig stor dreng (der fylder 2 år imorgen) Han vejer 15 kg og er 95 cm høj, sådan ca.

Han er glad for mad, men er også rimelig aktiv som sådan nogle jo er :-)

Mit spørgsmål er om det er for meget at forlange af folk at bede dem sætte is/chips/kager væk når vi er der?

Fx. bliver vi ofte tilbudt dessert eller der står kage fremme, folk spiser chips osv. når vi kommer, og vores dreng får så fx lov til at få 2 chips, så beder vi simpelthen (moster, mormor, farmor, eller hvem det nu er) om at sætte chipsene væk.. (men det indebærer jo så at de heller ikke selv kan spise mere af dem!) Kan man tillade sig det?

Problemet er at vores dreng spiser jo uanede mængder hvis chipsene, kagen osv. står fremme på bordet og han kan se det, og jeg orker ikke en kæmpe kamp med ham hver gang, fordi én voksen lige har lyst til chips.. Men samtidig føler jeg mig dum når jeg må bede folk lægge det væk, eller jeg selv må rejse mig og fjerne det.. Men vores dreng er jo ikke ligefrem et lille nips, og jeg vil ikke ha at der er kage osv. som man bare kan spise frit af..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2011

Aagaard

Jeg syntes det er fair at bede om indtil han er stor nok til at i kan forklare ham at han kun må tage 1 stykke eller 10 chips eller noget i den stil.

Anmeld

16. august 2011

Louise mortil4

MinNoah skriver:

Vi har en dejlig stor dreng (der fylder 2 år imorgen) Han vejer 15 kg og er 95 cm høj, sådan ca.

Mit spørgsmål er om det er for meget at forlange af folk at bede dem sætte is/chips/kager væk når vi er der?

Fx. bliver vi ofte tilbudt dessert eller der står kage fremme, folk spiser chips osv. når vi kommer, og vores dreng får så fx lov til at få 2 chips, så beder vi simpelthen (moster, mormor, farmor, eller hvem det nu er) om at sætte chipsene væk.. (men det indebærer jo så at de heller ikke selv kan spise mere af dem!) Kan man tillade sig det?

Problemet er at vores dreng spiser jo uanede mængder hvis chipsene, kagen osv. står fremme på bordet og han kan se det, og jeg orker ikke en kæmpe kamp med ham hver gang, fordi én voksen lige har lyst til chips.. Men samtidig føler jeg mig dum når jeg må bede folk lægge det væk, eller jeg selv må rejse mig og fjerne det.. Men vores dreng er jo ikke ligefrem et lille nips, og jeg vil ikke ha at der er kage osv. som man bare kan spise frit af..

Jeg ville ikke selv be andre om at sætte det væk når vi er på besøg, vi har gjort det at vi har haft sunde snacks med i tasken også har vores unger fået det når de ikke skulle ha mere af det usunde, de skal jo også lære at når de har fået det de skal ha så er det slut også selv om der er mere på bordet, vores har ikke været ret gamle inden de har fundet ud af at sådan var det, tror det bliver sværre jo større de er. Det er også kun en periode der er kamp, det er lige indtil han finder ud af at det er sådan det er og at i står fast på det.

Anmeld

16. august 2011

K&S

MinNoah skriver:

Jeg ville ikke selv bede andre om at sætte de usunde sager væk.

Det er jer, der skal tage kampen op, uanset hvor I er - jeres søn bliver jo nødt til at lære at et nej er et nej, også selvom han ikke er enig.

Det er jer der bestemmer  og jeg synes ikke, han er for lille til at forstå et nej

Anmeld

16. august 2011

Storken

I andres hjem: Ja. Det er for meget at be om. Tag eksempelvis rosiner,agurkestave og bådeskåret æbler med som du kan tilbyde ham istedet. Riskiks er et godt alternativ til chips + de ligner popkorn

Anmeld

16. august 2011

Vial

Kender selv en, der altid skal bede om at få det sat væk. Må sige, at jeg tænker, at de i stedet burde lære deres børn at stoppe. Dvs. odprage dem, tage kampen og holde øje med dem. Det er så typisk i dag, at man gør alt for at undgå konflikter med sine børn.

Når det er sagt, så skal det selvfølgelig være med måde - og er man lige knap to år, så kan det gøre ondt langt ind i sjælen og hjernen forstår intet af, at man ikke bare kan handle ud fra sin lyst. Der vil jeg nok mene, at man bør tage hensyn. Dog lade det stå fremme og forsøge sig med at sige fra. Derefter kommer det væk, når resten af gæsterne har taget for sig. Fx ½-1 time. En hel eftermiddag med kage på bordet et tortur.

Anmeld

16. august 2011

Mca<3

Jeg har en dreng på 2 år og 4 mdr , må indrømme at jeg tager kampen med ham hver gang . Vi har venner med jævnaldrende børn der får cola til maden når vi er sammen og de får meget , det gør min dreng ikke , han får mælk og affinder sig med det nu  Det kan sagtens svare sig at tage kampen .

Anmeld

16. august 2011

MinNoah

KaMa skriver:

Kender selv en, der altid skal bede om at få det sat væk. Må sige, at jeg tænker, at de i stedet burde lære deres børn at stoppe. Dvs. odprage dem, tage kampen og holde øje med dem. Det er så typisk i dag, at man gør alt for at undgå konflikter med sine børn.

Når det er sagt, så skal det selvfølgelig være med måde - og er man lige knap to år, så kan det gøre ondt langt ind i sjælen og hjernen forstår intet af, at man ikke bare kan handle ud fra sin lyst. Der vil jeg nok mene, at man bør tage hensyn. Dog lade det stå fremme og forsøge sig med at sige fra. Derefter kommer det væk, når resten af gæsterne har taget for sig. Fx ½-1 time. En hel eftermiddag med kage på bordet et tortur.

Det er egentlig også det jeg mener.. Ofte står der noget usundt fremme hele dagen når vi er på besøg ude... Og det er altså fristende for en knægt på 2 år..

Men Selvfølgelig har I også ret I at man som forældre skal sige stop, men synes ærlig talt det er lidt synd at andre folk (voksne) bare guffer i sig mens barnet må få ét stykke og så er det slut... Så kan han ellers sidde og se de andre spise en masse...

Tror jeg i fremtiden vil have lidt frugt med selv, som han så kan få til alternativ efter lidt af det søde..

For vil jo heller ikke have han bliver overvægtig, fordi vi voksne har usunde vaner,

Anmeld

16. august 2011

LISBETH:-)

Min datter er 15 mdr og vejer 17 kg så jeg kender ALT til problematikker her har vi også problemet at storesøster gerne indimellem vil have en is mv.

Og mit svar er NEJ du kan på ingen måde tillade dig og bede dem sætte det væk, du er gæst i deres hus og må indordne dig unden hvad de gør eller blive væk. Vi har altid sunde alternativer med i tasken som hun får i stedet og det har indtil videre fungeret rigtig godt. F.eks. har vi frosne bananer på pind i fryseren som hun får når storesøster vil have en is osv osv.

Det skal dog siges at hvis det bare står og har stået i mange timer uden nogen har spist af det, så synes jeg godt at man kan spørge pænt om det kan sættes væk!

Anmeld

16. august 2011

MinNoah

Mca<3 skriver:

Jeg har en dreng på 2 år og 4 mdr , må indrømme at jeg tager kampen med ham hver gang . Vi har venner med jævnaldrende børn der får cola til maden når vi er sammen og de får meget , det gør min dreng ikke , han får mælk og affinder sig med det nu  Det kan sagtens svare sig at tage kampen .

Tror jeg også jeg vil til Lige med hensyn til cola osv. så er min dreng heldigvis ligeglad med det og affinder sig fint med vand

men ja det er lidt svært for ham/os nogle gange, fordi vi holder lidt igen med søde sager, hvorimod hans kusine må få alt hvad hun vil have fordi hun er undervægtig Så det er jo svært at forstå for vores dreng,

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.