Vil I besvare et par spørgsmål til min afsluttende opgave??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

912 visninger
10 svar
0 synes godt om
7. januar 2009

Stumpen

Jeg er i gang med den sidste opgave på pædagog seminariet og i mit tilfælde er det dansk..

Min problemformulering lyder som følgende:

Er tv-reklamer med til at fastholde kønsstereotyperne??

Til fremlæggelsen vil jeg tage udgangspunkt i pædagogens rolle som kulturformidler,

så pædagoger:
Er der forskel på den måde I taler til drenge og piger på?? Jeg tænker her på udtale, brug af ord, stemmekvaliteten (blød, nusset, hård, grov) osv..

Er der forskel på det I leger med henholdsvis drenge og piger??

Er der legetøj i institutionen som er købt specielt til drengene og til pigerne?

Forældre:
De samme spørgmål som ovenstående bare hvor drenge og piger udskiftes med døtre og sønner??

Håber at I vil hjælpe mig...
Qnus Anja..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2009

fam.4xc

nu svarer jeg som forældre ;

Der er måske nok forskel på hvordan jeg svarede men ik pga kønnet, men mere barnet.. er det en fræk bisse får han/hun et andet svar end en jeg finder nuttet og sød.... tror jeg faktisk ved nærmere eftertanke...

Jeg har kun piger, men vi både maler, laver perler, leget med biler og lego osv...

Kh Camilla

Anmeld

7. januar 2009

twinboys

Først som dagplejer:

Jeg køber ikke legetøj kun til piger eller kun til drenge...

Jeg køber det fordi alle skal have muligheden for at lege med det...

Vi har legekøkken, bilgarager, værktøjsbænk, værktøj, udklædningstøj, dukker, udstyr til dukker, spil, babylegetøj, motorisk legetøj, perler, og den form for aktiviteter...og mange andre sager...

Udenfor har vi cykler, scooter, gravmaskiner, traktorer, store biler til at sidde indeni, gynger, rutchebaner, legehus, sørøverskib, legekøkken, sandkasse og ting til sandkassen m.m.

Pigerne leger også med biler og drengene kører også med dukkevogn med dukke, eller så er den fyldt op biler...

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Så som forældre til drenge ja selvfølgelig får de det de ønsker sig... Er vi i BR og de må købe en ting og den ene gerne vil have en dukke og den anden en bil, ja så får de lov til det...

Synes både som dagplejere og forældre at det er vigtigt at man ikke deler piger og drenge op i pige / drengelege...Tror det er sundt at børnene får lov til at lege det de gerne vil...om det så er dukker eller biler...

Majbritt

Anmeld

7. januar 2009

finkedinke

Som forælder kan jeg kun svare "halvt" idet jeg har to piger og ingen drenge.

Pigerne er gamle nok til at kunne svare på hvad de ønsker sig af legetøj og der er en helt klar overvægt af traditionelt pigelegetøj(dukker ol.) på værelset. Men de kan have perioder hvor de sværmer for et "drenge"legetøj. Lige for tiden er den yngste på 3½ til hajer og dinosaurer og den store på 7 til spiderman men de vender altid tilbage til dukkerne og pigeuniverset som det grundlæggende.

Jeg er ikke pædagog, men dagplejer og som dagplejer vil jeg stort set sige det samme. Der er legetøj købt med henblik på det enkelte køn. Men som udgangspunkt vil jeg sige at der ikke er noget legetøj der kun bliver brugt af det ene køn, selv om legetøjet måske er produceret til et specifikt køn.
Men der er forskel på hvordan børnene leger med legetøjet. Og hvilke lege de finder på.
Drengene løber f.eks. om kap med klapvognene hvor pigerne bruger mere tid på at sætte dukken til rette i vognen. Drengene bygger legobiler og kører med dem, pigerne bygger huse og leger med dyr/dukker inde i huset. Men de kan sagtens lege samme på tværs af køn. Og lege "hinandens" lege.

Først havde jeg i dette indlæg skrevet at jeg taler forskelligt til et barn baseret på alder, forståelse og personlighed, men ikke baseret på køn. Men ved nærmere eftertanke er jeg faktisk ikke sikker på det alligevel. Ikke sådan at der er markant forskel, men piger og drenge taler ikke på samme måde, og søger ikke de samme svar. Så jeg gør nok en forskel uden helt at kunne sætte ord på hvad forskellen er.
Min grundholdning til både voksne og børn er at der er forskel på kønnene
men med meget store variationer. Vi kender jo allesammen drenge-piger og pige-drenge. Jeg syntes det er vigtigt at man i ligestillingens hellige navn ikke overser denne forskel på kønnene. Men det er vist en helt anden debat...

Berith

Anmeld

7. januar 2009

Stumpen

Tak for jeres svar -håber at der kommer flere.. Det er bare super stof I kommer med, det er skønt ;O)

Og selvfølgelig må dagplejemødre også svare, det var vist mig der var en tand for snæversynet eller glemsom ;O)

Det er lige nøjagtig ligestillingen og forskelligheden jeg vil ind på..
Skrev dette indlæg i går på aug06:
Jeg har stiftet lidt bekendtskab med Ann E knudsen og hendes teori om at drenge og piger absolut ikke skal behandles ens -at deres hjerner ikke er ens.... Jeg har tænkt at selvfølgelig, det er jo klart og ædt det rådt!!

Nu er jeg jo ved at skrive opgave om reklamer og deres medvirken til at fastholde kønsstereotyperne og så viser det sig dælme at Ann E Knudsen ikke er hjerneforsker og at vi jo faktisk hæmmer nogle børn ved at putte dem i kønskasser....

Det synes jeg faktisk der er tankevækkende, når Ann E Knudsen har fået skoler til at køre deres undervisning efter hendes foredrag og bøger...

Har lige fået en bog hjem i dag der hedder "lige meget værd", den gælder jeg mig til at komme i gang med...
Bare et lille pip fra mig..
Qnus...

Har kun fået læst forordene, men synes det er en super og tankevækkende debat..
Qnus Anja..

Anmeld

7. januar 2009

finkedinke

Stumpen skriver:

Tak for jeres svar -håber at der kommer flere.. Det er bare super stof I kommer med, det er skønt ;O)

Og selvfølgelig må dagplejemødre også svare, det var vist mig der var en tand for snæversynet eller glemsom ;O)

Det er lige nøjagtig ligestillingen og forskelligheden jeg vil ind på..
Skrev dette indlæg i går på aug06:
Jeg har stiftet lidt bekendtskab med Ann E knudsen og hendes teori om at drenge og piger absolut ikke skal behandles ens -at deres hjerner ikke er ens.... Jeg har tænkt at selvfølgelig, det er jo klart og ædt det rådt!!

Nu er jeg jo ved at skrive opgave om reklamer og deres medvirken til at fastholde kønsstereotyperne og så viser det sig dælme at Ann E Knudsen ikke er hjerneforsker og at vi jo faktisk hæmmer nogle børn ved at putte dem i kønskasser....

Det synes jeg faktisk der er tankevækkende, når Ann E Knudsen har fået skoler til at køre deres undervisning efter hendes foredrag og bøger...

Har lige fået en bog hjem i dag der hedder "lige meget værd", den gælder jeg mig til at komme i gang med...
Bare et lille pip fra mig..
Qnus...

Har kun fået læst forordene, men synes det er en super og tankevækkende debat..
Qnus Anja..

Det er helt ok, vi dagplejere er vant til at blive overset

Jeg har kun hørt lidt om Ann E. Knudsen men hun interesserede mig og hun står på min liste over det jeg ville kigge på når jeg går på barsel.

Berith

Anmeld

8. januar 2009

Stumpen

finkedinke skriver:

Det er helt ok, vi dagplejere er vant til at blive overset

Jeg har kun hørt lidt om Ann E. Knudsen men hun interesserede mig og hun står på min liste over det jeg ville kigge på når jeg går på barsel.

Berith

Så kunn edu evt. bagefter læse en bog der hedder piger, drenge og pædagoger af Kajsa Wahlström om ligestillingspædagogik i praksis.. Har lige fået den hjem fra biblioteket..
Ann E, står ovre på hylden, men ved ikke lige om jeg får hendes bog læst i denne omgang.. og føler mig nok også på en måde snydt nu..

Qnus Anja..

Anmeld

12. januar 2009

finkedinke

Stumpen skriver:

Så kunn edu evt. bagefter læse en bog der hedder piger, drenge og pædagoger af Kajsa Wahlström om ligestillingspædagogik i praksis.. Har lige fået den hjem fra biblioteket..
Ann E, står ovre på hylden, men ved ikke lige om jeg får hendes bog læst i denne omgang.. og føler mig nok også på en måde snydt nu..

Qnus Anja..

Tak for bog-tippet.

Jeg har sat mig for at jeg vil bruge min barsel til at få viden, meninger og lave en overordnet politik for min dagpleje. Så jeg starter op med en "virksomhedsplan" for hvad jeg står for, hvad jeg kan tilbyde og hvad jeg forventer af forældrene.

Berith

Anmeld

12. januar 2009

Stumpen

finkedinke skriver:

Tak for bog-tippet.

Jeg har sat mig for at jeg vil bruge min barsel til at få viden, meninger og lave en overordnet politik for min dagpleje. Så jeg starter op med en "virksomhedsplan" for hvad jeg står for, hvad jeg kan tilbyde og hvad jeg forventer af forældrene.

Berith

Det synes jeg lyder virkelig godt.. Jeg savner den synlighed hos min dagplejer..
Qnus Anja..

Anmeld

12. januar 2009

finkedinke

Stumpen skriver:

Det synes jeg lyder virkelig godt.. Jeg savner den synlighed hos min dagplejer..
Qnus Anja..

Det var også en af de ting jeg selv savnede da min ældste var i dagpleje og før jeg selv blev dagplejer. Men mange dagplejere er jo dygtige kvinder uden en længere uddannelse og de er ofte ikke vant til at sætte ord på deres viden og deres kompetencer. Eller at sælge sig selv.
Jeg tror at hvis man fra ledelsemæssig side stillede nogle andre/flere krav ville dagplejen også have et bedre rygte.

Berith

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.