Her kommer hendes opskrift kopieret ind igen. Jeg holder mig nu til de 700g mel, og det giver en våd dej, men fantastisk boller!Jeg har selv bagt dem 3 gange i denne uge, og de ryger bare ned. Jeg har erstattet mælken med fløde for at gør den lidt mere 'fed'.
50 g. gær, 2 dl. mælk, 250 g. revet squash (med skræl), 1/2 dl. solsikkekerner, 80 g. blødt smør, 1 spsk. sukker, 1 tsk. salt, 1 æg, ca. 700 g. mel (jeg bruger altså mere).
Lun mælken og opløs gæren heri. Kom squash og de øvrige ingredienser i. Ælt dejen sammen og del den i 14. Smør en muffinform og læg en bolle i hver. De sidste 2 boller deler du i 12 og lægger en lille dut på toppen af hver bolle. Hæves i ca. 30 minutter, pensles med pisket æg og bages ved 220 gr. i ca. 12 min.
Man kan bytte halvdelen (eller al) squash'en ud med gulerødder.
Nu til mine egne erfaringer: Jeg bagte dem så sent som igår, og jeg bager dem i en stor papir-muffinsform eller bage som alm. boller på bagepladen. Og jeg får altså 16 temmelig store boller ud af den portion - uden dutter, det skal nogen gange gå lidt hurtigt... Men de bliver altså pænt store, især hvis man kun laver 12, og når det er til børnehavebørn, så kan du sagtens lave min. 16 boller ud af den portion.
Anmeld