Leve for at arbejde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad ville du gøre med min ufærdige ph.d. hvis du var mig?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

956 visninger
7 svar
0 synes godt om
8. januar 2009

Doktor Doolittle

Kære alle I skønne mennesker herinde

Hvor vigtig er karriere for jer? Er det vigtigt lige at få en lille titel med i bagagen eller rager det jer langsomt?

Jeg spørger fordi jeg for nylig har besluttet at holde en længerevarende pause fra og måske slet ikke afslutte min ph.d. Jeg har afleveret den og siden fået en kursusstilling, dvs. jeg bliver speciallæge om godt 3 år. Min plan er at gå i praksis. Hvis jeg skulle være hospitalsansat fx. som overlæge var en ph.d. nødvendig. Det er den ikke når man skal i praksis, så er det bare et stykke papir med en titel på. Plus selvfølgelig alt hvad man har lært undervejs.

Sagen er den at jeg har fået min ph.d. i tilbage i hovedet med krav om en masse rettelser. Det vil blive en stor opgave, især fordi jeg nu har job ved siden af, hvor jeg før "kun" var ph.d. studerende. Jeg har også for nylig været igennem en depression og skal passe på mig selv. Først skal der revideres, afleveres igen og siden kommer forsvaret, hvor man jo også skal forberede sig en del. Jeg bliver ikke en bedre forsker af at lave de sidste rettelser, og jeg har ikke brug for titlen. Omvendt har jeg brugt 4 år af mit liv på min ph.d.

Hvad ville I gøre i min situation?

Der er selvfølgelig mange andre end mig involveret. Jeg har 4 vejledere, der har brugt krudt på mig plus nogle samarbejdspartnere rundt omkring der har lært mig op i nogle metoder og hjulpet med nogle andre praktiske ting.

Nysgerrige hilsener Tina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2009

Stumpen

Kæreste Tina.. Du stiller godt nok nogle store spørgsmål herinde, som du jo skal huske på at du i sidste indstands selv skal finde svarene på..

Når det er sagt, så har jeg stemt Søge udsættelse og få den skrevet til den tid...

Du er så godt i gang at jeg synes du skal tage det sidste med, men for din EGEN skyld.. Op i rø¤#% med dem der har hjulpet dig, de får deres hyre for det... Ikke sådan ment, men gør du det færdig for deres skyld er du alligevel ikke 100 % inde i det og så er det et fedt i min verden..

Få den udsat, kom ovenpå og så skriv den...

Det kunne jo være at den ph.d giver dig en mulighed om 10 år, som ikke havde regnet med ville dukke op og så ville det være træls at du droppede den -umiddelbart tæt på målet..
Qnus Anja..

Anmeld

8. januar 2009

Doktor Doolittle

Stumpen skriver:

Kæreste Tina.. Du stiller godt nok nogle store spørgsmål herinde, som du jo skal huske på at du i sidste indstands selv skal finde svarene på..

Når det er sagt, så har jeg stemt Søge udsættelse og få den skrevet til den tid...

Du er så godt i gang at jeg synes du skal tage det sidste med, men for din EGEN skyld.. Op i rø¤#% med dem der har hjulpet dig, de får deres hyre for det... Ikke sådan ment, men gør du det færdig for deres skyld er du alligevel ikke 100 % inde i det og så er det et fedt i min verden..

Få den udsat, kom ovenpå og så skriv den...

Det kunne jo være at den ph.d giver dig en mulighed om 10 år, som ikke havde regnet med ville dukke op og så ville det være træls at du droppede den -umiddelbart tæt på målet..
Qnus Anja..

Jamen søde Anja jeg er jo også bare født nysgerrig og synes jeg lærer meget af at høre andre fornuftige menneskers syn på en masse forskellige ting. Tit flytter det mine egne grænser, og det er dejligt

Anmeld

8. januar 2009

Mathilde

Jeg tror jeg ville bede om en udsættelse og så overveje situationen til den tid. Højst sandsynligt ville jeg gøre det færdigt og aflevere... Når man har knoklet i 4år ville det være ærgeligt ikke at få det sidste med og måske fortryder man senere.... Men uddannelse er ikke alt!
Der er så mange ting i dit liv lige nu og du er netop kommet ovenpå efter en depression, så jeg synes du har taget det rigtige valg.

For mit vedkommende er karriere ikke det vigtigste i livet, men stadig vigtigt. Især idag i den globaliserede verden vi lever i. Det er ikke nemt, hvis man ingen uddannelse har bag sig.
Men jeg vil hellere have et lavt stillet job og være lykkelig end være karriere-mindet og stresse for at få en dum titel og køre mig selv ned samt mangle overskud til dem der er allervigtigst - familien.

Knus fra Mathilde

Anmeld

8. januar 2009

Nadi

Hvor vigtig er karriere for jer? Er det vigtigt lige at få en lille titel med i bagagen eller rager det jer langsomt?

Karriere er vigtig for mig i den forstand at det er dét jeg skal bruge for at skaffe tag over hovedet på mit barn, tøj på hans krop og mad i hans mund. Og det er desværre sådan i dagens DK at du tit får mere i løn hvis du har det på papir. Men karriere-racet rager mig langsomt. Jeg behøver ikke have den ene fine titel efter den anden, hvis ejg laver noget jeg interessere mig for og som jeg godt kan lide er jeg fuldstændig ligeglad med om der står det ene eller andet på min jobtitel.

Jeg har stemt af at jeg synes du skal gøre din uddannelse færdig fordi nu er den godt på vej. Man kan lige så godt gøre det færdig man er igang med for så hænger den ikke i bagagen og venter på en. Så har man det overstået og så kan man altid prøve noget andet. Men man har det første gjort færdig. Og jeg synes bestemt ikke du skal gøre den færdig for at tilfredsstille andre end dig selv!

Du ved heller ikke hvad fremtiden byder og bringer dig, og skulle du pludselig få brug for din ph.d så er den måske meget rar at have

HELD OG LYKKE ihvertfald.

-Nadia

Anmeld

8. januar 2009

Miamaja

Du er allerede rigtig flot stillet og har allerede klaret en rigtig haard og svaer uddannelse, saa dine foraeldre kan ikke onske sig mere stolte og du kan ikke vaere mere stolt over dig selv, synes jeg. Jeg synes ogsaa naar du har vaeret saa godt igang ville det vaere helt fint at afslutte den del ogsaa men gore det naar du selv foler dig parat til det. saa jeg ville udskyde det

Anmeld

8. januar 2009

Tullebobs

Hej Tina

Jeg ville bede om en længere udsættelse - så kan du altid tage den endelig beslutning, når du er klar til det. For det lyder - for mig - ikke som om, at du er helt klar til at slippe den endnu. Så kan du senere hen vurdere hvorvidt du vil færdiggøre den eller ej - så er du måske også endnu mere afklaret omkring hvad det vil "give dig" professionelt såvel som personligt at færdiggøre eller ej.

Jeg er ikke et karrieremenneske, og jeg har taget min uddannelse (cand.scient.soc) fordi jeg brænder for sociologien. Og nok også for at bevise overfor migselv ,at negativ social arv kan brydes! Jeg er stolt af og glad for min udd, og den åbner for mange spændende jobmuligheder, men karrieren vil altid være sekundær for mig i forhold til min familie (og mig selv). Jeg nægter at gå ned med stress og depression af arbejdsmæssige årsager

Pøj pøj med dit valg eller fravalg- og pas på dig selv

Kh fra Trine

Anmeld

9. januar 2009

3rollinger

Hej Tina

Jeg er helt enig med Trine. Soeg om udsaettelse og tag beslutningen senere. Saa lukker og laaser du ikke nogen doere nu, du eventuelt gerne vil aaben senere.

Med to smaa boern virker stort set alt uoverskueligt, men naar de bliver lidt aeldre kan det vaere der pludselig kommer lidt mere tid som du gerne vil udfylde med phd'en.

Men ellers er jeg ret ligeglad med baade karriere og eksamensresultater. Jeg var ikke en der fik 13-taller, men jeg er sgu god til at arbejde. Jeg ansaetter jaevnligt praktikanter og de sender mig stolt deres eksamensresultater men jeg kan bare ikke bruge det til ret meget. Det er personen og dennes initiativ der er vigtig for mig. Men for eksempel har de rigtig meget fokus paa eksamenbeviser her i Spanien, og min mand som ikke faerdiggjorde sin uddannelse har haft mange problemer af den grund. Han har til gengaeld i en meget lang arbejdserfaering bag sig, men uden papiret var det de andre der fik loenforhoejelse eller blev forfremmet, dem som havde taget det sidste aar med og fik beviset.

Knus
Trine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.