Hvornår er det ok at stoppe med at amme??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.234 visninger
8 svar
0 synes godt om
15. august 2011

Anonym trådstarter

Hej..

Jeg har ammet min søn i 4 1/2 måneder nu.. i de perioder hvor han havde appetitspring har jeg suppleret med MME, men brysterne har som regel kunne følge med. Jeg synes, at det har været psykisk hårdt at tage kampene med ham om, at han skulle sutte på brystet, selvom det jo er hårdt arbejde for en lille bebs at sutte og sutte uden at der kommer særlig meget ud.. jeg har masser af mælk om morgen og, hvis han gider at sutte ofte hos mig får jeg også meget mælk igen...

Jeg synes det er hårdt at blive ved med at kæmpe med ham om, at han altså skal sutte hos mig og jeg bliver også bekymret for, om han får nok.. han vokser ellers fint og ser rund og rask ud.

Jeg har nævnt ovefor manden, at jeg godt kunne tænke mig at trappe ned snart og evt give ham flasker og grød osv.. men jeg føler lidt press fra samfundet og manden (selvom han siger han støtter mig uanset hvad) om at fortsætte med at amme fuldt ud til han er 6 mdr..

Hvad gjorde I?? Jeg får også dårlig samvittighed, når jeg overvejer at stoppe med amningen..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2011

Mor Christa

Altså, jeg tænker bare at du ikke burde tænke så meget over havd andre synes? - det er jo dine bryster og dit barn.. Du bestemmer jo hvordan det skal være Vi kan hurtigt blive enige om, at MM er det bedste for barnet - især HELT i starten. Og du har også kunne give din baby det - men hvis det ikke fungerer, så fungerer det jo ikke.
Herhjemme der stoppede jeg med at amme fuldtid da han var omkring 4½ måned. Jeg kunne heller ikke blive vedf og ved og ved på den måde det gik.. Så jeg gik delvis over på MME og delvis min mælk.. Natammede og aftenammede og morgenammede indtil han var 6 mdr. Nu er det HELT slut (han er 8 mdr) og det har det været længe.
Synes det er ærgeligt hvis du føler et pres fra din mand og fra samfundet, fordi de kan jo ligesom ikke blande sig i det. Hvis du føler at du gerne vil stoppe amningen, så gør det da. Måske ikke HELT men delvist? Du bestemmer !!

Anmeld

15. august 2011

Nettemor

Du skal stoppe når DU føler for det! Du har givet dit barn den vigtige råmælk og selvfølgelig ville det være godt hvis du kunne fortsætte MEN det er dine bryster og dit valg! Du skal ikke gå med dårlig samvittighed over at vælge amningen fra. Hellere gøre det end at få et dårligt forhold til fodringen og i værste fald et anspændt forhold til din bebs.
Håber det giver mening det jeg prøver at sige. Men grundlæggende skal du gøre det du føler er rigtig for DIG OG DIN BEBS! Og ikke hvad naboen og svigermor syns er bedst

Anmeld

15. august 2011

kirsti

Det skal ikke være en sur pligt at amme det får hverken du eller bebseb noget ud af!

Hvis du ikke har lyst så synes jeg det er helt iorden at stoppe med at amme!

Anmeld

15. august 2011

Rsa

HUSK du skal gøre, hvad du føler er bedst for lige netop jer

Jg startede med grød, da min datter var 4 måneder, hun var så glad for maden, at jeg kun ammede hende et par gange om dagen. Fra hun var 5-6 måneder, ammede jeg kun én gang om natten og hun virkede egentlig ikke sulten..

Min datter brugte ikke sut, men brugte mig som sut. Det har slidt en del på mig både fysisk og psykisk og jeg følte mig meget låst, da det kun var mig (med brysterne!) der kunne trøste, putte osv.

Jeg stoppede amning helt da hun var 6 måneder, det har været helt fantastisk og befriende, at hun nu kan puttes og passes af os begge to  Og som et plus, kom det helt af sig selv, da jeg syoppede med at amme, at hun så gerne ville begynde at bruge sutten... Jaaaaiiii

Så vil opfordre dig til at gøre hvad du, og ikke andre, finder som den bedste løsning for jer

Anmeld

15. august 2011

Anonym trådstarter

Tak for jeres kommentarer..

Jeg har meget lyst til at amme ham fuldt ud til han bliver 6mdr.. men det er ikke altid han bliver tilfreds, når han har suttet hos mig.. så føler jeg mig utilstrækkeligt og prøver at supplere med en flaske MME for at sikre mig, at han får nok.. vil jo nødig have, at han får for lidt at spise!

Men så kommer vi ind i en dårlig rytme med, at jeg ikke producerer nok fordi han også får flasker og han bliver ked, når han sutter og sutter og ikke får nok ud af brysterne.. så skal jeg tage "kampene" med ham om, at han skal sutte hos mor.. Jeg har også malket ud hver aften for at sikre mig, at jeg får produceret nok.. har sågar overvejet at malke ud om natten også!

Ville sådan ønske, at det bare fungerede!! Jeg tror jeg vil bide det i mig og prøve at amme ham så meget som muligt til han er 6 mdr..

Har det bare fungeret for jer, eller har I også haft bøvl?

Anmeld

15. august 2011

Mumto3

Anonym skriver:

Tak for jeres kommentarer..

Jeg har meget lyst til at amme ham fuldt ud til han bliver 6mdr.. men det er ikke altid han bliver tilfreds, når han har suttet hos mig.. så føler jeg mig utilstrækkeligt og prøver at supplere med en flaske MME for at sikre mig, at han får nok.. vil jo nødig have, at han får for lidt at spise!

Men så kommer vi ind i en dårlig rytme med, at jeg ikke producerer nok fordi han også får flasker og han bliver ked, når han sutter og sutter og ikke får nok ud af brysterne.. så skal jeg tage "kampene" med ham om, at han skal sutte hos mor.. Jeg har også malket ud hver aften for at sikre mig, at jeg får produceret nok.. har sågar overvejet at malke ud om natten også!

Ville sådan ønske, at det bare fungerede!! Jeg tror jeg vil bide det i mig og prøve at amme ham så meget som muligt til han er 6 mdr..

Har det bare fungeret for jer, eller har I også haft bøvl?

Husk at uanset hvad du beslutter, så har du altid mulighed for at lave det om!

Når han vender sig til at få flaske lige efter brystet er det måske derfor han ikke gider ligge der og sutte og sutte, fordi han ved at om lidt så kommer den 'nemme' mælk, (det er jo meget nemmere at få mælken ud af en sutteflaske end af et bryst) og mange børn spiser også alt for meget når de bliver tilbudt flaske bagefter, netop fordi det er så nemt. Så det er vigtigt at snakke med SP om hvor meget han må spise efter han har fået ved dig.

(det er så træls med en baby der lige sluger 100ml MME, og bagefter skriger fordi han har ondt i maven fordi han har overspist!)

Anmeld

15. august 2011

Anonym trådstarter

Mumto3 skriver:

Husk at uanset hvad du beslutter, så har du altid mulighed for at lave det om!

Når han vender sig til at få flaske lige efter brystet er det måske derfor han ikke gider ligge der og sutte og sutte, fordi han ved at om lidt så kommer den 'nemme' mælk, (det er jo meget nemmere at få mælken ud af en sutteflaske end af et bryst) og mange børn spiser også alt for meget når de bliver tilbudt flaske bagefter, netop fordi det er så nemt. Så det er vigtigt at snakke med SP om hvor meget han må spise efter han har fået ved dig.

(det er så træls med en baby der lige sluger 100ml MME, og bagefter skriger fordi han har ondt i maven fordi han har overspist!)

Tak for din kommentar..

Jeg må bare tage kampene og byde bryst igen og igen og igen uden flasker så.. og så håber jeg ikke det bliver for hårdt for hverken mig eller ham...

Næste gange vil jeg altså ikke introducere flasker!

Anmeld

15. august 2011

Mumto3

Anonym skriver:

Tak for din kommentar..

Jeg må bare tage kampene og byde bryst igen og igen og igen uden flasker så.. og så håber jeg ikke det bliver for hårdt for hverken mig eller ham...

Næste gange vil jeg altså ikke introducere flasker!

Jeg tænker at det skal ikke være hårdt (jeg ved godt at det er det, det var det ihvertfald alle 3 gange jeg ammede!), men det skal ikke udvikle sig til en kamp mellem jer. Tilbyd brystet, hvis han ikke gider sutte, jamen så skal han vil ikke ligge der og 'tvinges' til at sutte, men det kan være at han så lidt senere, måske 10-15min senere, så gerne vil alligvel.

Børn ER forskellige og der er også forskel på deres suttebehov. nogle elsker at sutte og vil det hele tiden (og deres mødre er ved at blive vanvittige af det) og der er børn der ikke har behov så stort behov for at sutte, og så er man bekrymret for at de nu får nok at spise.

Held og lykke med, og så håber jeg også I får nogle gode hyggestunder.

Du kan evt. holde lidt 'fri bar'. Ind i seng og ligge en dags tid. Hvis han kan lugte dine bryster en hel dag, så skal han nok få lyst itl at få noget mere af din skønne mælk! -og så kan han gå til og fra som han har lyst til.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.